Hehe!! Tackar! Tanken har slagit även mig. Skulle det inte vara så jävulskt med jobb att bygga en ny kaross- hade jag redan byggt en ny. Vi får väl se hur framtiden ser ut, och om jag får behålla den. Skulle jag vilja behålla den några år till, skulle det vara trist att inte ha något att göra på vintrarna. Då är det helt klart möjligt att jag designar en ny kaross. JAg har ju lärt mig massor att alla mina misstag och "inte allt för lyckade matrealval", så det borde helt klart gå betydligt snabbare att bygga en ny än de 1,5åren det tog för denna.Driddler skrev:Hmm, riktigt avancerade lösningar och proffsigt utfört![]()
När jag såg bilen med nya karossen så slog det mej en sak. Det ser ju faktiskt ut som en hypermodern 30-tals racer.
Fan va läckert det även hadde varit med en aluminiumkaross typ 30/40-tal med det där chassit.
Kanske två kostymer till samma innehåll
Vilka grymma vägegenskaper den lär få. Rena F1 teknologin. Lär ju inte va något som matchar den där på gatan, oavsett märke och modell
"Mickes MC/BIL byter skepnad"

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
mrabarth skrev:Tackar tackar allesammans!!robban skrev:vad blir det för vinkel på drivaxlarna i förhållande till drivknutarna? Snyggt jobbat fö
Vinklarna på drivaxlarna blir inte mer än på en vanlig standardbil som har blivit sänkt. Det ser betydligt mer ut på bilderna. Men eftersom drivaxlarna är drygt 200mm längre per sida, blir det ca 100mm offcenter. Förhoppningsvis kommer det inte att bli några problem.
OK, och jag som oroade mig för mina 10mm offcenter

- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Hallojsan!
Idag kom SFRO besiktnings man Gustav Uhlander förbi på en lite sammankomst.
Det hela medförde att jag nu har gått igenom BYGGBESIKTNING nr:1.
Allt gick finafisken!! Gustav var tvungen att erkänna att han ser fram emot nästa tillfälle då han "blir tvungen" att provköra elendet..
Idag kom SFRO besiktnings man Gustav Uhlander förbi på en lite sammankomst.
Det hela medförde att jag nu har gått igenom BYGGBESIKTNING nr:1.
Allt gick finafisken!! Gustav var tvungen att erkänna att han ser fram emot nästa tillfälle då han "blir tvungen" att provköra elendet..

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Tjenare! Visst har det hänt lite. Har halft monterat baklysen på bakre bärarmarna. Sen har jag börjat modda avgassystemet så det får en annan placering.SnoWFreaK skrev:har det hänt något mer på senaste då?
är väldigt nyfiken nu kan ja ju säga hehe
Annars har jag legat lite lågt och mest forskat i vilka delar som jag ska köpa.
Förhoppningsvis kommer vissa uppdateringar att göra responsen och accet betydligt bättre.


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Har pysslat lite till i garaget. Efter massor av väntan på diverse delar har det löst sig.
Avgassystemet hade en lite ogynsam avgasvinkel gäntemot den vänstra A-armen och bromsskivan. Så jag var tvungen att bygga om det lite.
Det är fortfarande i rostfritt stål.

Tiggade en lite låda under ljuddämparen så jag kan montera en lite gummikudde under den.


Lite polerande.

Punktar dit lite fler mejerikrökar.

Jobbar in på småtimmarna...........
Syns knappt...

UTMÄRKT vinkelmätare/vattenpass!!

Färdig punktat.



Slipar bort missfärgningen med lite roterande scotchbrite.



Polerat och klart!! Efter tre timmar med polermedel ser man verkligen ut som en sotare
Men det är det värt när det är klart!
Avgassystemet hade en lite ogynsam avgasvinkel gäntemot den vänstra A-armen och bromsskivan. Så jag var tvungen att bygga om det lite.
Det är fortfarande i rostfritt stål.

Tiggade en lite låda under ljuddämparen så jag kan montera en lite gummikudde under den.


Lite polerande.

Punktar dit lite fler mejerikrökar.

Jobbar in på småtimmarna...........



UTMÄRKT vinkelmätare/vattenpass!!

Färdig punktat.



Slipar bort missfärgningen med lite roterande scotchbrite.



Polerat och klart!! Efter tre timmar med polermedel ser man verkligen ut som en sotare


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Nicke Lindgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 128
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:05 am
- Ort: Umeå
Halloj! Lite uppdateringar!
Efter några intensiva dagar i garaget med lackering, infettning av drivknutar, alu svetsning och ihopmontering. Har det faktiskt hänt lite kan man säga.
Den första provturen är nu avklarad!!!!!!!!!!!!!!!
Snacka om jag hade förväntningar innan vi for ut. Helt sjukt!
Den första lilla turen drog till macken för lite fräsh 98 oktanig soppa. Helt oväntat dyker en rejsa.nu kille upp "Lillen" Tjena tjena!. Vi åkte vidare, och då konstaterade jag att bromsvågen var totalt feljusterad för de nya 300mm diskarna där bak. Justerade om vågen och åkte ut igen med Marie förtjust i baksätet. Körde mycket försiktigt i början med alla känsel sinnen på högsta nivå för att upptäcka eventuella brister eller vibrationer. Efter att ha kört runt lite på mycket låg last i olika hastigheter började jag få lite mer förtroende på grejorna. Gasade succesivt mer och mer för att komma till några fullgasrepor från 1:an til 5:an ut. (Jag höll mig givetvis inom hastighetsbegränsningen
) Men det bästa av allt var att bakhjulen inte spinner alls- inte ens på ettan!!
Men VAD är detta!!!! Det dök upp en 500hk Lamborghini gallardo i backspegeln (det finns två stycken likadana i Umeå). Hehe!! Vilket ypperligt tillfälle att se vad farkosten går för, tänkte jag för mig själv på denna öde väg........
Han verkade helt klart med på noterna, så vi drog några repor från 2:an i 70km/h till 5:an ut (vilket fortfarande inte är över laglig hastighet.
) Det visade sig att Mriden drar ifrån långsamt till ungefär 170knyck och sen är det mycket jämnt och lambon kommer sakta tillbaks. Klart imponerande att köra jämnt mot en sådan bil som kostar minst en mille mer...... 
Det märks verkligen när man kommer upp i fart att de extra 200hk som lambon har trycker på fruktansvärt när luftmotståndet tar över när den passerar 180.
Tyvärr fanns det inte så många ställen att praktisera massiv kurvtagning på utanför stan. Så det enda jag kan säga om det är att den känns betydligt stabilare och rollar mindre. Men jag fick den ända till att signalera med lite lätt understyrning i en 90 graders kurva. Iofs med kalla däck mm. Det är lite svårt att avgöra sådana saker på allmänna vägar så resterande prestanda tester får helt klart ske på banan-
Kul var det iaf.
Jag får återkomma med bilder. Det är egentligen inte så mycket att se just nu eftersom jag fortfarande har kvar standard kåporna bak tills besiktningen är avklarad.
Efter några intensiva dagar i garaget med lackering, infettning av drivknutar, alu svetsning och ihopmontering. Har det faktiskt hänt lite kan man säga.
Den första provturen är nu avklarad!!!!!!!!!!!!!!!

Snacka om jag hade förväntningar innan vi for ut. Helt sjukt!
Den första lilla turen drog till macken för lite fräsh 98 oktanig soppa. Helt oväntat dyker en rejsa.nu kille upp "Lillen" Tjena tjena!. Vi åkte vidare, och då konstaterade jag att bromsvågen var totalt feljusterad för de nya 300mm diskarna där bak. Justerade om vågen och åkte ut igen med Marie förtjust i baksätet. Körde mycket försiktigt i början med alla känsel sinnen på högsta nivå för att upptäcka eventuella brister eller vibrationer. Efter att ha kört runt lite på mycket låg last i olika hastigheter började jag få lite mer förtroende på grejorna. Gasade succesivt mer och mer för att komma till några fullgasrepor från 1:an til 5:an ut. (Jag höll mig givetvis inom hastighetsbegränsningen


Men VAD är detta!!!! Det dök upp en 500hk Lamborghini gallardo i backspegeln (det finns två stycken likadana i Umeå). Hehe!! Vilket ypperligt tillfälle att se vad farkosten går för, tänkte jag för mig själv på denna öde väg........

Han verkade helt klart med på noterna, så vi drog några repor från 2:an i 70km/h till 5:an ut (vilket fortfarande inte är över laglig hastighet.

Det märks verkligen när man kommer upp i fart att de extra 200hk som lambon har trycker på fruktansvärt när luftmotståndet tar över när den passerar 180.

Tyvärr fanns det inte så många ställen att praktisera massiv kurvtagning på utanför stan. Så det enda jag kan säga om det är att den känns betydligt stabilare och rollar mindre. Men jag fick den ända till att signalera med lite lätt understyrning i en 90 graders kurva. Iofs med kalla däck mm. Det är lite svårt att avgöra sådana saker på allmänna vägar så resterande prestanda tester får helt klart ske på banan-
Kul var det iaf.

Jag får återkomma med bilder. Det är egentligen inte så mycket att se just nu eftersom jag fortfarande har kvar standard kåporna bak tills besiktningen är avklarad.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Jag skulle tro att det blir lite tight med tid med besiktningen som snart dyker upp. Så troligtvis måste jag nog stå över denna gång. Förhoppningsvis kommer det fler tillfällen.richard skrev:Blir det Åmsele för din del den 2a juni då också kanske ?
Vore ju ett bra tillfälle att testa kurvtagningsegenskaperna

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.