Sida 18 av 26

67mm kit

Postat: tor mar 04, 2010 3:17 pm
av josun
A.Jönsson!

Jag och Mats har likadana cylinderkit , fast på denna bild så är det mitt 65mm kit. Har 67mm också och det ser likadant ut.

För att det ska på motorn så behöver man fräsa lite.

Bild

Bild

//Johan

Postat: lör mar 06, 2010 12:04 pm
av teflonmats
Richard skrev:Hörru Mats, nu börjar det vara dags att du provar att meka på ett aggregat ;)
Jag såg det här hos OORacing...

http://www.ooracing.com/Cafferacerturbo.htm
ja måste ju leka me sprut lite först.. :thumbright:

mats

Postat: sön maj 09, 2010 6:44 pm
av A.Jönsson
Hur har det gått med nya motorn ?

Postat: fre maj 14, 2010 7:14 pm
av teflonmats
har inte satt ihop den ännu,,ska greja lite med vevaxeln
(prova en annan balansfaktor).
själva motorn är ju samma som den jag körde i fjol så
måste ju prova nått nytt.
sen har jag gjort ett fult bonnväss till z155 från i fjol med
påsvetsade ventiler för en test om det funkar.. :roll:
provstart vilken dag som helst nu..
mats

Postat: mån jun 14, 2010 12:55 pm
av Richard
Så.... hur gick det ? ;)
Hur känns kvalisorten på z55an ?
Är det nåt som funkar som "daily driver" eller är det bara speciella högtider å sen hem till garaget igen som gäller ?

Förresten, vad är det för avstånd mellan övre fästhålen och längst fram på toppen ?

Postat: tor jun 17, 2010 7:35 pm
av teflonmats
hallå ricard!
jag kör för fullt med z155an å den går bara fin fint!
satte ihop den org förutom att jag testar med lite större ventiler.
(på svetsade org ventiler :doh: )100%bonnväss :lol:
kortslag ger en mjuk karaktär å den varvar som tusan...
det+sen stängning på inventilen gör motorn otroligt lättkickad.
jag lättade ventil mekanismen å fast det sitter större ventiler i
så fick jag ner vikten på dom.sen gick det att shimsa på org ventilfjädrar rejält ochså å den verkar inte få ventilflyt förränn man plågar den
ganska styggt.
satte på lifans lilla tändning som har samma cdi som zongshen
men den går att justera å har ljus spole.
så när vi ska rejsa nästa gång så får jens en giftig liten monkey bara
jag hinner få ihop den andra bastarden...

häls mats

Postat: fre jun 18, 2010 7:17 pm
av Richard
Din monkey skulle vara provkörd med riktig tidtagning på 201m :)

Jag suttit å kikat lite på en Zoncheng 176cc Z55R själv, men frågan är ifall jag får in den
i ramen. Redan nu så är det på håret att min Lifan 120cc ryms nämligen, och jag var inte så
hemskt sugen på att köpa en längre ram också.

Har du mätt hur lång den är mellan topp och övre fästhål på motorn du har ?

Postat: mån jun 21, 2010 8:25 pm
av teflonmats
nä jag har inte mätt men det går.
zongshenen har lite smalare motorfäste så man får dra ihop ramen
lite mer änn på jialing å lifan.
kanske ska låna en motor å prova?

häls mats

Postat: tis jul 20, 2010 8:20 am
av Barkis
kul tråd :thumbright:

satt och titta på avgassystem och fick se att akrapovic använder nån påsvetsad burk på sina avgasystem för stånkor, kanske kan vara nått för er att experimentera med :wink:



http://www.akrapovic.com/typo3conf/ext/ ... a_2010.jpg

Postat: sön jul 25, 2010 10:53 am
av teflonmats
har just tittat till yx4v toppen...
ser ett problem på en gång...tunna shims för ventiljustering
tillsammans med vippor.
i en motor utan regulator??ja undra vart dom for..
jag brydde mig inte om att mäta eller att terra jens flödes bänk nu.
har inte mätt kammen ännu men gör det när jag kollar frigången mot kolv.håller på att resa kanalen lite.det finns gått om material under ventilfjäderbrunn.
lite större ventiler skulle inte skada men dom sitter väldigt tätt.

mats


Bild

Bild

Bild

Postat: mån jul 26, 2010 9:58 am
av Richard
Det var värst, kan det vara fällforsbesöket som drev på ? :hihi:
Näh, nu ska jag inte vara sån.

Kul att du börjat karva i en 4ventilare faktiskt, ska bli intressant att se vad du lyckas få ut ur den.
Dock undrar jag, är det honda eller klx-style på toppen ?
Jag har inte spanat in nån klx ordentligt för att kunna se skillnaden än.

Postat: tis jul 27, 2010 8:33 am
av teflonmats
det är honda style.det som skiljer på honda å klx style är
vinklarna in å ut,på insug lutar klx mer bakåt å på avgas
lutar utblåset lite mer framåt eller uppåt.
avgas kanalen ser lite bättre(eller mindre illa) ut på klx,därför gillar jag dom bättre.
in gör man ändå om. :)

mats

Postat: ons sep 08, 2010 5:06 pm
av Julle
Har du uppfunnit den 100% toppen och apan nu Mats???
Tråden har ju dött så tänker mej att så är fallet!! :lol:

Postat: lör sep 18, 2010 5:23 pm
av Johnny
teflonmats skrev:
Richard skrev:Hörru Mats, nu börjar det vara dags att du provar att meka på ett aggregat ;)
Jag såg det här hos OORacing...

http://www.ooracing.com/Cafferacerturbo.htm
ja måste ju leka me sprut lite först.. :thumbright:

mats
Kan du inte lägga ut lite bilder och specs på din sprutinstallation? :)

Postat: sön sep 19, 2010 9:50 am
av teflonmats
Julle skrev:Har du uppfunnit den 100% toppen och apan nu Mats???
Tråden har ju dött så tänker mej att så är fallet!! :lol:
nää det kan man ju inte.
jag har varit väldigt lat ett bra tag bara.
åsså har jag kört fast lite,jag vill varva mer men ventilmekanismen
vill inte det.har försökt beställa rullvippor i aluminium.
men ingen kan gräva lös sånna tydligen.
sen vill jag få ihop en broms bänk för att kunna se vad å vart saker förändras.

mats