Sida 17 av 47

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: tor mar 14, 2013 11:59 pm
av Daniel Ireståhl
Tegheim skrev:Vad har du för längd på undre delen då? Jag har aldrig haft ett original spakställ till min, så har ingen aning om hur det är :-)
Om jag kommer ihåg rätt så är undre delen 45mm original och jag förlängde den till 60mm. På växelföraren har jag gjort så att jag kan även lägga i brickor på undersidan för att få den ytterligare lite längre. Räknade med att kunna förlänga den 10-12mm till om jag skulle vilja.

Jag har ingen aning om hur det kommer bli, det märks sen när allt sitter på plats :P

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bygger spakställ

Postat: mån mar 18, 2013 8:28 pm
av Daniel Ireståhl
Det går lite trögt, egentligen lite för trögt för att jag ska känna att jag kommer hinna till sommaren.

Men det har hänt lite grann i alla fall, monterat ett fjäderbensstag.

Bild

Tog bort spolarvätsketanken och gjorde en betydligt mindre, istället för typ 10L spolarvätske har jag plats för knappt 1 liter nu :) Siktröret blev väl sådär men det får duga så länge. Tog den gamla hållaren och anpassade den till den nya tanken.

Bild

Gjorde även ett nytt fästa till BTR:n, blev rätt bra placering. Ska göra en adapter så jag kan sätta en tryckgivare på BTR som ska gå till sprutet så jag får in det digitalt.

Bild

Sen var jag äntligen och hämtade framvagnsbalken efter pulverlack, mycket trevligt!

Bild

Bild

Har börjat montera lite grejer på den redan, bland annat motorfästen och styrningen. Allt gött att meka med rena och fräscha prylar! :thumbright:

Bild

Sen har jag också fått tag i den bakre stora kardanen till 240, fick den för lite kaffepengar :)

Väntar på att lite fler grejer ska trilla in sen blir det ett par dagar hårdkörning! :evil:

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: tis mar 19, 2013 7:28 am
av Sylvan
Det tar sig. Ser mycket bra ut. Tummen upp!

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: tis mar 19, 2013 12:55 pm
av Tegheim
Trevligt när allt är blankt och fint :-)

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: tis mar 19, 2013 2:00 pm
av Karl Buchka
Var förbi och kikade på bilen i helgen. Blir skitsnyggt!

Vart köpte du fjäderbensstaget?

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: tis mar 19, 2013 4:28 pm
av Daniel Ireståhl
Sylvan skrev:Det tar sig. Ser mycket bra ut. Tummen upp!
Tegheim skrev:Trevligt när allt är blankt och fint :-)
Karl Buchka skrev:Var förbi och kikade på bilen i helgen. Blir skitsnyggt!

Vart köpte du fjäderbensstaget?
Tack så mycket, som jag sagt tidigare är det alltid kul med positiv kritik.

Köpte fjäderbensstaget på SAM bilmode, lite besviken på kvalitén faktiskt. Inte särskilt snyggt svetsat på sina ställen och med tanke på vad det kostade så tycker jag man kan begära betydligt mer. Men jag kände att jag varken har tid eller ork för att göra ett så det blev till att lätta plånboken istället. Får väl ta och pulverlacka det istället så det blir fint och passar det andra som är pulverlackat :)

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF

Postat: ons mar 20, 2013 10:46 am
av Daniel Ireståhl
Bild

Då pulverlackfirman lyckats slarva bort denna del för mig under jag om någon har en att sälja? Sitter i bakaxelhängningen på senare Volvo 240. Den håller främre delen av bärarmen och momentstagen. Den är likadan för höger och vänster. Volvo artikelnummer är 1229370.

Hör av dig om det är nåt du har!

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: ons mar 20, 2013 3:38 pm
av Tegheim
Imponerande att slarva bort den. Ska kolla om det sitter en sån på den gamla -92 vi skrotar ur.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: ons mar 20, 2013 4:47 pm
av Daniel Ireståhl
Tegheim skrev:Imponerande att slarva bort den. Ska kolla om det sitter en sån på den gamla -92 vi skrotar ur.
Skulle uppskattas oerhört om du kunde kolla detta, gärna så snart som möjligt.
Är ganska säker på att det sitter sådana på -92 årsmodell, det satt ju sådana på min -82a och det ska vara sista designen på upphängningen.
Här är en skissbild på vart den sitter (del 20),
Bild

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: fre mar 22, 2013 12:11 am
av S_Osterdahl
Då lär ju lackfirman pröjsa den nya, alternativt göra ett mycket bra pris som plåster på såren ..

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: fre mar 22, 2013 10:31 am
av Daniel Ireståhl
S_Osterdahl skrev:Då lär ju lackfirman pröjsa den nya, alternativt göra ett mycket bra pris som plåster på såren ..
Dem bjöd på hela jobbet så har inget att klaga på så sätt :)
Dem skulle även hjälpa mig göra lite jobb framöver också så det löste sig väldigt bra, även om det kostar en del tid att fixa fram nya delar.

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: lör mar 23, 2013 1:06 pm
av S_Osterdahl
Det var snällt av dom ! Inte alla som plåstrar så bra =)

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Småpill!

Postat: tor mar 28, 2013 5:44 pm
av Daniel Ireståhl
Lite framfart att rapportera. Sommaren drar sig allt närmare och man börjar kännas sig mer och mer stressad över om man kommer hinna klart till sommaren eller inte, målet är ju att äntligen få köra bilen lite i sommar!

Så jag kände att det var dags att göra ett litet ryck. Tanken var att stoppa ner motorn igen för att kunna måtta in växelspakstället men då distanserna jag gjorde till motorkuddarna blev för låga för att passa med styrväxeln monterad var jag tvungen att svarva om dessa. Motorn stoppades sedan ner i bilen igen, känns som motorn hamnade ganska lågt ändå till slut utan att inte ta i någonstans och ändå ha tillräckligt med plats undertill.

Bild

Fick masera om växellådsbalken en aning, svarvade två brickor som kuddarna vilar. Tack till svetsarn för hjälpen (som inte vill bli nämd :)). Flyttade bak balken ett snäpp men då inte alla hål är gjorda att passa med varandra fick jag lägga på en bit på varje sida för att kunna utnyttja två hål på varje sida.
Bild

Blev ingen superpassning, kuddarna linjerade inte helt som det syns på bilden. Men det ska nog gå ändå, får väl se om kuddarna slits ovanligt fort. Blev grym passning för växellådan i tunneln när balken väl kom på plats.

Bild

Fick dit spakstället efter lite svetsande, det var inga konstigheter. Ville dock inte göra det klart innan motorn var på plats pga risken för att få göra om göra rätt. Men nu blev det rätt direkt! :) Även där blev det perfekt passning mellan växellådstunnelns tak och själva spakstället, ca 5mm tillgodo. :thumbright:
Sen satte jag dit växellänkaget för att passa in gaffeln, fick göra en böj på den för att minimera risken för att hardyskivan ska ta i. Detta kändes riktigt skönt att få dit då det har blivit rätt mycket försenat.

Bild

Bild

Mätte även fram hur lång växelspaken ska vara, kommer få ett utväxlingsförhållande på knappt 3 vilket gör att toppen på spaken kommer kunna röra sig 72mm mellan ändlägena, vilket kändes rätt bra när jag provade med en annan spak jag hade. Ska svarva fram en plastknopp till spaken sen för att slippa hålla i en kall/varm metallspak.

Bild

Sen har jag också snickrat ihop en ny batterihylla. Tanken från början var att ha batteriet i skuffen men då jag inte riktigt kunde komma på en lösning som kändes tillräckligt bra samt att batteriet skulle ta en del av utrymmet bestämde jag mig för att flytta det till kupén istället. Pga av gasbildningsrisken får man inte ha ett konventionellt batteri i kupén så jag fick köpa mig ett AGM batteri. Blev ett Optima Yellowtop 55Ah.
Såhär blev det, hållare för huvudsäkring på vänster sida och huvudströmbrytare på höger, då jag kan nå den från förarplatsen. Bultas med 4st M8 bult genom golvet. Om det får plats kommer det hamna precis bakom passagerarstolen, annars sätter jag det som på bilden. Detta känns som en mycket bättre placering än i skuffen, vinner ganska mycket höjdskillnad på detta också minst 30 cm samt att jag slipper ha jättelånga (och tunga) strömkablar.

Bild

Har provmonterat en massa andra grejer också, bland annat främre kardanen. Den satt riktigt bra, ibland känns det som vissa saker passar för bra :)
Satte även dit nya gasvajern, på mittenrullen var den precis lagom i längd. Var tvungen att sätta mig och torrgasa lite :hihi: Dock behöver jag nog flytta fästet på gasrullen 5-10mm i sidled för att undvika eventuell slitage på vajern. Fästet jag gjort först hade jag tänkt använda spåret längst till höger.

Bild

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Framfart

Postat: tor mar 28, 2013 7:42 pm
av Sylvan
Det tar sig. Snyggt!

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Framfart

Postat: tor mar 28, 2013 9:06 pm
av NiclasA
kanon bra jobbat:)