Postat: tor mar 25, 2010 11:44 pm
jäääklar vad fränt! 

Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
Rasmus Annander skrev:så fränt![]()
bra jobbat
Hehe, tack!Nyberg_ skrev:jäääklar vad fränt!
Inte ett stort no no? Då är de väl okej?Mickexpress skrev:Chuck i chuck är inte ett stort no no. Kan du inte köra med drivande dubb ist? skitballt bygge
Kommer inte ihåg, men har frågat svarvarna killarna på jobbet om det förut och det var inget alternativ att sätta chuck i chuck. Dom hade säkert något bra argument.Vi gör ofta så på jobbet när vi behöver 4-backschuck i CNC-svarven. Vad är faran menar du?
Jag har svarvat en rejäll distans att hålla fast 4-backschucken med. Så den blir inte påverkad av klämningen utan tror sig vara skruvad som originalMickexpress skrev:Kommer inte ihåg, men har frågat svarvarna killarna på jobbet om det förut och det var inget alternativ att sätta chuck i chuck. Dom hade säkert något bra argument.Vi gör ofta så på jobbet när vi behöver 4-backschuck i CNC-svarven. Vad är faran menar du?
Kör själv bara nc fräs och jigborr maskin. Så i min värld ska biten sitta still och verktyget rotera.
Men måste vara lättare att rikta upp lr snarare att slippa rikta upp om man dubbhålsborrar i bägge ändarna och kör mellan dubbar.
Fast det kanske går lite för tungt i 2541.
Ja borde ju funka. Hur gör du när du riktar upp biten nu?Tegheim skrev:
Jag har svarvat en rejäll distans att hålla fast 4-backschucken med. Så den blir inte påverkad av klämningen utan tror sig vara skruvad som original
2541 är inte tyngre än något annat verktygsstål. Det är redan 5st dubbhål i var ände:)
Jag fräste en diameter på ena sidan och använde mig av dubbhålet på andra sidan. Sen riktade jag emot den frästa ytan i chucken.Mickexpress skrev: Ja borde ju funka. Hur gör du när du riktar upp biten nu?
Men det är ju inge typ 1914 automatstål som skär som smör.
Blir lite jobbigare för svarvplattorna när det blir intermittent bearbetning.
Hur funkar det att köra utan skärvätska i 2541.
Vi får se, änsålänge går det smärtfritt. Men självklart så kör jag väldigt grovt förstOliven skrev:Finns väl risk för skapliga vibrationer när du avverkat lite på den där. Kan bli dåliga ytor så kör inte för nära färdiga mått på lagerbanor m.m.
Bara man får det bra när man ska flytta biten och köra andra "vevtappen".Tegheim skrev: Jag fräste en diameter på ena sidan och använde mig av dubbhålet på andra sidan. Sen riktade jag emot den frästa ytan i chucken.
Jag kör med kylvatten nu och det går bra än så länge