Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Inlägg av Jens Gustavsson »

sök på kjell persson på forumet så hittar du lite mer filmer och bilder. kolla också på youtube på kjell persson is sm.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Inlägg av Erik Persson »

Som det skrivits tidigare finns en del info om däck/nabb SBF:s regler.

Kolla här: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_IS-SM_2012.pdf

Edit: Sidan 14 och 15.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 318
Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
Ort: Sävar

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Inlägg av Erik Sandström »

Har mätat upp TPS:en, lägger in pinouten för att inte glömma den. 1&2 = +&-, 3= TPS-signal, 4= ingång som sluter krets med 5 på fullgas och 6 på tomgång. Resistans mellan 1&3 på tomgång = 3,27 kohm, fullgas 0,16 kohm. Kanske läge att löda på ett 1 koms moststånd i serie med tråden ut från 3:an för matcha autronicens handboksexempel på 4,2 kohm @tomgång och 1,2 kohm på full makaron?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är snart lugnet runt byn ett minne blott......

sista fin justeringarna på triggern kvar sen start och mappning
Bild
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Inlägg av JonasW »

:thumbright:

skoj!
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Inlägg av Roger Berglund »

Vad vart det för Kamaxel till Cnc 530 toppen ?.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev:Jag la ut filmen tidigare i morse för några utvalda men Jens kanske missat det men några har då redan sett den. Här är första (och kanske sista) doku-såpa-avsnittet om Stövarns B230 :hihi:

http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A&fmt=22
nu kommer snart andra delen av dyno doku-såpan om stövarns B230 med original bottendel :)

nyheterna är autronic insprutning och en joni racing/sävar cnc topp och en snäll STS 247 gat kamaxel.
eftersom stövarn är en av de som jobbat mycket med vår dyno anläggning så är det nu dax för lite privat dyno körning för stövis och oss själva i underhållnings syfte och för att se hur grejorna fungerar.

jag ser fram emot nya roliga och intressanta utvärderingar på denna odödliga motor. ta allt med en nypa salt och lite humor det är inte fullt allvar ingen super tävlings motor detta utan en enkel motor som alla kan bygga oavsett hur mycket pengar man har eller hur duktig man är på att meka och som ska gå som allround sladdar bil mer än race bil.

vi hoppas att det går att hålla en god och positiv anda i den här tråden (annat rensas bort). vi skriver för de som är intresserade att läsa och snacka om volvo 8v gat motorer och inte för att visa hur duktiga vi är eller för att göra oss märkvärdiga, detta är ett sido spår om en gatmotors utveckling - ingen all out race motor där allt är optimalt och polerat på nått vis.

mvh jens och erik "stövarn" sandström
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Inlägg av JonasW »

Skoj! :D

Ska bli skoj att se resultatet. Får kanske kika förbi nån dag och snacka lite skit :)
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Inlägg av Deztallica »

Äntligen!
Rensa hårdare, brutal diktatur! :)
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
242
För mycket laddtryck
Inlägg: 300
Blev medlem: sön jan 16, 2005 4:46 pm
Ort: GBG

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Inlägg av 242 »

Kör hårt

Tack för att ni gör detta

Med vänlig hälsning,

Robban Gbg
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Inlägg av Filaren »

Kul :thumbright:
Blir skoj att följa :lol:
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den är startad nu tack vare uffes magiska handpåläggning på autronic-burken som hade hängt sig? (han nolla den på nått sätt)

vi hann inte fin lira nått men med en halvt kärvande wg och grov-mappat så blev första pullen ca 345hk/0.85bar och 405nm vid ca 0.7bar. tändningen på ca 30 grader där. ca 30% dutycycle på bensin.

vi jobbar vidare under veckans kvällar först på bensin upp till 1.5bar sen E85.

turbon är dock lite rykig av sig då den har varit med om en hel del, men den får vi kanske byta ut sen.

tack till mattias, conny, roger mm som också hjälpt till i nöd och lust :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (345hk 0.85bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 954
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Inlägg av DanielW »

Bra jobbat :thumbright:
Var det på e85? Är det standard ventiler?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

nej det är bensin än så länge. men vi byter nog till E85 i kväll. det är 46x38 ventiler på STS/joniracing cnc toppen och ca 212cfm in och 165cfm ut vid 14mm. kamaxeln är en STS gat kamaxel med 12.1mm lyft och den har 114 grader nock på denna motor. installerad ett par grader adv (kommer att testa kamaxel instälningar mer sen)


vi är hyffsat nöjda med 400+ på det låga trycket och på ett pull som jag släppte gasen på lite för tidigt då pik bruka va vid ca 6700rpm.
186hk om man räknar bakvägen på laddtrycket är inte så dåligt med så enkla grejor och med den turbon. ungefär som min bästa B20 turbo motor (jo det är enkelt att trimma B230 imot B20, men de saknar själen som B20:n har :) )

här är skönheten :hihi: (den har gått på havs isen så det är lite ytrost på den.

Bild

Bild
Skriv svar