Olika topplock i genomskärning!

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Olika topplock i genomskärning!

Inlägg av Erland Cox »

Lacke skrev:Då det gäller att få ut mycke effekt , Porsches nya RS 4,0 som ger 500hp visst är det
utan Turbo är det någon som vet nå data på den ?
500 hp div med 4 är 125 x 2,4 är 300 hp, och detta är en gatbil?
Allt är möjligt ?

Häls Lacke

Toppeffekten är således 500 hk vid 8 250 varv per minut.

Inte vid 7200 rpm som på Opelmotorn som ska ha ungefär samma litereffekt.

Erland
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Highspeeds rullande är kalibrerad så den skall visa samma som superflow motordynon han har. Detta för att han ska kunna jämföra sina egna sifror mellam bänkarna. Detta har han skrivit om på sin sida. Samt att andra bänkar han testat i visar ungefär samma, bla. rototest och nån rullande som han testat i. Detta betyder att både rototest och dom andra jämförda visar samma som björns superflow som atagligen också korrigerar mot racedyno.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Och den visar ungefär samma som Libas som visade 170 hästar på en B20 med 1 Weber 36/36.
Där jag har bromsat krävs det minst dubbla 45:or för att få ut den effekten.
Är inte rototest enhubdyno med mindre förluster till hjulen än en rullande landsväg?
Från Highspeeds hemsida:

"Anders Lindström Kristianstad Volvo 240 hade då en snäll normal HighSpeed B230 motor med Weber 48or. Han körde runt till 3 ställen 2004 och

bromsade sin Volvo 240 med samma däck inom någon dags mellanrum och vädret var väldigt lika som tur var också. Lindströmmarn åkte

till Liba motors "rulle" någonstans i Skåne och fick 172kw på drivhjulen. Sen i JPM´s rulle i Helsingborg vart det 168kw på drivhjulen.

Anders åkte sen upp till mig och bromsa i HighSpeeds "rulle", och resultat vart 161kw på drivhjulen, hmmm..

Samtidigt hade jag kört ett par rallybilar i rullen innan, och konstaterat att rullen absolut säkert visar för lite hk mot Superflowen.

Jag ringde och beställde tekniker hjälp till att kalibrera om rullande landsvägen, och jag valde då efter ha räknat och dividerat

fram en lösning att ge rullen +8kw till i Lindströms Volvo 240, alltså 169kw bromsade det fram sen i 240in.

169kw på hjulen så är motoreffekten 251hk, för ni som undrar i Highspeed rullande landsväg."

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Erland
kickmaier
Lite mer laddtryck

Inlägg av kickmaier »

Erland Cox skrev:Om toppen flödar 65 CFM vid 2mm så är den linjär i flödet till åtminstone 10mm.
Flödar den 190 CFM vid 8mm så flödar den bara 47,5 CFM vid 2mm.
Men med så lite jobb på en 531 så kan du ju fixa till en 244 CFM kanal som jag kan flöda.
Stämmer det så är det helt fantastiskt för jag behöver en kanaldimension på runt 42mm för att få det flödet.
Är du säker på din sak så är det snabbt kollat och då är det ju slutsnackat.

Erland
Hej Erland

Jag prova med att öppna kanalen i Volvo toppen 1,0 mm och det blev inte bra den tappade mellan 10 cfm och 20 cfm hela vägen vid 7,0mm innan 168 cfm efter 148 cfm och den flöda samma vid 2,0 mm 51 cfm max flöde 257 cfm efter 245 cfm med 46 ventil.Varför ska det vara stora hål i toppen ? Plasta igen kanalen med flytande metall till samma mått som tidigare och plasta igen förbrännings rummet och gjorde ett nytt och det blev Riktigt bra flöde i toppen med mitt utförande max flöde blev hela 271 cfm.Ska bli kul och se hur rally motorn blir som jag ska bygga nu med den toppen.Mitt nya mira stål fungerar väldigt bra med små ventiler bytte till mindre ventil från 46 mm till 44 på en Opel topp den flöda max 197 cfm innan och 225 cfm efter med samma kanal.Sen vet jag inte hur du räknar flöde i en topp från 2 mm till 10 mm det beror ju hur man gör förbränningsrummet i toppen DÄR har jag hittat massor med flöde.Skulle ha andvänt flödes bänk för längesen nu när jag vet att topparna blir mycket bättre än förut.OBS flödes testen är i våran bänk som vi har kalibrerat .Och jag vill trimma motorer och inte bänkar man måste ju kunna lita på dom som kalibrerar bänkarna till 100% .För något fusk vill jag inte veta av.Och att prova nya ider är det bästa man kan göra man blir alldrig fullärd.

MVH Henry :thumbright:
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Hej på dig Henry.

Brukar att prata med din släkting Manni ibland, var dock ett tag sedan sist.
Sitter det rullkam eller flattappet kam i den med 290 hästar?
Riktigt fina rullvippor!! :thumbright:

/Christer
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Men om din bänk nu är så bra kalibrerad så kan jag väl få mäta en bra kanal som du gjort Henry?
Om du ger mig flödesvärdena så jämför jag mot min bänk.
Det att flödet är linjärt i början beror på att minsta arean till en början är i sätet.
Man öppnar rätt så exakt upp samma area för varje lyft upp till att arean blir lika stor som toppens minsta area.
2 X 47 X Pi = 295 kvadratmm
4 X 47 X Pi = 590 kvadratmm
Om 295 kvadratmm flödar 65 CFM så flödar 590 kvadratmm det dubbla.
Gör det inte det så är det antingen en felavläsning eller ett läckage nånstans.
Kollar du så att flödet är 0 med stängd ventil på 28" innan du flödar?

När det gäller storleken på hålen så beräknar jag storleken först efter ventillyftet och ventilstorleken
och sen försöker jag få den arean att flöda så mycket det går med de begränsningar som finns.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

en grej som jag funderat på lite.
om man har si och så mycket flöde med 2mm öppen ventil, så ska flödet bli lite lite mera än dubbelt med dubbelt så mycket lyft.
Inte mycket men ändå.
De delar av närmsta millimetern mot ytorna har juh sin 'friktion', de ytorna fördubblas inte?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Ja precis, då borde ju flödet vid 2mm vara mindre än flödet vid 4mm.
Det är alltid svårt att läsa så långt ner på skalan på bänken så man skulle haft olika skalor för olika toppar.
Från 4mm stämmer det rätt bra på min bänk.
Här för 530 toppar:

Bild

Och här för 531 toppar:

Bild

Först är kurvan linjär för att vika av när kanalens area blir mindre än ventilfönstret.

Samma på avgas men eftersom arean är så mycket mindre viker kurvan av tidigare:

Bild

Erland
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Kan inte nån moderator dela den här tråden, till två väldigt intressanta trådar?
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev: Det är alltid svårt att läsa så långt ner på skalan på bänken så man skulle haft olika skalor för olika toppar.
Erland
Har du provat ha mer undertryck på låga lyft så du kommer längre på skalan, säkert du har gjort så men blir det för mycket skillnad på det viset?
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Här kommer några högst egna tankar om diskussionen kring flöden o hästkrafter. Kritisera gärna.

Erland skrev: Johannes får ut över 260 hästar ur en 2 liters Pinto med 37 mm i minsta diameter i toppen. Det hamnar här ungefär enligt Pipemax: 330 FPS Velocity CSA= 1.663 sq.in. at 7400 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss. Hur troligt är det då? När saker verkar för bra för att vara sanna så måste man kunna ifrågasätta dom.

Jag vet inte hur Pipemax räknar, men om jag tänker rätt har vi 4 faser under insugstakten på en rätt avstämd racemotor:
1) Kolven vänder vid ÖDP med overlap, båda ventilerna öppna, på höga varv har gasen "restfart" genom insugningsröret och strömmar därför in i cyl när ventilen öppnar. Samtidigt har vi en evakueringsugpuls från avgasporten som hjälper till att skapa undertryck i cyl.
2) Kolven på väg ned, undertrycket i cyl ökar och hastigheten på gasen in i cyl accelererar .
3) kolven har varit nere o vänt o är på väg upp. Det är fortfarande undertryck i cyl och hög fart på gasen i insugningsrören vilket gör att den fortsätter fylla på i hög fart även om ventilen börjar strypa.
4) Kolven närmar sig insugsventilens stängning. Övertryck börjar skapas i cyl, inströmmande gasen saktar in men efterfyller fortfarande.

Om vi tittar på dom olika faserna så kan man fundera över olika möjligheter till förbättringar/försämringar:
Fas 1) Stor nockvinkel ger långt överlapp. Bra om vi kan få färskgasen att inte gå direkt ut i avgasporten. Detta går att påverka med förbränningsrummets och ventilens utformning, samt ev sätesvinklarna. Om kanalerna är för stora har gasen för dåligt med "restfart" och inströmningen blir sämre.
Fas 2) Större kanaler ger högre flöde. Stor nockvinkel ger max öppen ventil tidigare och borde ge högre total/genomsnittlig gashastighet o högre totalflöde. Högre ventillyft och rullkam, el fathead kamprofil ger högre genomsnittligt ventillyft under denna fas o därmed högre snittflöde, även om vi skulle nå "choke" en kort stund.
Fas 3) Hög hastighet på gasen ger bättre efterfyllning. Ju högre hastighet ju senare kan vi stänga ventilen. För stora kanaler kan ge för låg hastighet o sämre efterfyllning.
Fas 4) För stora kanaler gör att gasen kan tryckas tillbaka ut i insugningsröret, vilket försämrar efterfyllningen och antagligen också förfyllningen under nästa overlap. Stora kanaler gör att vi måste stänga ventilen tidigare.

Utifrån dessa tankegångar tror jag att:
- En maxad motor måste byggas komplett så att alla delar - underdel, topp, kam, insug/avgasrör - är avstämda mot varandra. Att plocka ihop delar från olika håll kräver väldigt mycket kunskap och tillgång till data på delarna. Tror också man behöver prova sig fram i bromabänken vad som passar ihop i praktiken.
- Jag tror att fas 2 är den minst svåra delen att få till, och därför kanske även den minst viktiga delen av insugstakten. Jag tror det att det inte behöver betyda så mycket att Pipemax säger att kanalen går i choke. Det kanske tom är bra, då jag dels tror att det kan öka det genomsnittliga flödet under hela fast 2, och dels att den "för lilla" kanalen med råge kompenserar för choken med bättre fyllning under fas 3 och 4, om motorn är byggd för det.
- Stora kanaler är bra under fas 2 men ger lägre gashastighet vilket kan vara negativt för alla andra faser. Gränsen för när kanalen blir för stor beror på hela motorkonceptet och varierar därför från motor till motor. Men jag misstänker att det kan vara vanligare med för låg gashastighet än för hög.
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bjarne Cox »

Chokar motorn så chokar den. Även om man skulle ha en mindre kanal med mer hastighet kan man antagligen inte efterfylla så pass mycket mer att det gör upp för allt det flöde man förlorat under resten av takten. Kanalen flödar säkerligen inte tillräckligt i vilket fall som helst under denna efterfyllning för att efterfylla tillräckligt. Dessutom leder för hög gashastighet till dålig atomisation eftersom bränslet går ur luften. Hur hade du tänkt dig att få effektiv förbränning med bara en massa luft och inget bränsle? Det är stor skillnad mellan både broms- och flödesbänkar och såvida inte någon i denna tråden är villig att skicka en sån här supertopp till Erland så att han kan se hur det skiljer sig från topparna han gör måste dom ju ha något att förlora på det. Om dom inte ens kan bevisa att det stämmer kan dom ju inte påstå att det är så heller. Step up or shut up.
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

quattro skrev:
Erland skrev: Johannes får ut över 260 hästar ur en 2 liters Pinto med 37 mm i minsta diameter i toppen. Det hamnar här ungefär enligt Pipemax: 330 FPS Velocity CSA= 1.663 sq.in. at 7400 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss. Hur troligt är det då? När saker verkar för bra för att vara sanna så måste man kunna ifrågasätta dom.

Fas 1) Stor nockvinkel ger långt överlapp.
Fas 2) Större kanaler ger högre flöde. Stor nockvinkel ger max öppen ventil tidigare
??
Jag håller på just en 1.6 ford ohc topp utan plast, 37mm min dia, med volvos 44/35 ventiler. Om det kommer ut 200hk av 2050cc är jag nöjd med en sån liten kanal. 260 hk kommer inte hur än motorn är byggt.
Olofsson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Olofsson »

Erland jag såg att JPM skulle ha dynoday den 6/10, åk dit om jämför effekten med det du bromsat någon annanstans iaf. Kul att se skillnaden.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jarmo Y skrev:
Erland Cox skrev: Det är alltid svårt att läsa så långt ner på skalan på bänken så man skulle haft olika skalor för olika toppar.
Erland
Har du provat ha mer undertryck på låga lyft så du kommer längre på skalan, säkert du har gjort så men blir det för mycket skillnad på det viset?

Jag måste göra nya undertrycksskalor för mina linjaler går bara till 20" och en bit ovanför rinner vattnet över.
Så jag kan i nuläget köra 40" och om jag tar en tumstock till hjälp 50".
Jag har flödat en Shell ECO Maraton topp åt Chalmers, tror den flödade 13CFM på fullt lyft.
Då sänkte jag lutningen på skalan men det är jobbigt för man måste ställa in höjden exakt.
Sen om det visar 50 istället för 45 på första, det kvittar egentligen.
Jag ser på 4 och 6mm vad 2mm egentligen flödar men viktigast är att kolla med stängd ventil så att flödet verkligen är 0 då.
Annars blir alla värden hela vägen upp åt helvete.
Jag har en gång testat att flöda samma topp med från 3" till 30" och det skiljde ytterst lite i flödesavläsning.
Det var på max lyft för så lågt undertryck på låga lyft blir väldigt svåravläst.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den fre sep 28, 2012 8:54 pm, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar