Sida 17 av 21

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Postat: tor nov 24, 2011 9:06 am
av Jens Gustavsson
sök på kjell persson på forumet så hittar du lite mer filmer och bilder. kolla också på youtube på kjell persson is sm.

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Postat: tor nov 24, 2011 10:37 am
av Erik Persson
Som det skrivits tidigare finns en del info om däck/nabb SBF:s regler.

Kolla här: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_IS-SM_2012.pdf

Edit: Sidan 14 och 15.

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Postat: tor mar 29, 2012 10:30 pm
av Erik Sandström
Har mätat upp TPS:en, lägger in pinouten för att inte glömma den. 1&2 = +&-, 3= TPS-signal, 4= ingång som sluter krets med 5 på fullgas och 6 på tomgång. Resistans mellan 1&3 på tomgång = 3,27 kohm, fullgas 0,16 kohm. Kanske läge att löda på ett 1 koms moststånd i serie med tråden ut från 3:an för matcha autronicens handboksexempel på 4,2 kohm @tomgång och 1,2 kohm på full makaron?

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Postat: mån sep 17, 2012 8:21 am
av Jens Gustavsson
nu är snart lugnet runt byn ett minne blott......

sista fin justeringarna på triggern kvar sen start och mappning
Bild

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Postat: mån sep 17, 2012 8:55 am
av JonasW
:thumbright:

skoj!

Re: Steves orangea 242 -75 (is-racing Sikeå)

Postat: mån sep 17, 2012 2:50 pm
av Roger Berglund
Vad vart det för Kamaxel till Cnc 530 toppen ?.

Re:

Postat: tis feb 12, 2013 5:25 pm
av Jens Gustavsson
mattias skrev:Jag la ut filmen tidigare i morse för några utvalda men Jens kanske missat det men några har då redan sett den. Här är första (och kanske sista) doku-såpa-avsnittet om Stövarns B230 :hihi:

http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A&fmt=22
nu kommer snart andra delen av dyno doku-såpan om stövarns B230 med original bottendel :)

nyheterna är autronic insprutning och en joni racing/sävar cnc topp och en snäll STS 247 gat kamaxel.
eftersom stövarn är en av de som jobbat mycket med vår dyno anläggning så är det nu dax för lite privat dyno körning för stövis och oss själva i underhållnings syfte och för att se hur grejorna fungerar.

jag ser fram emot nya roliga och intressanta utvärderingar på denna odödliga motor. ta allt med en nypa salt och lite humor det är inte fullt allvar ingen super tävlings motor detta utan en enkel motor som alla kan bygga oavsett hur mycket pengar man har eller hur duktig man är på att meka och som ska gå som allround sladdar bil mer än race bil.

vi hoppas att det går att hålla en god och positiv anda i den här tråden (annat rensas bort). vi skriver för de som är intresserade att läsa och snacka om volvo 8v gat motorer och inte för att visa hur duktiga vi är eller för att göra oss märkvärdiga, detta är ett sido spår om en gatmotors utveckling - ingen all out race motor där allt är optimalt och polerat på nått vis.

mvh jens och erik "stövarn" sandström

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Postat: tis feb 12, 2013 5:54 pm
av JonasW
Skoj! :D

Ska bli skoj att se resultatet. Får kanske kika förbi nån dag och snacka lite skit :)

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Postat: tis feb 12, 2013 7:56 pm
av Deztallica
Äntligen!
Rensa hårdare, brutal diktatur! :)

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Postat: ons feb 13, 2013 12:03 pm
av 242
Kör hårt

Tack för att ni gör detta

Med vänlig hälsning,

Robban Gbg

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Postat: ons feb 13, 2013 9:51 pm
av Filaren
Kul :thumbright:
Blir skoj att följa :lol:

Re: Steves orangea 242 -75 (Dyno del 2)

Postat: sön feb 17, 2013 9:34 pm
av Jens Gustavsson
den är startad nu tack vare uffes magiska handpåläggning på autronic-burken som hade hängt sig? (han nolla den på nått sätt)

vi hann inte fin lira nått men med en halvt kärvande wg och grov-mappat så blev första pullen ca 345hk/0.85bar och 405nm vid ca 0.7bar. tändningen på ca 30 grader där. ca 30% dutycycle på bensin.

vi jobbar vidare under veckans kvällar först på bensin upp till 1.5bar sen E85.

turbon är dock lite rykig av sig då den har varit med om en hel del, men den får vi kanske byta ut sen.

tack till mattias, conny, roger mm som också hjälpt till i nöd och lust :)

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (345hk 0.85bar)

Postat: mån feb 18, 2013 7:10 pm
av Jens Gustavsson
Bild

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 10:14 am
av DanielW
Bra jobbat :thumbright:
Var det på e85? Är det standard ventiler?

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 10:22 am
av Jens Gustavsson
nej det är bensin än så länge. men vi byter nog till E85 i kväll. det är 46x38 ventiler på STS/joniracing cnc toppen och ca 212cfm in och 165cfm ut vid 14mm. kamaxeln är en STS gat kamaxel med 12.1mm lyft och den har 114 grader nock på denna motor. installerad ett par grader adv (kommer att testa kamaxel instälningar mer sen)


vi är hyffsat nöjda med 400+ på det låga trycket och på ett pull som jag släppte gasen på lite för tidigt då pik bruka va vid ca 6700rpm.
186hk om man räknar bakvägen på laddtrycket är inte så dåligt med så enkla grejor och med den turbon. ungefär som min bästa B20 turbo motor (jo det är enkelt att trimma B230 imot B20, men de saknar själen som B20:n har :) )

här är skönheten :hihi: (den har gått på havs isen så det är lite ytrost på den.

Bild

Bild