Sida 17 av 82
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: tis sep 09, 2014 9:18 pm
av Per Ohlsson
Danne F!
Jag hade en S40 tidigare....
...som jag ofta körde på såna här däck:
Ibland fick jag såna här....
....men inte sällan blev det så här.

Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: ons sep 10, 2014 6:06 am
av Love
Lägg upp bilden från Strängnäs när du nästan åker på ett hjul! Hade den som bakgrundsbild på gammla datorn men det försvann ju när hårddisken packade ihop

Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: tor sep 11, 2014 8:33 pm
av Per Ohlsson
Love!
Kan inte hitta den. Vi får fixa nya bilder då C30:n är klar!
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: fre sep 12, 2014 5:44 am
av Love
Japp,från hoppet i Höljes! "Houston we have lift off"

Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: fre sep 12, 2014 12:09 pm
av Per Ohlsson
Love!
Man kan flyga i Strängnäs också....om man laddar lite!
Idag kom fakturan på alla grejor jag hittills köpt hos Igmab. Det var mycket pengar att snyta fram, men om man ska ha det bästa så får man vara beredd på att det kostar lite också. Allt dom levererat har haft en enormt fin passform och finish, så det ska bli kul att se hur det slutliga resultatet kommer att bli.
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: fre sep 12, 2014 3:04 pm
av TeamCurryNamNam
Denna tråd är ren o skär kvälls erotik för en rallycross dåre sträckläste hela tråden igår kväll!
Ser fram i mot att se den live!
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: sön sep 14, 2014 8:36 pm
av Per Ohlsson
Curry!
Kul att du gillar det jag gör. Tyvärr går bygget sakta, men jag hoppas kunna ha den klar nästa år.
Har spenderat åtskilliga timmar i garaget idag. Det har varit rätt besvärligt att få bort torpeden, men efter slipning, borrning, kapning och sågning så fick den ge sig. Många plåtar ligger omlott, så det var bara att ta en åt gången.
Slängde i ett block för att kolla hur frigången såg ut mot torpeden och det såg bra ut. Dom här aluminiumblocken är väldigt lätta, vilket jag hoppas ska ge en bra viktfördelning.
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: mån sep 15, 2014 7:03 pm
av j-fransson
Varför kapar du bort torpeden? Den skal väl ha orginalform
Och sitta på på orginalplacering.
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: mån sep 15, 2014 7:54 pm
av nkro
Svaret finns på sidan innan. 100mm, fri form
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: mån sep 15, 2014 8:50 pm
av Per Ohlsson
J-Fransson!
Det är exakt som nkro säger. FIA har nu godkänt att man flyttar torpedväggen. Detta gör ingen skillnad beträffande motorplaceringen, för den ska ha 50 % av toppdecket framför hjulcentrum. Då kan man ju undra varför jag kapar bort en massa, då ändå motorn ska sitta på en given plats? Svaret är växellådstunneln. Den får nämligen ha en maximerad längd och om jag flyttar torpeden bakåt, så kan jag även ha växellådan längre bak och därigenom få en bättre viktfördelning.
I detta fall så kommer inte torpeden flyttas mer än någon centimeter, men formen på torpeden blir annorlunda. Nu kommer det bli en slät plåt, istället för den som original är bulad inåt motorutrymmet. Växellådan kommer sitta ända bak mot urjackningen som jag gjort för att få plats med stolen, så den kommer långt bak ändå.
Jag tycker att det är jättekul att ni ställer frågor. En sån här bil vevar man inte ihop utan att man har en tanke bakom det man gör. Min tanke och vision om hur det färdiga resultatet ska bli är kanske inte så tydligt, varför era frågor klargör en del.
Idag har jag inte varit i garaget, men jag har köpt en aluminiumstång. Av den ska det svarvas distanser till Uniballsen i fram- och bakvagnen. Ska bara hitta någon som kan svarva.
Det kom även ett paket från Igmab idag.
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: tis sep 16, 2014 6:11 am
av j-fransson
Dem släppte torpeden fri i år för det var nästan ingen som hade den
Laglig. Men nästa år har jag fattat som att det är orginal som gäller
Kolla det noga så du slipper göra saker i onödan. I övrigt är jag imponerad
Av att du bygger en sån här bil på kvällar och hälger. Folk har svårt att förstå
Va extremt mycke jobb det är.
Mvh
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: tis sep 16, 2014 6:57 am
av Per Ohlsson
J-Fransson!
Det stämmer att nästan alla har en bearbetad torpedvägg. Det har varit något av ett standardingrepp de senaste 15 åren. Jag har läst nästa års reglemente och haft det som utgångspunkt då jag kapade bort min torpedvägg, så de bilar som redan finns kommer att vara godkända nästa år också.
Jo, det är rätt mycket jobb med att bygga en sån här bil och för att det ska bli bra så måste allt vara genomtänkt. Om det faktiskt blir bra, visar sig då bilen är klart först.
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: tis sep 16, 2014 8:59 am
av j-fransson
Du har ratt vi kollade senaste utskicket av reglementet
I morse. Det är bra för det föränklar mycket utan att kosta mer pengar.
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: tor sep 18, 2014 6:35 pm
av Per Ohlsson
J-Fransson!
Det låter som att du är väldigt insatt i Rallycross!
Annars är det inte många som läser reglementen. Sånt är ju annars inte direkt underhållande läsning för en som inte är engagerad i något bilbygge.
Nu är det tentamen på gång, så det kommer inte bli mycket gjort i garaget på ett tag. Hoppas dock kunna smälla dit de främre hjulhusen efter nästa vecka.
Re: Volvo C30 Rallycross
Postat: tis sep 30, 2014 9:30 pm
av Per Ohlsson
Ikväll fick jag några timmar över, så då började jag med ena hjulhuset fram. Jag tänkte till och konstaterade att det skulle vara enklare om jag satte dit hjulhusen före den nedre delen av torpedväggen. Så nu har jag börjat svetsa lite. Sedan ska det ju dit en insida på hjulhuset och det som sticker ut utanför fästet för skärmen ska kapas bort.