Sida 17 av 29

Re: Kadett C -77

Postat: tis mar 27, 2012 12:03 pm
av bennybira
Jag har haft biltemas fälgfärg i 2 år på mina vinterplåtisar,
och dessförinnan vit färg på mina 18" sommarfälgar på en bmw (utan läpp, alltså rätt platta ut mot däckkanten)

Säga vad man vill om biltema annars, låter du dessa härda och gjorde förarbetet ordentligt blir denna färgen otroligt hård och hållbar!

Re: Kadett C -77

Postat: tis mar 27, 2012 4:36 pm
av Heimer
Jaha , aa men då kanske färgen får va kvar sålänge då :)

Re: Kadett C -77

Postat: tis mar 27, 2012 10:37 pm
av Heimer
Visst va de ok o skivor från Rekord 78-82 som passade bolt on ?

Re: Kadett C -77

Postat: ons mar 28, 2012 12:21 am
av The
Rekord E ventilerade är "Bolt on"

Re: Kadett C -77

Postat: ons mar 28, 2012 6:47 am
av Cassius
The: Även dom solida som fanns mellan 78 och 82 är bolt on ju :)

Dock är de ventilerade att föredra!! (fanns på 2.2orna 85 och 86)

Re: Kadett C -77

Postat: ons mar 28, 2012 11:17 am
av whoknow
Heimer skrev:Jaha , aa men då kanske färgen får va kvar sålänge då :)
jag vet en som har lackat sin bil i biltemas svarta fälgfärg, inget underarbete. de gjorde han innan vintern o de ser fortfarande bra ut, de e nog den ändå vettiga lacken biltema har:P fast slulle nog vart snyggare i lite mörkare guld:)

Re: Kadett C -77

Postat: ons mar 28, 2012 8:46 pm
av Heimer
De kunde nog varit lite snyggare , men än så länge e de ingen utställningsbil så de får duga ;)

Re: Kadett C -77

Postat: ons mar 28, 2012 8:58 pm
av Jimmen
The skrev:Rekord E ventilerade är "Bolt on"
Jag fick de inte alls att passa på min kadett -75. Anläggningsytan på skivan var betydligt större än navet på kadetten.
Eller ska man byta hela navet till rekord?

Re: Kadett C -77

Postat: ons mar 28, 2012 9:21 pm
av Cassius
Jimmen: Väldigt konstigt. Jag har gjort operationen 2 gånger med ventilerade rekord E skivor och det fungerar bra! Skivorna monteras ju bakifrån på både Rekord och Kadett (Och Manta A som är den andra bilen jag gjort det på) och oken har linjerat upp fint över skivan också!

Re: Kadett C -77

Postat: ons mar 28, 2012 11:05 pm
av Heimer
Sitter inte skivorna ihop med hjullagret ? Eller har ja sett helt fel ?

Re: Kadett C -77

Postat: tor mar 29, 2012 6:53 am
av Cassius
Skivan sitter ihop med navet som har lagerbanor i sig, sen ligger lagret "mellan" navet och spindeln.

Re: Kadett C -77

Postat: tor mar 29, 2012 4:44 pm
av Heimer
Aa så man flyttar alltså skiva med nav ?

Re: Kadett C -77

Postat: tor mar 29, 2012 7:00 pm
av Cassius
Har man en Kadett nyare än nått chassienummer 76 så kan man ta rekord naven med skiva ja, dom ska ha samma lager. Men det går lika bra att skruva över skivan om man så vill :)

Re: Kadett C -77

Postat: tor mar 29, 2012 7:59 pm
av Jimmen
Cassius skrev:Har man en Kadett nyare än nått chassienummer 76 så kan man ta rekord naven med skiva ja, dom ska ha samma lager. Men det går lika bra att skruva över skivan om man så vill :)
Då beror det väl förmodligen på att min är en 75:a då om det är något som ändras 76.

Re: Kadett C -77

Postat: tor mar 29, 2012 8:36 pm
av Cassius
Men du lyssnar ju inte! :)

Om du flyttar över allt inkl nav och lager från en Rekord måste du ha dom nyare något grövre spindlarna som kom i mitten av 76 typ. Det är samma som sitter på Manta/Ascona B också samt även då Rekord E. DÄREMOT! Så är det bara spindeltappen som skiljer SÅ om du använder original lagren ska du kunna använda Rekord E navet också!

MEN!!! Du kan också flytta ENBART skivan mellan naven! Skruva bort den gamla skivan så du har navet kvar och kan sätta dit de om du vill och åka helt utan skivor! Skivan är skruvad med 4st skruvar från baksidan. Jag har gjort det själv på en Manta A som har samma typ av spindel som Kadett C från 75.

Oplarna är jäkligt smidiga att hålla på med i det hänseendet. Du kan ta en Rekord C 66a eller Kadett B 67a t ex. Borra om bultmönstret på skivan och svarva upp centrumhålet på ett par skivor från en 01as Omega, montera dessa med tillhörande ok från samma Omega och det linjerar upp som det ska! :) Rekord E är bara "det bästa" som passar utan modifieringar.