Sida 17 av 39
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: ons dec 05, 2012 6:52 pm
av Linkansg1
Jag tycker ni skall ta och läsa om Lars inlägg igen.
Motorn med mera varv/mindre vrid var klart snabbare!
Har upplevt precis samma sak flera gånger än en.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: ons dec 05, 2012 9:00 pm
av Jens Gustavsson

jo detta är en klassisk diskussion vi har haft på vårt forum flera gånger.
tror att de flesta vet hur det fungerar men alltid kul att snacka om ändå.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: ons dec 05, 2012 9:20 pm
av quattro
Quattro, kan du räkna om motor vridet via utväxling till hjulvridet, sen hjul effekt från hjulvarvtal*hjulvrid i samma diagram som G graften vid acc?
Det är hjulvridet som bestämmer acc. Vilket liknar motorvridet minus förluster i drivlinan
Nja, det där är Erlands område. Det kan han göra i sömnen, medan jag måste börja fundera o leta formler.
Men förnuftet säger att kraften på hjulen ökar/minskar genom växellådan i förhållande till den totala utväxlingen.
Jag har inte intresserat mig för det då det inte är en lika enkelt påverkbar parameter som motorns vrid- o effektkurva. Men växlingsdiagrammet visar ju att en tätstegad låda är klart överlägsen en standardstegad. Även i en bil med en extremt trubbig/platt effektkurva.
Jag tycker ni skall ta och läsa om Lars inlägg igen.
Motorn med mera varv/mindre vrid var klart snabbare!
Linkan, det är väl precis det vi säger allihop, men på olika sätt. En motor som är byggd för effekt accar snabbare än en motor byggd för vrid.
Men det kan behövas en tät låda för att den skall vara användbar.
jo detta är en klassisk diskution vi har haft på vårt forum flera gånger. tror att de flesta vet hur det fungerar men alltid kul att snacka om ändå.
Jens, jag tillhör dom där som hade svårt att se igenom hur det hängde ihop. Det var inte förrän jag gjorde växlingsdiagrammet som ljuset gick upp på allvar. Och att döma av alla diskussioner det blir så undrar jag om det verkligen är så att de flesta vet hur det funkar.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: ons dec 05, 2012 9:29 pm
av The
Quattro, kan du räkna om motor vridet via utväxling till hjulvridet, sen hjul effekt från hjulvarvtal*hjulvrid i samma diagram som G graften vid acc?
Det är hjulvridet som bestämmer acc. Vilket liknar motorvridet minus förluster i drivlinan
Nja, det där är Erlands område. Det kan han göra i sömnen, medan jag måste börja fundera o leta formler.

Men förnuftet säger att kraften på hjulen ökar/minskar genom växellådan i förhållande till den totala utväxlingen.
Jag har inte intresserat mig för det då det inte är en lika enkelt påverkbar parameter som motorns vrid- o effektkurva. Men växlingsdiagrammet visar ju att en tätstegad låda är klart överlägsen en standardstegad. Även i en bil med en extremt trubbig/platt effektkurva.
Vilket menar du?
Moment x utväxling = nytt moment.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: ons dec 05, 2012 10:49 pm
av Erland Cox
Jag lägger in en uträkning som jag gjorde i en annan tråd tidigare:
Om man kan plocka ut samma effekt på ett högre varvtal så kan man växla om bakaxeln så att man får mer hjulmoment.
Det är vad jag har läst i varje fall, ska räkna och se om det stämmer.
Min 142:a fick med olika trattlängder maxeffekten vid 3 olika varvtal men nästan samma effekt, ca 210 hästar.
Lite avrundat vid 7000, 7300 och 7500 varv.
Den trattlängden jag kör med idag (75 mm) ger max effekt vid 6987 varv, vridet är där ungefär 218,2 Nm.
Med 30mm långa trattar flyttar max effekt upp till 7465 varv och vridet är där 203,6Nm.
Varvtalsskillnaden är 6,84% så om man byter utväxling till en som är 6,84% lägre.
4.11 X 1.0684 = 4.391
4.11 X 218,2 = 896.8
4.391 X 203,6 = 894,0
En skillnad på 0.3% till den kortare trattens nackdel, lika mycket som skillnaden i effekt.
Förgasarna är bestyckade för 75mm:s tratten så kanske finns det mer att hämta med bestyckning?
Men denna lilla räkneövning visar att det som har betydelse är hästkrafterna
och att det inte ger något att varva mer om man inte samtidigt får ut mer effekt.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: ons dec 05, 2012 10:54 pm
av Pacman
Om man tittar på den gamla definitionen för effekt så kanske man får ett annat perspektiv på helheten.
Förr när man använde hästar som arbetskraft så sa man att en hästkraft var den kraft under den tid som behövdes för att lyfta 75kg en meter på en sekund.
Med två hästar kunde man alltså lyfta 150kg en meter på en sekund, eller 75kg två meter på en sekund, eller 75kg en meter på en halv sekund.
Hur hittar man då vridmomentet i denna analogin?
Kraften man skapade var alltså 75kg...runt 736N
Sträckan och tiden är det som ihop med kraften skapar effekt. I en motor har man omvandlat sträckan och kraften till en kraft med hävarm....
Hjälp mig nu...det var ju 20år sen man gick i skolan

Hur knyter man ihop denna säcken?
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: ons dec 05, 2012 11:03 pm
av Erland Cox
Menar du. Varv X vrid / konstant = hk?
1 hp ≡ 33,000 lb-ftf/min by definition
= 550 ft·lbf/s since 1 min = 60 s
= 550×0.3048×0.45359237 m·kgf/s since 1 ft = 0.3048 m and
= 76.0402249068 kgf·m/s 1 lb = 0.45359237 kg
= 76.0402249068×9.80665 kg·m2/s3 g = 9.80665 m/s2
= 745.69987158227022 W since 1 W ≡ 1 J/s = 1 N·m/s = 1 (kg·m/s2)·(m/s)
Or given that 1 hp = 550 ft·lbf/s, 1 ft = 0.3048 m, 1 lbf ≈ 4.448 N, 1 J = 1 N·m, 1 W = 1 J/s: 1 hp = 746 W
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: ons dec 05, 2012 11:53 pm
av Linkansg1
Jösses,att ni orkar...

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: tor dec 06, 2012 1:40 am
av Erland Cox
Det sista var inte så jobbigt, bara en kopia från nätet.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: tor dec 06, 2012 5:58 am
av Kadett4wd
Jag brukar förenkla det.
jag struntar totalt i vridmomentet.
det är hög effekt under så brett register som möjligt som är intressant.
Gärna då i ett område där växellådan hämtar upp varvet från tidigare växel.
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: tor dec 06, 2012 7:13 am
av Erland Cox
Helt rätt!
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: tor dec 06, 2012 8:11 am
av wetterhus
Tenk dere en kule/ball på 10kg eller avrundet til 100Nm
hålla ballen i handen er ingen sak ikke sant ?
Men sett fart på ballen og prøv å ta i mot den med hendene, da begynner det å skje ting.
Hva jeg vil fram til er at det ikke går at strunta i momentet, det er jo grunnlaget for effekt/hk hvordan man enn snur på det.
Jo større fart på ballen jo større effekt utav samma tyngd
greier vi å opprettholde samme moment gjennom hele varvallsregisteret slår effekten følge med varvtallet helt inn i himmelen
Torgeir
Wetterhus Racing
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: tor dec 06, 2012 9:15 am
av The
Det är väl snarare rörelsemängd/kinetisk energi
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: tor dec 06, 2012 11:17 am
av wetterhus
Ja, det er det jo
Men hva er det en vattenbrems ser da? den klemmer bare mot en statisk vekt som kjenner av på Newten på 1 meters arm.
sen er det opperatøren eller i dag datorn som regner ut effekt i forhold til varvtall!
Torgeir
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: tor dec 06, 2012 1:06 pm
av Kadett4wd
Wetterhus, det måste bli så, man måste ha nåt 'stabilt' att verifiera mot.
solid ground liksom.
Och bästa mätsättet är juh att låta en hävarm trycka på en våg, enkelt förklarat.
Men det är vid bromsning.
när bilen är i rullning så jobbar man inte mot 'solid ground'.
Då är det att förflytta saker som är intressant.
mao en effekt av arbetet man utför...
Det är effekten som är rolig i slutänden.
Sluteffekten av allt trimmande är juh att man drar på smilbanden.
så,, man borde kunna mäta effekt i längd på smilbanden
