Heavy metal bmw:n
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
Re: Heavy metal bmw:n
Som alltid är det hör bästa tråden att läsa uppdateringar i! Jag hoppas det fungerar för dig under nästa körning. Vill du svara på hur ni löste frågorna med växellådan?
Mvh
Mats
Mvh
Mats
Re: Heavy metal bmw:n
Jovisst, de tog på sig reparationen.
Dock har jag inte pratat med Jan eller någon annan insatt efteråt, så jag har inte fått reda på något direkt.
De har bytt 3:ans drevpar och axeln till bottenstocken.
Jag vet inte om de kunnat konstatera något fel på den, eller om det var en misstanke att den flexat eller något.
4:an verkar de inte gjort något med, så man får väl hoppas att den är ok..
Jag körde på mantorppark igår, det var inga problem.
Ett par smågrejer har jag dock sett efteråt:

Hål bakom hö bakhjul igen.
Folkrace lagat med svets och krokig plåt (igen):

Det får gå resten av sesången, så får det bli en kraftigare lösning i vinter.
Det hade kommit ut en del olja genom ventilationen från lådan.
Jag har en behållare på ventilationen som ska ta upp det om det kommer ut lite.
Den är vissligen ganska liggande, men lutar iaf. lite mot lådan.
Och anslutningen mot lådan sitter så lågt ner som möjligt, och den andra så högt som möjligt.
Det konstiga är att det inte gjorde det först, jag tror det började efter att jag kört sönder lådan första gången.
Jag hade nog lite mycket olja i då, så jag tänkte att det var därför.
Men nu hade jag inte det, men det har kommit ut iaf. och mer än förut.
Dessutom har det blivit lite oljigt runt anslutningarna på ventilationen.
Jag började undra om det kunde vara filtret på urluftningen som kan vara problemet?

När jag tog bort slangen med filtret och blåste igenom märkte jag att det var ett visst motstånd.
Filtret är ju mättat med olja nu, så det gör nog en del skillnad.
Jag ska prova med bara en slang nu och se om hur det fungerar då.
Imorgon är det dags att ta en sväng på gröndal igen och se hur det går..
Dock har jag inte pratat med Jan eller någon annan insatt efteråt, så jag har inte fått reda på något direkt.
De har bytt 3:ans drevpar och axeln till bottenstocken.
Jag vet inte om de kunnat konstatera något fel på den, eller om det var en misstanke att den flexat eller något.
4:an verkar de inte gjort något med, så man får väl hoppas att den är ok..
Jag körde på mantorppark igår, det var inga problem.
Ett par smågrejer har jag dock sett efteråt:

Hål bakom hö bakhjul igen.
Folkrace lagat med svets och krokig plåt (igen):

Det får gå resten av sesången, så får det bli en kraftigare lösning i vinter.
Det hade kommit ut en del olja genom ventilationen från lådan.
Jag har en behållare på ventilationen som ska ta upp det om det kommer ut lite.
Den är vissligen ganska liggande, men lutar iaf. lite mot lådan.
Och anslutningen mot lådan sitter så lågt ner som möjligt, och den andra så högt som möjligt.
Det konstiga är att det inte gjorde det först, jag tror det började efter att jag kört sönder lådan första gången.
Jag hade nog lite mycket olja i då, så jag tänkte att det var därför.
Men nu hade jag inte det, men det har kommit ut iaf. och mer än förut.
Dessutom har det blivit lite oljigt runt anslutningarna på ventilationen.
Jag började undra om det kunde vara filtret på urluftningen som kan vara problemet?

När jag tog bort slangen med filtret och blåste igenom märkte jag att det var ett visst motstånd.
Filtret är ju mättat med olja nu, så det gör nog en del skillnad.
Jag ska prova med bara en slang nu och se om hur det fungerar då.
Imorgon är det dags att ta en sväng på gröndal igen och se hur det går..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Jaha, körningen på gröndal gick väl sådär.
Körde som en kratta först, ganska länge.
Blev irriterad och satte dit lite rejäla hjul, ett par frächa 245 40 18 (körde mest gamla 225:or 17" först)
Då började det ta sig. Sedan blev det ett par 235 35 19 som ganska fort blev hala.
Men då började det bli flyt i körningen endå, så då verkade det finnas hopp.
Men nästa pass började kopplingen strula, man fick pumpa på pedalen.
Jag såg 2 problem:

Det ser ut att ha läckt vid förskruvningarna.
Men allt var draget, och det fanns inget läckage efter fredagens körning
Ser inte ut att kunna kommit innifrån kåpan heller.
Kanske kan vara någon spricka i ett rör, men inget jag har sett.
Det här ser dock inte ut att komma därifrån:

Ser ut att komma innifrån kåpan..

Jotack

Jaha ja, oljeläck från ingående axeln rakt in i cylindern så det kommer åt tätningen.
Så det var därför den började läcka plötsligt alltså.
Det är roligt nästan jämt
Körde som en kratta först, ganska länge.
Blev irriterad och satte dit lite rejäla hjul, ett par frächa 245 40 18 (körde mest gamla 225:or 17" först)
Då började det ta sig. Sedan blev det ett par 235 35 19 som ganska fort blev hala.
Men då började det bli flyt i körningen endå, så då verkade det finnas hopp.
Men nästa pass började kopplingen strula, man fick pumpa på pedalen.
Jag såg 2 problem:

Det ser ut att ha läckt vid förskruvningarna.
Men allt var draget, och det fanns inget läckage efter fredagens körning

Ser inte ut att kunna kommit innifrån kåpan heller.
Kanske kan vara någon spricka i ett rör, men inget jag har sett.
Det här ser dock inte ut att komma därifrån:

Ser ut att komma innifrån kåpan..

Jotack


Jaha ja, oljeläck från ingående axeln rakt in i cylindern så det kommer åt tätningen.
Så det var därför den började läcka plötsligt alltså.
Det är roligt nästan jämt

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
de är inte så att de tryckt tätningen pga filtret varit tätt på ventilationen då
skittrist i alla fall och med den prislappen på lådan så hade jag varit ursinnig så mycket de gått sönder
dom kanske borde speca om hållbarheten på lådan efter du testat den för den verkar ju inte rikigt hålla vad dom lovar och de här är ju ingen bra reklam för dom tyvär
nåja kämpa på å de är kul å kika dina uppdateringar även om de jäklas mest för dig med lådan
Med vänlig hälsning
skittrist i alla fall och med den prislappen på lådan så hade jag varit ursinnig så mycket de gått sönder
dom kanske borde speca om hållbarheten på lådan efter du testat den för den verkar ju inte rikigt hålla vad dom lovar och de här är ju ingen bra reklam för dom tyvär
nåja kämpa på å de är kul å kika dina uppdateringar även om de jäklas mest för dig med lådan

Med vänlig hälsning
Re: Heavy metal bmw:n
Trist med allt strul!
Jag var förbi dig en sväng igår med hojen runt 17 tror jag, såg inte till dig. Var en fin "parkering" du fått till!
Sedan skulle jag justera gasen på hojen lite, slutade med en massa nya fel.. Man blir så glad av strul... :/
Jag var förbi dig en sväng igår med hojen runt 17 tror jag, såg inte till dig. Var en fin "parkering" du fått till!
Sedan skulle jag justera gasen på hojen lite, slutade med en massa nya fel.. Man blir så glad av strul... :/
Re: Heavy metal bmw:n
ser riktigt bra ut!:)
kolla gärna in min fars fena projekt! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62246
grenrör till om606 köpes? turbo alltså... gärna nå omsvetsat insug också!
grenrör till om606 köpes? turbo alltså... gärna nå omsvetsat insug också!
Re: Heavy metal bmw:n
Tackar för kommentarer.
Björn, jag tror inte det har gjort någon större skillnad med filtret.
Det är inte direkt täppt, det känns lite motstånd om man blåser genom men det blir inget utslag på tryckmätaren på en handvaccumpump när man blåser genom filtret med den.
Man ser ingen monteringsskada på packboxen, men den är lite nött på ena halvan eller vad man ska säga.
Björn, jag tror inte det har gjort någon större skillnad med filtret.
Det är inte direkt täppt, det känns lite motstånd om man blåser genom men det blir inget utslag på tryckmätaren på en handvaccumpump när man blåser genom filtret med den.
Man ser ingen monteringsskada på packboxen, men den är lite nött på ena halvan eller vad man ska säga.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Du måste vara den ihärdaste mannen jag skådat, alla strul å jävelskap å du bara kör på!! 100% creds till dig! hoppas allt lirar till sist 

Re: Heavy metal bmw:n
Tackar, jag har lagt alldeles för mycket på den här för att kunna ge upp. .
Dessutom är den för jäkla kul att köra när den funkar
Dessutom är den för jäkla kul att köra när den funkar

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Jaha, nu var det en stund sedan uppdatering..
Det har väl inte hänt så mycket heller egentligen, den har mest stått medans jag har tjafsat med sellholm.
Men nu är den iaf. ihop igen, ska se om det kan bli någon körning på lördag på mantorp.
Det har inte blivit några nya bilder, så jag får väl lägga upp lite på annat jag hållit på med:

Man har på något vis alltid platsbrist, så det fick bli att bygga ett litet skärmtak
Jag har kommit lite längre nu än på bilden, blivit lite mer väggar och dyl.
I brist på traktor får passaten slita som vanligt


Takplåten måste ju intill så man kan komma åt att lägga på den
Det har väl inte hänt så mycket heller egentligen, den har mest stått medans jag har tjafsat med sellholm.
Men nu är den iaf. ihop igen, ska se om det kan bli någon körning på lördag på mantorp.
Det har inte blivit några nya bilder, så jag får väl lägga upp lite på annat jag hållit på med:

Man har på något vis alltid platsbrist, så det fick bli att bygga ett litet skärmtak

Jag har kommit lite längre nu än på bilden, blivit lite mer väggar och dyl.
I brist på traktor får passaten slita som vanligt



Takplåten måste ju intill så man kan komma åt att lägga på den

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Jag hade lite planer på att köra på mantorp för ett par veckor sedan, när det var driftingfinal.
Först kom ett tidschema där det såg ut att vara massor körning.
Det kunde man dock förstå att det inte skulle hålla, då det var väldigt dåligt med träning för de tävlande.
Sedan kom ett nytt tidschema med ca halverad prova på tid.
Men när man försökte anmäla sig kom man bara till tävlingsserien, ingen info om priser eller något.
Sedan fick jag reda på att det kommit ett tidschema 3 till de tävlande, det kom nog aldrig upp på hemsidan..
Ja, jag behöver väl inte dra hela historien, men det slutade med att jag inte körde.
Men nu igår var det sesångens sista driftbash i gröndal, så det fick bli en tur dit iaf.

Stillastående däckrök
Det höll nog på till frammåt 8 på kvällen, men jag hann köra sönder till 2 tiden har jag för mig.
Men en del körning blev det allt innan dess:

Jag ska nog inte sänka bilen mer iaf:

En del kör ju skitlågt, det måste ta mycket stryk..
Eller också håller de sig alltid på asfalten
Först kom ett tidschema där det såg ut att vara massor körning.
Det kunde man dock förstå att det inte skulle hålla, då det var väldigt dåligt med träning för de tävlande.
Sedan kom ett nytt tidschema med ca halverad prova på tid.
Men när man försökte anmäla sig kom man bara till tävlingsserien, ingen info om priser eller något.
Sedan fick jag reda på att det kommit ett tidschema 3 till de tävlande, det kom nog aldrig upp på hemsidan..
Ja, jag behöver väl inte dra hela historien, men det slutade med att jag inte körde.
Men nu igår var det sesångens sista driftbash i gröndal, så det fick bli en tur dit iaf.

Stillastående däckrök

Det höll nog på till frammåt 8 på kvällen, men jag hann köra sönder till 2 tiden har jag för mig.
Men en del körning blev det allt innan dess:

Jag ska nog inte sänka bilen mer iaf:

En del kör ju skitlågt, det måste ta mycket stryk..
Eller också håller de sig alltid på asfalten

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Låter som bilen funkade skapligt iaf? Skönt det efter allt strul!
Re: Heavy metal bmw:n
Tja, den fungerade tills bromsvätskan till kopplingen försvann.
Det verkar som ett rör har spruckit vid en kona.
Får väl kolla närmare på det när jag får lust.
Jag såg att man hamnat på lite filmklipp och bilder, det finns en del på facebook.
Men lite klipp verkar finnas på youtube, som det här:
http://www.youtube.com/watch?v=_uL7RlVbWlM
http://www.youtube.com/watch?v=iPC-Bmcb9Js
http://www.youtube.com/watch?v=up5P6bGWySs
Det verkar som ett rör har spruckit vid en kona.
Får väl kolla närmare på det när jag får lust.
Jag såg att man hamnat på lite filmklipp och bilder, det finns en del på facebook.
Men lite klipp verkar finnas på youtube, som det här:
http://www.youtube.com/watch?v=_uL7RlVbWlM
http://www.youtube.com/watch?v=iPC-Bmcb9Js
http://www.youtube.com/watch?v=up5P6bGWySs
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Förr eller senare måste man ju ta tag i det..
Jag slaktade en reservdelsbil på framvagnsbalk etc.
Sedan rensade jag balken på styrsnäckor, hjälpstyrarmar och motorfästen.
Till slut gick det montera den på en spånskiva:

Sedan har jag suttit och tittat på den ett par timmar och försökt komma fram till något
Jag slaktade en reservdelsbil på framvagnsbalk etc.
Sedan rensade jag balken på styrsnäckor, hjälpstyrarmar och motorfästen.
Till slut gick det montera den på en spånskiva:

Sedan har jag suttit och tittat på den ett par timmar och försökt komma fram till något

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
och du kom fram till att det skulle vara så mycket enklare med drive by wire styrning 
