Det är nog dags för en uppdatering här.. Har inte varit inne på forumet sedan jag uppdaterade min tråd sist så jag ser framemot att läsa ikapp. Pga. personliga skäl så har det varit lite stiltje med det mesta, men då och då har jag gjort lite på bilen.

Som vanligt har jag lagat lite rost. Eftersom jag fick göra förstärkning både vid bakre länkarmsinfästningarna och sätta dit tvärbalkar mellan tröskel och kardantunnel så tog jag tag i sista rosten i golvet på förarsidan. Området som lagas här är precis ovanför org. domkraftsinfästning.

Som genom magi är hålet borta..

Yttre stolsfästet samt golvet hade väl sett lite bättre dagar så jag kapade bort allt och knackade till nya plåtar.

Som nytt.

Efter att det var klart med plåt och färg för denna gången så satte jag igång med ljudisolering. Först ut var kofferten. Efter det så blev det en omgång i kupén med. Blev en blandning av asfaltsmattor och Silent Coat mattor.

Service luckan i torpeden fick lite isolering samt en packning tillverkad.

När jag köpte bilen så låg det bara en gummimatta bakom stolarna och den var väl mer trasig än hel, så jag tillverkade en ny matta av någon sorts golvmatta med gummibaksida som jag köpte på Bauhaus för 10-12 år sedan. Här syns även att baksätet har kommit på plats.

Org. golvmattan blev ju lite för smal eftersom kardantunneln är lite bredare än förut. Kapade den på mitten och ska väl försöka få tag i något liknande och tillverka en bit till mitten. Har kortat av org. mittkonsol på längden och vinklat om den vid växelspaken.

Vindrutespolning hade jag ingen heller. Kapade av och bockade om org. fästet och köpte en universalbehållare från Biltema och monterade. Satte även dit nya spolarmunstycken med dubbla hål när jag ändå höll på.

Suddig översiktsbild på motorutrymmet innan huven monterades på.

Huven monterad igen efter 5,5 år på pallbockar. Med hjälp av pallbockarna och fiskelinor så gjorde jag en grovjustering av hjulvinklarna.
Jag har haft igång bilen ett antal gånger i garaget och varmkört några cykler för att hitta läckage osv. Har väl egentligen bara dragit åt 2-3 slangklämmor så det har varit överkommligt. Har kalibrerat hastighetsmätaren när bilen ändå stod på pallbockarna med. Har dock inte fått liv i min tomgångsmotor så har tomgång på 1500 rpm med varm motor. Förra söndagen trodde jag att det var dags för provkörning, men med hjulen i marken uppdagades det att kopplingen inte frikopplade tillräckligt, utan bilen kröp framåt. Bromsarna gav ju inget större förtroende heller..

Så här ser det ut när cylindern är monterad. Kom fram till att jag behövde mer slaglängd till kopplingen.

Första försöket var att förlänga armen ovanför ledpunkten. Detta gjorde att vinkeln i förhållande till cylindern blev för stor så att det blev brytningar. Kapade helt enkelt bort fästet till cylindern och flyttade upp det 2,5 cm och vinklade om det lite. Nu funkade det utan problem.
Bromsarna var ett annat sorgebarn.. I korthet så luftade jag som en idiot utan framgång, monterade dit en ny huvudcylinder i hopp om att den läckte igenom trots att tätningarna såg bra ut

Ingen skillnad. Sedan fick jag en snilleblixt

och mätte hur långt tryckpinnen till cylindern flyttade sig när jag tryckte ner pedalen... Typ 1,5 cm, då blir det inte mkt broms.. Borrade ett nytt hål längre ner på bromspedalen för att få mer utväxling, nu bromsade det lite mer iaf. Antagligen så skulle jag behöva mer utväxling ändå men då blir det samma problem som med kopplingscylindern att vinkelskillnaden blir för stor och det blir brytningar. Skulle tro att bästa lösningen är att byta huvudcylinder. Har cylinder till 240 utan ABS som ju är stegborrad, 22,3 & 15,75 mm., problemet borde gå att lösa med en cylinder som har "rak" borrning tänker jag? Helt enkelt flyttar mer vätska per mm pedalväg.
Nu bromsade det ju åtminstone så nu skulle bilen ut ur garaget!!

Här är beviset

Blev två mil utan missöden. Märklig känsla att köra den igen efter så lång tid. Ja, jag vet att den ser ut som en terrängbil..
Totalt har jag nu kört 10 mil med bilen i helgen och filat på mappen. Första milen så fick auto-tune göra jobbet och sedan har jag loggat och gjort justeringar utifrån det. Riktigt kul att få mappa digitalt när man bara har borrat i Holley förgasare tidigare.. Bilen fungerar hyfsat bra mekaniskt iaf. Inga läckage vad jag kan se och temperaturen ligger stadigt. Kör utan laddtrycksstyrning just nu och fjädern som sitter wastegaten verkar ge 0,9 i ladd ungefär. Har givetvis tagit det försiktigt och haft örnkoll på lambdan hela tiden. Körde det första med boostcut lågt ställd för att ha lite hängslen om det skulle bli gashäng eller något annat krångel.
Hur verkar det då?
Jodå, den kommer bli rätt så pigg

Det sista idag när jag visste att lambdan låg i rätt härad på lite ladd och varv så drog jag lite på fyran och det sköt på rätt bra! Turbon tycker jag verkar vara perfekt i storlek till en 2,0 liters gatmotor, snurrar igång väldigt fort. Smyger man iväg på 1:an lite försiktigt och växlar till 2:an nästan direkt och trycker fullt så försvinner greppet.

Dragkroken åkte på igen.

Igår gjorde jag en vägning av bilen. 1032 Kg. Komplett med allt. 53,2% av vikten fram och 46,8% bak. Höger sida: 50,6 % av vikten och vänster 49,4%.
På diagonalen mellan fram & bak är det 49,3% respektive 50,7% mellan sidorna. Några kilo mer än vad jag trodde, men fortfarande lätt.
Ska väl försöka att uppdatera lite mer frekvent framöver. Håller på och bygger garage med så det tar ju lite tid från skruvandet, men kommer i gengäld frigöra mer tid längre fram då jag har allt hemma istället.
/David