Super Seven HAHLIN7 "Två 2012 filmer!"
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ok!
Låter som en vettig lösning. Men är de verkligen så stor skillnad på 1031 och 1041? Jag ska inte säga säkert men jag trodde de "endast" var fästena som skiljde mellan dessa axlar, och innehållet (drivaxlar, pinjong, kronhjul osv)
Såg ju att ni var på jakt efter delar till 1031 lamelldiff. Har en del saker liggandes. Kan kolla vad jag har, ta några bilder o PMa över om de är intressant!
MVH
Låter som en vettig lösning. Men är de verkligen så stor skillnad på 1031 och 1041? Jag ska inte säga säkert men jag trodde de "endast" var fästena som skiljde mellan dessa axlar, och innehållet (drivaxlar, pinjong, kronhjul osv)
Såg ju att ni var på jakt efter delar till 1031 lamelldiff. Har en del saker liggandes. Kan kolla vad jag har, ta några bilder o PMa över om de är intressant!
MVH
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Aha, ok! De förklarar saken!HaLinG skrev:Grejen varför vi byter är för att den är 12 cm bredare och vi har redan 6cm spacers så vi måste ha bredare bakaxel för att få bilen så bred som vi vill men tack ändå !

Hoppas ni får tag i rätt saker då! Men angående bakaxeln så kan nog demonteringen i L-sele rota fram nån!

Liten uppdatering!
Har demonterat toppen och lämnat det till Jens Gustavsson för lite mer portning det vart ca 220cfm med mindre turbulens var ca 198cfm förut
det går vell o ta mera men vi vill inte tulla för mycke på lågvarvs egenskaperna. Kanon jobb jens !!
sen är de allmän översyn av grejer så förhoppningsvis blir det provkörning om nåra veckor
Här är lite bilder som Gustav Ulander tog i samband med bilsport repotaget tackar för dom !
PS jag gjorde dom lite stora så man ser nått








Har demonterat toppen och lämnat det till Jens Gustavsson för lite mer portning det vart ca 220cfm med mindre turbulens var ca 198cfm förut
det går vell o ta mera men vi vill inte tulla för mycke på lågvarvs egenskaperna. Kanon jobb jens !!

sen är de allmän översyn av grejer så förhoppningsvis blir det provkörning om nåra veckor
Här är lite bilder som Gustav Ulander tog i samband med bilsport repotaget tackar för dom !
PS jag gjorde dom lite stora så man ser nått









Senast redigerad av HaLinG den lör apr 25, 2009 2:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har uppdaterat toppen nu också och då den va rätt snäll förut så ska det bli rätt fin skilnad nu 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Säger det samma, klart grym!stecka skrev:denna skapelse är så sjukt rå
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Hallå!
Nu ikväll fixade jag det sista och startade upp bilen efter 1sec på startmotorn var den igång va som man inte änns har rört nått
Ska fixa lite grejer imorrn olja till växellådam mm sen blir de provkörning
Har jusst beställt en Full HD filmkamera ochså nu så då blir de film
man kunde också filma med 250 bilder per sekund ett litet tag de blir coolt o testa !
Nu ikväll fixade jag det sista och startade upp bilen efter 1sec på startmotorn var den igång va som man inte änns har rört nått

Ska fixa lite grejer imorrn olja till växellådam mm sen blir de provkörning
Har jusst beställt en Full HD filmkamera ochså nu så då blir de film

man kunde också filma med 250 bilder per sekund ett litet tag de blir coolt o testa !
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hur kändes den nya portningen?
hörde ryckten om att den ville ha mer sås nu?
beskriv så noga som möjligt register skilnaden och mappningen på låga och på högre rpm så blir jag klokare vad gällande turbo portningar
om det har försvunnit för mycket på lägre rpm kan man plasta upp lite i golvet.
hörde ryckten om att den ville ha mer sås nu?
beskriv så noga som möjligt register skilnaden och mappningen på låga och på högre rpm så blir jag klokare vad gällande turbo portningar

om det har försvunnit för mycket på lägre rpm kan man plasta upp lite i golvet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Mattias Hahlin
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
- Ort: Rättvik
Ja Simon lät rätt glad igår kväll kan man säga!!
Både Simon och Mattias får gärna fylla i men som jag förstod så bottnades de båda Walbro 255 pumparna vid ca 1,95 bar.. så vi har inte knäckt den magiska 2 bars gränsen...
Letar för fullt efter en Walbro inline 255 pump nu samt ställbar BTR..
Eller vi kanske ska montera dubbla original BTR?
Vad jag förstod fanns det bara fäste på 4ans växel med Slicksen haha.

Både Simon och Mattias får gärna fylla i men som jag förstod så bottnades de båda Walbro 255 pumparna vid ca 1,95 bar.. så vi har inte knäckt den magiska 2 bars gränsen...
Letar för fullt efter en Walbro inline 255 pump nu samt ställbar BTR..
Eller vi kanske ska montera dubbla original BTR?
Vad jag förstod fanns det bara fäste på 4ans växel med Slicksen haha.

Tittar man på förra årets VE-map, kan man säga att den var som starkast mellan 5000-6000 varv och sedan föll det mot 8000 varv. Skillnaden nu är att den bibehåller samma fyllnadsgrad i stort sett ända upp vilket gjort att den nu behöver minst 10-15% mer bränsle på samma laddtryck på högre varv!
Jag gjorde i stort sett inga ändringar vid 5000-6000 varv, vinsterna i Jens portning är på högre varv. Simon sa också att den höll minst lika fint vakum på tomgång som förra året, så den har inte tappat något man direkt kan peka på vid lägre varv.
Första repan sa en del då den på 1.3 bar laddtryck gick lambda 0.81-0.82 vid 8000 varv, då var dutycycle redan på 80%. Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut att dom där 20% dutycycle man har kvar inte räcker hela vägen till 2 bar.. men det är nära
Men när vi började höja laddet så blev det tendenser som visar på att antingen är flödet slut i pumparna eller i spridarna, och troligtvis i pumparna. Som jag sa åt Simon så behöver man en bra repa på 4ans växel för att göra en bra bedömning av det. Jag tror inte att det ens flödar tillräckligt på 1.8 bar ..
Problemet var mot slutet vågade vi inte dra någon full repa på 4ans växel, bilen går så sjukt fort med dom stora slicksen så vi har egentligen inte sett hur den går på högsta laddtryck och varv. Det får man se till att ordna vid en dataloggning på en dragracing-bana eller flygfält.. jag tycker att i sista dataloggen när vi provade så släppte det det vid 6000 varv på 4an när vi provade lite.. tror inte Simon tänkte på det.
Kollar man på dutycycle så skenade det till 100% mot slutet så det var helt klart över med laddtryckshöjningar innan problemet är löst. Troligen måste man upp på 4 bar bränsletryck och en pump till. Tur att generator-spänningen såg fin ut, på 14.1 Volt även på högsta varv och belastning.
Jag gjorde i stort sett inga ändringar vid 5000-6000 varv, vinsterna i Jens portning är på högre varv. Simon sa också att den höll minst lika fint vakum på tomgång som förra året, så den har inte tappat något man direkt kan peka på vid lägre varv.
Första repan sa en del då den på 1.3 bar laddtryck gick lambda 0.81-0.82 vid 8000 varv, då var dutycycle redan på 80%. Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut att dom där 20% dutycycle man har kvar inte räcker hela vägen till 2 bar.. men det är nära

Men när vi började höja laddet så blev det tendenser som visar på att antingen är flödet slut i pumparna eller i spridarna, och troligtvis i pumparna. Som jag sa åt Simon så behöver man en bra repa på 4ans växel för att göra en bra bedömning av det. Jag tror inte att det ens flödar tillräckligt på 1.8 bar ..
Problemet var mot slutet vågade vi inte dra någon full repa på 4ans växel, bilen går så sjukt fort med dom stora slicksen så vi har egentligen inte sett hur den går på högsta laddtryck och varv. Det får man se till att ordna vid en dataloggning på en dragracing-bana eller flygfält.. jag tycker att i sista dataloggen när vi provade så släppte det det vid 6000 varv på 4an när vi provade lite.. tror inte Simon tänkte på det.
Kollar man på dutycycle så skenade det till 100% mot slutet så det var helt klart över med laddtryckshöjningar innan problemet är löst. Troligen måste man upp på 4 bar bränsletryck och en pump till. Tur att generator-spänningen såg fin ut, på 14.1 Volt även på högsta varv och belastning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Innan du började hadde ju jag ökat med ca 15% på hela registret så på 7-8000rpm behöver den nästan 20-25% mer soppa
och jag tyckte inte den har tappat nått på lägre varv men nu drar den stenhårt till 8300rpm
Och den har aldrig spunnit på 3an med sliksen förut

och jag tyckte inte den har tappat nått på lägre varv men nu drar den stenhårt till 8300rpm
Och den har aldrig spunnit på 3an med sliksen förut

Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.