Rekord C Coupe med Volvo 24V

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Rogge skrev:trevligt att se PLC användningen :) har pillat en del med sånt i skolan för några år sen o man hänger ju fortfarande med i grejerna verkar det som :)
Har aldrig programerat en sån här förut, men det var ju ganska självförklarande. Men lite grundläggande PLC har man ju lyckat harva sig igenom på gymnasiet, men då var det textprogrammering.
Daniel-635 skrev:Dom där små styrenheterna är roliga små rackare , med display och allt.

Har använt sådana på jobbet till diverse små maskiner i säkert 5-6 år nu funkar kanon , inte en har krånglat.

Har tyvärr inte hittat någon ursäkt att ha en i 635an ännu :doh:

Kul projekt :thumbright:
Funkar det här bra och ekonomin tilllåter det så blir det nog en MIII CD20 (12 ingångar 8 utgångar) http://www.oemautomatic.se
Kanske in/utgångarna räcker till något mer roligt, intervalltorkare kan ju vara trevligt :scratch:
Går köpa till blåtandskommunikation, visserligen snordyrt, men rätt läckert om man kan köra lite grejer via telefonen? Centrallåset? Men framförallt har den betydligt större display.

BildBild
Eller kanske en utan dispay + extern dispay?
Finns många idéer.

Hade besök av Edström ikväll och lärt mig lite mer fiffiga funktioner i Megatune och spånat på nya vilda projekt :D
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

I söndags så gjordes det en del framsteg! Vi byggde ihop provisoriska paddlar för att kunna provköra lite mer ordentligt. Den ny-gamla datorn funkade utmärkt! En bärbar PII 233:a 64 mb ram och win98 som jag fick av en arbetskompis. Batteriet håller för att vara en så gammal dator i över 30 minuter, har inte haft den utan ström nog länge än för att få den att slå av :)

Iom detta så gick mappandet betydligt bättre och några fullgasrepor efter vägen gjordes. Fick på tok för mycket bränsle från början, finns fortfarande en del att slipa där :twisted: Och nu har det lagts lite slir jojje! :)

Har kopplat in oljetempmätaren så jag har lite koll på hur lådan gillar vad man gör med den.

Bild
De provisoriska paddlarna....

Bild

Lite allmänna bilder...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Nicklas Eriksson den fre sep 26, 2008 7:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Hehe, paddelväxlad Rekord C, kan det bli mer manligt. :hihi:
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Mamma såg en bild på din bil och tippade på att den kom från en gammal öststat. :hihi:

Håller annars på att preppa en Volvo femma till sekventiell tändning och insprutning med VEMS. Uppgraderar från MS men har inte stenkoll på trigger skiten till VEMS. Tror du jag skulle kunna ta en titt på en av dina MSQ filer?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ruskigt läckert med paddlar :thumbright:

Hela bilen, och föraren, ser som plockad ut från 70-talet.. :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

mattias skrev: Hela bilen, och föraren, ser som plockad ut från 70-talet.. :hihi:
En lätt Mad Max-känsla tycker jag... :hihi:
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende

Inlägg av Herman »

Cpt Tuttle skrev:En lätt Mad Max-känsla tycker jag... :hihi:
Charles Bronson kör ju Commodore A i filmen Cold sweat från början av 70-talet. Den är ju visserligen röd, men fasen vad den får smaka på varv. Har ett klipp på biljakten i burken.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... FThePirate

la upp msq på min memberspage, ni som är hugade kan ju gärna få kolla igenom och se om det finns något kapitalfel. VE tabellen är under utveckling :) Sparktabellen är minst sagt under utveckling. Har konstaterat att något mycket över 23 grader är inte den här motorn intresserad av.

Paddlarna ska vidareutvecklas, men inte riktigt nu. Om vädret tillåter imorgon så blir det köra en del, annars blir det koncentrera sig på elsystemet till belysningen så man törs vistas ute när det är mörkt.

Btw, är min lillebror som styr på bilderna.

Förhoppningvis ska ingen tro att bilen är från en öststat efter denna vinter ;)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

8) fränt! :thumbright:
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

piraten skrev:http://

Förhoppningvis ska ingen tro att bilen är från en öststat efter denna vinter ;)
låg och feta sulor så kommer denna bil att ha ett helt underbart raceigt utseende :P

ja gillar helt klart formerna ser lite usa 70-tals muskelbil ut påminner lite om cuda :thumbright:
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

Grymt sa grisen! :lakrits:

Vet inte varför med tankarna susar iväg åt Dukes of hazard
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

piraten skrev:I söndags så gjordes det en del framsteg! Vi byggde ihop provisoriska paddlar för att kunna provköra lite mer ordentligt. Den ny-gamla datorn funkade utmärkt! En bärbar PII 233:a 64 mb ram och win98 som jag fick av en arbetskompis. Batteriet håller för att vara en så gammal dator i över 30 minuter, har inte haft den utan ström nog länge än för att få den att slå av :)

Iom detta så gick mappandet betydligt bättre och några fullgasrepor efter vägen gjordes. Fick på tok för mycket bränsle från början, finns fortfarande en del att slipa där :twisted: Och nu har det lagts lite slir jojje! :)
Ser bra ut! Härligt med slir :hihi: Btw din bror blev hyffsat nöjd läsa att han ser ut att komma från 70 talet! :wink:

Edit: Glömde också säga att jag tycker du ska hitta nå feta 15"are modell gammal jänk eller liknande med feta sulor eller varför inte breddade plåt i inte allt för stor storlek, tror stuket blir fel med nå moderna större hjul ändå men det lär väl märkas vad som funkar :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Tack för alla kommentarer!

I helgen var jag upp en sväng till garaget, var redan när jag for inställd på att göra något "hjärndött" och praktiskt. Inget kabelkopplande mao. Iom att vädret var som det var så blev det ingen körning.
Det blev att skruva av skärmarna och kladda på dinitrol på innerskärmarna.
Sen fick jag ett ryck och började rostlaga en av framskärmarna. Blev hyfsat för att vara en glad amatör.

Tyvärr så har jag inga bilder att visa upp då jag naturligtvis tyckte att kameran skulle säkert passa bättre om den var hemma ;)

jojje: jag hörde på brorsan att han var nöjd :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kollat lite på inställningarna till VEMS-boxen åt dig.

I tabellerna, sätt 105 kPa till 100 kPa istället (bränn förändringen till boxen, starta sen om MegaTune).

TPS är polvänd, men det går ju bra ändå.

MAP sensor range ska vara 400 kPa. Ändra offset så den blir kalibrerad istället. Kolla aktuellt atmosfärtryck på SMHI eller nåt.

Ni skulle kunna ändra "cold acc added amount" till 0 ms. Annars acc-pumpar ni ihjäl motorn när den är kall och man vidrör gaspedalen.

Jag skulle sätta grundtändningen runt tomgång (upp till 70 kPa och 500,1000 och 1500 rpm) till ca 20 grader och aktivera tomgångsstyrning via förtändning, som låter den backa tändningen minst 10 grader. Laborera med spjällöppning och förtändning så att den vid varm motor går på ca 10 grader förtändning vid det varvtal ni vill ha.

Är ni säkra på att ni strobat in tändningen korrekt? Tycker det låter lite konstigt att den skulle vara så känslig men så är det kanske. Den tål nog mer tändning över 5000 varv.

Det ser helt ok ut i övrigt!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

mattias skrev:Kollat lite på inställningarna till VEMS-boxen åt dig.

Är ni säkra på att ni strobat in tändningen korrekt?
Tack för att du tog dig tid att kolla igenom filen!
Det är mycket värt för mig!

Jag har inte varit i garaget ännu så dina förslag är inte genomförda än, men det kommer! Vad tändningen så är den strobbad på kamdrev med 0 grader förtändning inställd i cranking, priming... Volvos gröna bok säger 5 grader förtändning på tomgång vid 750 rpm. Och ja, jag upptäckte (och blev påmind) över min varvspärr som var rätt safe från början, kan nog hända att den gillar mer tändning ovanför det.

Tack än en gång! Btw, Emil sa koppla vavrvräknaren på stegmotor, vilket jag gjort på A (enligt phatbobs schema) , men vilken utgång är det av de som går att välja i megatune och vad är lämplig pullupresistor?
Skriv svar