Volvo 242 -75 //subw000fer

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 //subw000fer

Inlägg av subw000fer »

Anledningen att jag tänkte ha fuelcell är ju att org tanken är ganska rostig och äcklig, plus att jag ska bygga om lite där bak. Letade även efter något att bygga som arbete i plåtbearbetningskursen i skolan :P
Men blir att göra om tanken istället, tack för tipsen på modifikationerna och pumparna :thumbright:

Låter kul det ;) Ja jag vill komma igång igen jag med, men bygger bromsbänk och det går långsamt :(
Har för lite... eller det får man väl inte säga.. Jag TAR mig för lite tid.. Så mkt annat som ska hinnas med :(
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Nu är det nära att det börjar hända grejjer här igen! Inom några veckor ska den vara hemma igen.
Planen att utrota all rost först kan komma att ändra sig lite så att jag börjar med motorbytet direkt så det blir gjort och jag kan skrota ner bmwn som står och skrotar.

Jag måste byta framvagn till en som har servo med så tänkte ta det innan motorbytet. alla nyare 240 har väl servo? Sen måste jag ha ventilerade bromsar, vilka modeller/årsm sitter det på? och även 1031 bakaxeln. Tänkte köpa en hel bil med de prylarna på så kanske det blir lite billigare.
Kraven jag har läst säger ventilerade bromsar och 1031 för att få ha 234hk/275nm i 240in. Kan man ha vilka ventilerade bromsar som helst som är minst lika bra som originalen? jag tänker på om man skulle skaffa något bättre direkt eller om man måste ha just 240org ventilerade vid regbess?
Robin A
The 242 is no more..
cheva_nova
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cheva_nova »

Äntligen händer det nått här :D
crillevolvo
För mycket laddtryck

Inlägg av crillevolvo »

gutt jag har väntat på att du ska komma igång.

du måste ha orginalgrejer från volvo för att gå igenom reg.

1 framvagn samma alla 240 deremot hur lätt som helst att byta styrväxel.

skaffa en 240 nyare än -85 så är alla ventilerade tar du en med servo med så kan du flytta allt från den.

bak är bromsarna samma.
fram behöver du bromsskiva samt ok .
till servo behöver du spindelleder som skall bytas på fjäderbenen.( går att använda orginal men blir så mkt bättre med dom riktiga)
kommer att skilja på rattstången så den kan du eventuellt behöva med (bäst från samma bil som servon.
servopump från en 240 inte 740 sitter på fel sida annars.(går att modifera fästet så det passar.) servopumpsrem.

gamla servo har innbygd behållare för oljan på pumpen nya har en lös behållare.

bakaxel finns på samtliga turbo och glt 75-85 -86 nyare är alla 1031. men det finns inte en chans att dom kan se skillnad på dom om klisterlappen som sitter på vänstra axelröret intill klumpen är borta. bara säg att du har tagit en från en 245 glt -83 typ. men om du nu ska göra dig av med dessa grejer så kanske jag har en bil till dig där allt detta finns axel servo rattstång bromsar. kan byta denna bil mot din kompletta drivlina motor låda kardan bakaxel= 245 -88 som saknar kardan låda motor men har allt du behöver i övrigt. kan kanske ta loss allt du behöver med om det passar bättre.

skicka mig ett mail om det är intressant. mvh crille
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

crillevolvo Bra lista med saker som behövs där, tack!
Låter ju helt klart intressant att byta, men ett problem är att det är 25mil mellan oss. Då måste jag nog hämta bara delarna iaf då jag inte har BE-kort än.

För övrigt så är det inte så mkt kvar på IH'n så detta projekt kan dras igång snart! Men det är lite mkt annat nu med, blir ju Rudskogen hela helgen bland annat :)
Robin A
The 242 is no more..
crillevolvo
För mycket laddtryck

Inlägg av crillevolvo »

varsegod bara att höra av sig om det blir intressant .
242 -84 stundande renoveringsobjekt. såld till txr performance ab.
944 -91 blivande voc. såld rullar som folkracebil nu.
945 Ltt -97.
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Tyvärr kommer det ingen uppdatering som det borde gjort vid det här laget. Jag gick och bröt benet förra veckan, eller snarare cyklade och bröt benet.. Det suger totalt och jag kan inte jobba på ett tag framöver. Hela min planering sket sig.
Fan..
Robin A
The 242 is no more..
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Har ÄNTLIGEN börjat demontera bmw'n från M50b25an så att jag kan montera 242an på den sen! Anledningen till att jag gör motorbytet innan jag är klar med rosten är att jag behöver göra mig av med bmw'n.
Uppdatering kommer det väl bli framöver :)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Robin A
The 242 is no more..
NiclasA
Forumsberoende

Inlägg av NiclasA »

härligt å se att du är igång, upp med bilder :thumbright:
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck

Inlägg av silversurfaren »

subw000fer skrev:Har ÄNTLIGEN börjat demontera bmw'n från M50b25an så att jag kan montera 242an på den sen! Anledningen till att jag gör motorbytet innan jag är klar med rosten är att jag behöver göra mig av med bmw'n.
Uppdatering kommer det väl bli framöver :)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =1&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
Liten kommentar till att bilder hamnar på FB istället för här :angryfire:
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... book#p9933" onclick="window.open(this.href);return false;
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Anledningen till att jag länkade en bild på facebook va att jag lagt upp den där med telefonen, hade inte bilden i datorn så jag kunde lägga upp den. Anyway, kul länk :hihi:

Här kommer lite bilder iaf :)

Rostig 325 e36 -91!
Bild

Började i lördags att meka isär.
Bild

Mer borta. kablaget uppmärkt så man enklare kan "orientera" sig i det sen
Bild

Tror att jag ska plocka hela elen och även färddatorn med alla roliga funktioner. Det är ju inte bökigt så det räcker redan? :hihi:
Bild

Avgassystem och kardan och grejjer monteras bort:
Bild

Motorn kan nog va ur i veckan :)
Robin A
The 242 is no more..
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Fick lite gjort ikväll med, växelspak, koppling, servoslangar o lite annat är bortfipplat så motorn kan lossas.
Även slitit upp lite inredning för att dra ut detta :) skaplig pluskabel till bakmonterat batteri.
Bild
Robin A
The 242 is no more..
Sylvan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sylvan »

Gött ärr det.händer lite. Följer detta bygge. Mvh
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Gött att någon kollar här ;)
Bjuder på lite fler mer och mindre relaterade till projektet.

Mekade ner diffen, satt lamelldiff på den. Jäkla smidigt att skruva med bmw tycker jag faktiskt, inget fastrostat heller :)
(diffen är såld!) hehe, måste bara påpeka att jag fick mer för diffen än jag gav för bilen :whistle:
Bild

En jävla hög med däck som låg i bilen fyller garaget :/ någon som behöver vinterdäck på alufälg till bmw? 185/65-15 två är 7-8mm och alla dubb, två är lite snedslitna med 4mm som lägst på ena och 6mm på andra.
Bild

Gillar att skruva isär den här bilen. När jag tog bort plasten här trillade en näbbtång och ett infinity delningsfilter ut (och det fanns ett till på passagerarsidan) Dagens bonus :) verkar suttit bra ljud i bilen. Satt GAS 6*9or bak som jag bygger ett par lådor till som blir garagehögtalare, ordnar så jag kan spela spotify i garaget då jag är duktigt less på reklamen som jag lärt mig utantill....
Bild

Mycket el är det! Ska ta HELA härvan och lägga i 240in, sen sålla bort typ det mesta med klimatanläggning, elhissar och sånt.
Bild

Motorn åkte inte ur förra veckan pga brist på motorlyft som får plats i garaget men det löses på ett eller annat sätt den här veckan :)
Robin A
The 242 is no more..
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Kanoners att det börjar hända grejjer igen! :thumbright:

Då är det spotifiy premium som gäller alltså, för spotifiy-reklamen är då fasiken värre :mrgreen:
Tommy Landholm
Skriv svar