Sida 17 av 23

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5

Postat: tis maj 20, 2014 8:06 pm
av Daniel-635
Det tenderar att bli väldigt fina bitar i denna tråden, Bonnabillet eller inte !

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5

Postat: mån jul 21, 2014 12:24 am
av Robert Markström
Satt mig här i tråden & bläddrar efter momentet till ARP toppbulatarna. Så
jag kan väl medela att motorn nu sitter i bilen, nytt insug byggt & nya pinnar
hydraulprofil NH240 ligger i garaget & åker strax ner i bilen.

har glömt köpa olja av allt så det blir ingen uppstart idag. Förvirrad.se :)

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5

Postat: sön jul 27, 2014 1:02 am
av gjutarolle
Är väl 130nm på arp med fett vill ja minnas ?:)

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5

Postat: sön jul 27, 2014 1:04 am
av Robert Markström
120 vad jag hittade i tråden. Dragit 110 & låtit den stå några dagar sen drog jag 110
igen. Ska starta upp den ikv/natt & varmköra sen dra den 120nm.

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5

Postat: sön jul 27, 2014 3:38 am
av larsat
Vad kör du för topp packning o några modifikationer på motorblock typ o-ring?
M12 12.9 går dra 136Nm, men brukar bara sabba packningen att dra hårdare än original 110.

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5

Postat: sön jul 27, 2014 9:09 am
av Robert Markström
Nu sitter det en Elring packning. Kvalitetsmässigt motsvarar dem väl volvos original Goetze. Fick tyvärr
inte tag i Goetze där jag handlar & jag går inte på volvo & betalar 4ggr pengarna för samma :)

Toppen & även blocket är planat. Ingen oringning. håller det inte får det bli en skärrings.


Bilen är iaf startad. Så nu håller jag på dona med lite annat småskit, Kommer en
klump med bilder senare idag!

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 18/5

Postat: mån jul 28, 2014 10:08 am
av Robert Markström
Då ska vi se!

Lägger upp dem i ordningen som det skedde i.


Bild

Bild

Bild

Tråget som jag gjorde skvalpplåt i med lucka. Funkade finfint. Hade
problem förut med att oljetrycket försvann när jag kugga i 2an.
Bild

Bild


motorn i. Gjorde om lite småskit & byggde nytt fäste för servopumpen.
Bild

Bild

Förlängning av trådar till TPS & IAT.

Bild

Bild

Jo nog blir det stökigt här åxå efter några timmars skruvande :)

Bild

Wastegutten iordninggjord med putsat säte & borrat i styrningar för flänslen.
Bild

Spjällhuset. Slangdragning inte 100% klar.
Bild

Motorn "Färdig". Knäckte till en kåpa mellan 2 balkbitar jag hade i garaget. blev samma
borstade rostfria som sitter framför kylarn & ovanför tändstiften.
Bild

Bild

Bild

& så riva igen för omdragning :doh:

Bild




Nu blire inställning av kammarna (Gör om gör rätt) & sen få lite mil på den & en bromsning sen
så får vi hoppas på 600+. Ser ju ut som om det är 950+ iaf :hihi:

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7

Postat: tis jul 29, 2014 8:56 am
av Gabbe_96
Men herregud va fint motorrum!

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7

Postat: mån aug 04, 2014 12:52 am
av Robert Markström
Tack för orden Gabbe!

Nu är den körd lite mer, fått ihop runt 15-16 mil på den. Enda "Strulet" hittills är att jag måste nog göra om utväxlingen
till spjället lite. Blev jätte lätt på pedalen + att den öppnar ca 10% på 7-8mm pedalrörelse. Det tillsammans med
större plenum (drygt 6L) som gör att jag får lite lagg när jag släpper gasen när jag tomvarvar gör det väldigt lätt
få ladyquit :hihi:

Så ska göra om i gasmekanismen lite men annars känns allt ok.

Kammarna som hamnade i motorn nu är NH240 profiler som
är inställda med lite högre nockvinkel. Har 1.9 TDC lyft in
& just nu 1.3 TDC lyft ut, ska ge 110 grader vid 1.89 TDC L.
Jag är ganska grön på detta med kammar & inställningar så
ser det tokigt ut säg till! :)

Lung & schysst i gången & hyffsat stabil lambda efter att jag
pillat lite i voltkompenseringar mm.

60kpa insugstryck på tomgång 950rpm, ca 65 kpa vid 2400rpm
landsväg.


Mappad i ca 5 minuter på landsväg så den skulle bli körbar så jag har inte
spöat den något ännu. mappad upp till 150kpa & 4500varv.

Återkommer när jag nött in den lite mer & bytt olja, så ska det mappas på lite
mer tryck :)

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7

Postat: mån aug 04, 2014 8:25 am
av anglia-61
Fin "fabriks känsla" men med en egen touch på motorrummet!

Blir det Vallåkra i år?

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7

Postat: mån aug 04, 2014 11:38 am
av Robert Markström
Oj, vet inte. Har ingen ännu som vill/kan åka med & sponsra soppapengar. Har åkt 1 år ensam & tankat 350mil själv. Det blev
hål i plånboken :) Så som det ser ut nu blir jag nog hemma tyvärr :/

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7

Postat: mån aug 04, 2014 12:43 pm
av Jens Gustavsson
snyggt jobbat! blir kul att höra hur den kommer gå :thumbright:

mvh jens

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7

Postat: tis aug 12, 2014 3:23 pm
av Jeppa
Dra å bada va fint de blir! kalas snyggt!

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7

Postat: mån aug 18, 2014 1:36 am
av Robert Markström
Blev inge vallåkra alls i år tyvärr men de kommer fler år :)

Bilen har fått smaka lite laddtryck nu. På 1.3bar använder jag 56-57% av 1200cc (98okt)
spridarna, går lite fett mellan 6500-7000rpm så det måst justeras ned men batteriet
i datorn ville inge mer för stunden.

Känns bra mycket kryare nu mot för tidigare på så pass moderat laddtryck.
blir intressant med 2bar sen!

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- Uppdate 28/7

Postat: mån aug 18, 2014 6:55 am
av sabaton91
Vilken jäkla finish i motorutrymmet! Skitsnyggt! :D