"Mickes MC/BIL byter skepnad"

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Driddler skrev:Hmm, riktigt avancerade lösningar och proffsigt utfört :)


När jag såg bilen med nya karossen så slog det mej en sak. Det ser ju faktiskt ut som en hypermodern 30-tals racer.

Fan va läckert det även hadde varit med en aluminiumkaross typ 30/40-tal med det där chassit.

Kanske två kostymer till samma innehåll:wink:



Vilka grymma vägegenskaper den lär få. Rena F1 teknologin :wink: . Lär ju inte va något som matchar den där på gatan, oavsett märke och modell :shock:
Hehe!! Tackar! Tanken har slagit även mig. Skulle det inte vara så jävulskt med jobb att bygga en ny kaross- hade jag redan byggt en ny. Vi får väl se hur framtiden ser ut, och om jag får behålla den. Skulle jag vilja behålla den några år till, skulle det vara trist att inte ha något att göra på vintrarna. Då är det helt klart möjligt att jag designar en ny kaross. JAg har ju lärt mig massor att alla mina misstag och "inte allt för lyckade matrealval", så det borde helt klart gå betydligt snabbare att bygga en ny än de 1,5åren det tog för denna.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

mrabarth skrev:
robban skrev:vad blir det för vinkel på drivaxlarna i förhållande till drivknutarna? Snyggt jobbat fö :)
Tackar tackar allesammans!!
Vinklarna på drivaxlarna blir inte mer än på en vanlig standardbil som har blivit sänkt. Det ser betydligt mer ut på bilderna. Men eftersom drivaxlarna är drygt 200mm längre per sida, blir det ca 100mm offcenter. Förhoppningsvis kommer det inte att bli några problem. :wink:

OK, och jag som oroade mig för mina 10mm offcenter 8)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Det här bygget är så jävla fräsigt! Tummen upp! :D
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Hallojsan!
Idag kom SFRO besiktnings man Gustav Uhlander förbi på en lite sammankomst.
Det hela medförde att jag nu har gått igenom BYGGBESIKTNING nr:1.
Allt gick finafisken!! Gustav var tvungen att erkänna att han ser fram emot nästa tillfälle då han "blir tvungen" att provköra elendet..
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 30, 2004 12:34 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

hehe du inte illa :D
ja men vem skulle inte se framemot de :twisted:
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
Användarvisningsbild
SnoWFreaK
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 30, 2004 12:34 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av SnoWFreaK »

har det hänt något mer på senaste då? :D
är väldigt nyfiken nu kan ja ju säga hehe
Min hemsida klicka bilden!
Bild
I'm a streetracer cuz' there's more rubber up my street then on my vehicle!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

SnoWFreaK skrev:har det hänt något mer på senaste då? :D
är väldigt nyfiken nu kan ja ju säga hehe
Tjenare! Visst har det hänt lite. Har halft monterat baklysen på bakre bärarmarna. Sen har jag börjat modda avgassystemet så det får en annan placering.
Annars har jag legat lite lågt och mest forskat i vilka delar som jag ska köpa.

Förhoppningsvis kommer vissa uppdateringar att göra responsen och accet betydligt bättre. :thumbright: Får återkomma till det lite senare.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

mrabarth skrev: Förhoppningsvis kommer vissa uppdateringar att göra responsen och accet betydligt bättre. :thumbright: Får återkomma till det lite senare.
Går säkert att göra långa :lakrits: :thumbright:
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Har pysslat lite till i garaget. Efter massor av väntan på diverse delar har det löst sig.
Avgassystemet hade en lite ogynsam avgasvinkel gäntemot den vänstra A-armen och bromsskivan. Så jag var tvungen att bygga om det lite.
Det är fortfarande i rostfritt stål.

Bild
Tiggade en lite låda under ljuddämparen så jag kan montera en lite gummikudde under den.

Bild
Bild
Lite polerande.

Bild
Punktar dit lite fler mejerikrökar.

Bild
Jobbar in på småtimmarna........... :D Syns knappt... :D

Bild
UTMÄRKT vinkelmätare/vattenpass!!

Bild
Färdig punktat.

Bild
Bild
Bild
Slipar bort missfärgningen med lite roterande scotchbrite.

Bild
Bild
Bild

Polerat och klart!! Efter tre timmar med polermedel ser man verkligen ut som en sotare :D Men det är det värt när det är klart!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

I vanlig ordning så blir man djupt impad över dina lösningar.
Snygg puts å genomtänkt =)
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

mrabarth skrev:Polerat och klart!! Efter tre timmar med polermedel ser man verkligen ut som en sotare :D Men det är det värt när det är klart!
Ser bra ut :thumbright:
Användarvisningsbild
Nicke Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
Ort: Umeå

Inlägg av Nicke Lindgren »

Verklige kul att se framstegen som kommer!

Snart är det semester, har du "öl-hållare med vindkylning" på farkosten?

Ser bra ut....

/Nicke
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Halloj! Lite uppdateringar!

Efter några intensiva dagar i garaget med lackering, infettning av drivknutar, alu svetsning och ihopmontering. Har det faktiskt hänt lite kan man säga.

Den första provturen är nu avklarad!!!!!!!!!!!!!!! :D
Snacka om jag hade förväntningar innan vi for ut. Helt sjukt!
Den första lilla turen drog till macken för lite fräsh 98 oktanig soppa. Helt oväntat dyker en rejsa.nu kille upp "Lillen" Tjena tjena!. Vi åkte vidare, och då konstaterade jag att bromsvågen var totalt feljusterad för de nya 300mm diskarna där bak. Justerade om vågen och åkte ut igen med Marie förtjust i baksätet. Körde mycket försiktigt i början med alla känsel sinnen på högsta nivå för att upptäcka eventuella brister eller vibrationer. Efter att ha kört runt lite på mycket låg last i olika hastigheter började jag få lite mer förtroende på grejorna. Gasade succesivt mer och mer för att komma till några fullgasrepor från 1:an til 5:an ut. (Jag höll mig givetvis inom hastighetsbegränsningen :D ;) ) Men det bästa av allt var att bakhjulen inte spinner alls- inte ens på ettan!!

Men VAD är detta!!!! Det dök upp en 500hk Lamborghini gallardo i backspegeln (det finns två stycken likadana i Umeå). Hehe!! Vilket ypperligt tillfälle att se vad farkosten går för, tänkte jag för mig själv på denna öde väg........ :D
Han verkade helt klart med på noterna, så vi drog några repor från 2:an i 70km/h till 5:an ut (vilket fortfarande inte är över laglig hastighet. :D ) Det visade sig att Mriden drar ifrån långsamt till ungefär 170knyck och sen är det mycket jämnt och lambon kommer sakta tillbaks. Klart imponerande att köra jämnt mot en sådan bil som kostar minst en mille mer...... :up:
Det märks verkligen när man kommer upp i fart att de extra 200hk som lambon har trycker på fruktansvärt när luftmotståndet tar över när den passerar 180. :)

Tyvärr fanns det inte så många ställen att praktisera massiv kurvtagning på utanför stan. Så det enda jag kan säga om det är att den känns betydligt stabilare och rollar mindre. Men jag fick den ända till att signalera med lite lätt understyrning i en 90 graders kurva. Iofs med kalla däck mm. Det är lite svårt att avgöra sådana saker på allmänna vägar så resterande prestanda tester får helt klart ske på banan-
Kul var det iaf. :D

Jag får återkomma med bilder. Det är egentligen inte så mycket att se just nu eftersom jag fortfarande har kvar standard kåporna bak tills besiktningen är avklarad.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Blir det Åmsele för din del den 2a juni då också kanske ?
Vore ju ett bra tillfälle att testa kurvtagningsegenskaperna ;)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

richard skrev:Blir det Åmsele för din del den 2a juni då också kanske ?
Vore ju ett bra tillfälle att testa kurvtagningsegenskaperna ;)
Jag skulle tro att det blir lite tight med tid med besiktningen som snart dyker upp. Så troligtvis måste jag nog stå över denna gång. Förhoppningsvis kommer det fler tillfällen.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar