Bmw 325i Turbo (Nya motorn + Turbo val)
Idag (onsdag) skulle vara stora snytardagen
Så allt var lastat och klart in i minsta detalj för att åka till Åmsele och mappa samt krana på lite mer effekt
tills vi hittade något som skulle ta slut eller inte vilja vara med längre.
Detta stod på listan för sådana saker topp 3
1. tändningen inte orkar
2. soppa pumpen skulle ta slut
3. toppackningen
Men det blev ett oväntat fel som jag tror legat och ruvat länge utan att säga nått
Det började ju fint men att ta av slicksen för att sätta på lite mera svängvänliga däck för lite varmkörning (dubbfria vinterdäck 195/55 15"
Efter första snytet kändes det rätt ok fast lite slirigt (förstod inte varför)
en liten bild kan jag bjuda på
Sedan rullade det till stop i andra änden på rakan med 2stycken rätt leènde killar i spakcentralen
Med kraftig rökutveckling under huven försvan flinet rätt fört...
Det var hela motorutrymmet som var fyllt med olja...
Efter en övervägning så konstaterades det att den ventilerar ut olja genom vevhusventen
Tror detta fel ligger från sniktiden då det kan ha spikat någon gång och ringlanden inte sitter som dom borde längre ?
Då jag bara kört på 0.7-0.8bar så har den blåst lite ur vevhusventen men inte olja
Sedan nu men ny WG fjäder och ett grundtryck på 1.1 bar så blåser det mer ur vevhusventen och oljan följer med.
Men vi hängde inte läpp för det utan snöt vidare tills oljan nästan var slut och det ran olja in i kopplingen och kopplingsslir var ett faktum.
på dom 7minuter vi bjöd pungen blev det en och annan slir så bakdäcken var då slut då vi lastade på trailern och var åskådare på dom andra byggena som brummade på.
var inte bara jag det krånglade för utan en bmw kylare havererade samt ett triggerhaveri för Allans voffla och en ball Mazda sprängde en kylarslang och bran lite i avgasbandaget.
Annars var det en rätt lyckad dag
Det finns en liten filmsnutt på som kommer innom snart
Så allt var lastat och klart in i minsta detalj för att åka till Åmsele och mappa samt krana på lite mer effekt
tills vi hittade något som skulle ta slut eller inte vilja vara med längre.
Detta stod på listan för sådana saker topp 3
1. tändningen inte orkar
2. soppa pumpen skulle ta slut
3. toppackningen
Men det blev ett oväntat fel som jag tror legat och ruvat länge utan att säga nått
Det började ju fint men att ta av slicksen för att sätta på lite mera svängvänliga däck för lite varmkörning (dubbfria vinterdäck 195/55 15"
Efter första snytet kändes det rätt ok fast lite slirigt (förstod inte varför)
en liten bild kan jag bjuda på
Sedan rullade det till stop i andra änden på rakan med 2stycken rätt leènde killar i spakcentralen
Med kraftig rökutveckling under huven försvan flinet rätt fört...
Det var hela motorutrymmet som var fyllt med olja...
Efter en övervägning så konstaterades det att den ventilerar ut olja genom vevhusventen
Tror detta fel ligger från sniktiden då det kan ha spikat någon gång och ringlanden inte sitter som dom borde längre ?
Då jag bara kört på 0.7-0.8bar så har den blåst lite ur vevhusventen men inte olja
Sedan nu men ny WG fjäder och ett grundtryck på 1.1 bar så blåser det mer ur vevhusventen och oljan följer med.
Men vi hängde inte läpp för det utan snöt vidare tills oljan nästan var slut och det ran olja in i kopplingen och kopplingsslir var ett faktum.
på dom 7minuter vi bjöd pungen blev det en och annan slir så bakdäcken var då slut då vi lastade på trailern och var åskådare på dom andra byggena som brummade på.
var inte bara jag det krånglade för utan en bmw kylare havererade samt ett triggerhaveri för Allans voffla och en ball Mazda sprängde en kylarslang och bran lite i avgasbandaget.
Annars var det en rätt lyckad dag
Det finns en liten filmsnutt på som kommer innom snart
Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Niklas : Tur det är på gång en ny motor.
Tycks minnas ett snack med Allan när vi mappat hans fina Volvo på 365:an i slutet av förra sommaren, och jag gav nedslag på triggerfäste och kabel-upphängning till givaren..
Nu får han göra det ordentligt tror jag!
Tycks minnas ett snack med Allan när vi mappat hans fina Volvo på 365:an i slutet av förra sommaren, och jag gav nedslag på triggerfäste och kabel-upphängning till givaren..
Nu får han göra det ordentligt tror jag!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Känns inte som man ska hänga läpp för motorn, det var väntat.
Bra att ha koll på tändning och bränsle mm direkt istället för att dräpa den med snik döden
Har förexten hyrt in mig i ett större garage här i närheten av huset så nu finns det större mek möjligheter
Allan hade lite bekymmer under dagen och tyckte att den inte gick som förväntat med några småmissar och kändes trött.
Koppla upp datorn för lite mappning och det såg fint ut i mappen men det var massor med trigger fel så det var bara att lasta för honom.
Nedslagspunkterna var inte åtgärdade samt att det var skador på kablarna på 2 ställen.
men en ny givare och uppdaterat fäste blir det nog bra
Bra att ha koll på tändning och bränsle mm direkt istället för att dräpa den med snik döden
Har förexten hyrt in mig i ett större garage här i närheten av huset så nu finns det större mek möjligheter
Allan hade lite bekymmer under dagen och tyckte att den inte gick som förväntat med några småmissar och kändes trött.
Koppla upp datorn för lite mappning och det såg fint ut i mappen men det var massor med trigger fel så det var bara att lasta för honom.
Nedslagspunkterna var inte åtgärdade samt att det var skador på kablarna på 2 ställen.
men en ny givare och uppdaterat fäste blir det nog bra
Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Jaha då har jag fått tag på den lilla filmsnutt från macke "sista snytet"
Man hör att kopplingen inte vill vara med när det ska startas på 3:ans växel, pga av all olja som trykts ut
men med ett omtag på lägre trissa så är man på banan igen
PS, skön komentar av macke i slutet
Håll till godo
http://www.youtube.com/watch?v=_ZVTIXas2sU
Man hör att kopplingen inte vill vara med när det ska startas på 3:ans växel, pga av all olja som trykts ut
men med ett omtag på lägre trissa så är man på banan igen
PS, skön komentar av macke i slutet
Håll till godo
http://www.youtube.com/watch?v=_ZVTIXas2sU
Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
- Jonny Karlberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 1255
- Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
- Ort: Lycksele
Jo, MASSOR
Tror inte diffen som sitter där är den kryaste, trodde den skulle omkomma innan sliren som fastnade på film.
när vi svängde in för att göra sliren skramlade det till en hel del och jag trodde nästan att den skulle tvärlåsa sig när vi bara rullade.
Det är nog några bitar lösa därinne tror jag med tanke på ljudet som hördes från diffen + att den ville som låsa till lite även
Men den krigar på fortfarande.
Har förövrigt hyrt in mig i ett annat garage då jag lyckats fylla mitt eget till bristningsgränsen med SKROT!!!
Lite bilder på stället
Vi är 2 om det så vi har som en del var lämpligt avdelat med en trapp till källaren.
Dappen i bakgrunden
Aretsbänken håller på fyllas
Tror inte diffen som sitter där är den kryaste, trodde den skulle omkomma innan sliren som fastnade på film.
när vi svängde in för att göra sliren skramlade det till en hel del och jag trodde nästan att den skulle tvärlåsa sig när vi bara rullade.
Det är nog några bitar lösa därinne tror jag med tanke på ljudet som hördes från diffen + att den ville som låsa till lite även
Men den krigar på fortfarande.
Har förövrigt hyrt in mig i ett annat garage då jag lyckats fylla mitt eget till bristningsgränsen med SKROT!!!
Lite bilder på stället
Vi är 2 om det så vi har som en del var lämpligt avdelat med en trapp till källaren.
Dappen i bakgrunden
Aretsbänken håller på fyllas
Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Öj! Nu har jag portat färdigt avgas-sidan på din topp, fortsätter med insug imorrn. Hur går det i garaget?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag gjorde en urgrävning av modell "steg-1" och flödade insugskanalen med original-ventil, vilket är den gula man ser i grafen nedanför. Jens slipade en lätt back-cut på ventilen åt mig och jag provade igen med resultat att flödet blev bättre upp till 8 mm, men därefter blev det nästan sämre eller ingen förändring alls.
Jag ska göra en ytterligare insats och sen finputsa lite så nöjer jag mig där, då är den lik den kanalutformning som flödade överlag bättre och är den röda linjen i grafen. Med den har jag fortfarande en tendens till turbulens vid 12 mm som jag hoppas slipa bort den här gången, men kanalen är "tyst" och flödet fortsatte så det var inte total katastrof direkt och säkert kanonfint då de här motorerna sällan har kamaxlar som utnyttjar så mycket lyft. En sista flödning med både original-ventil med back-cut och en Schrick-ventil blir intressant!
Det kan se konstigt, eller bättre ut, att original-kanalen flödar bättre vid 10-11 mm, men sedan släpper flödet från golvet och det sjunger högljutt redan vid 9-10 mm ur kanalen pga för mycket turbulens, även vid låga tryck i bänken.
Det har plockats mest material till höger och vänster.
Mjukat till styrningen lite, att ta bort den ger inte nödvändigtvis mer flöde.
Jag ska göra en ytterligare insats och sen finputsa lite så nöjer jag mig där, då är den lik den kanalutformning som flödade överlag bättre och är den röda linjen i grafen. Med den har jag fortfarande en tendens till turbulens vid 12 mm som jag hoppas slipa bort den här gången, men kanalen är "tyst" och flödet fortsatte så det var inte total katastrof direkt och säkert kanonfint då de här motorerna sällan har kamaxlar som utnyttjar så mycket lyft. En sista flödning med både original-ventil med back-cut och en Schrick-ventil blir intressant!
Det kan se konstigt, eller bättre ut, att original-kanalen flödar bättre vid 10-11 mm, men sedan släpper flödet från golvet och det sjunger högljutt redan vid 9-10 mm ur kanalen pga för mycket turbulens, även vid låga tryck i bänken.
Det har plockats mest material till höger och vänster.
Mjukat till styrningen lite, att ta bort den ger inte nödvändigtvis mer flöde.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tur att det är någon som uppdaterar min tråd
Kommer att bli riktigt bra med toppen känner jag Mattias
Lider lite av att det är mycket på jobbet samt att familjen tar mycket tid just nu, så det är glest med uppdates och aktivitet i garaget tyvärr.
Men var sak har sin tid och det kommer nog att finnas mera tid efter jul för att få ihop nya motorn till asfalten tittar fram
Kommer att bli riktigt bra med toppen känner jag Mattias
Lider lite av att det är mycket på jobbet samt att familjen tar mycket tid just nu, så det är glest med uppdates och aktivitet i garaget tyvärr.
Men var sak har sin tid och det kommer nog att finnas mera tid efter jul för att få ihop nya motorn till asfalten tittar fram
Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Karvade det sista jag ville ha bort och stoppade upp toppen i flödesbänken igen och mätte upp samma kanal med original-ventil med lite back-cut.
Det flödade mycket bättre än vad jag hoppats på, nu vaknade den ordentligt i mellan-registret och vid höga lyft så matchar den min experiment-kanal från i våras som har den 10 gram lättare Schrick-ventilen (81 vs 71 gram). Den kanalen är mer anpassad på rätt ställen mot Schrick-ventilen som är plattare och ger då bättre flöde på låga lyft. Ska man varva och/eller spara vikt och ventilfjädertryck så måste man tänka lite på sånt där också.. Jag testade kanalen med Schrick-ventilen men det blev några cfm sämre på alla lyft, den passar inte riktigt med hur sätet ser ut just nu.
Man kan gå till botten med sånt här hur länge som helst, både i motorbänk och med lite olika setup på motorn, vad jag vet har jag portat bort all effekt nu.
För nyfikna så är de ventiler jag flödat med som original-storlek, alltså 42 mm, och jag körde i Jens bänk med äkta 28" vatten-pelare.
Slipa in ventilerna som ska användas i toppen mot sätena, snygga till förbränningsrummen lite, plana toppen och rengöra upp den ordentligt i alla kanaler, sen är den redo för montering. Det överlåter jag åt Niklas.
Det flödade mycket bättre än vad jag hoppats på, nu vaknade den ordentligt i mellan-registret och vid höga lyft så matchar den min experiment-kanal från i våras som har den 10 gram lättare Schrick-ventilen (81 vs 71 gram). Den kanalen är mer anpassad på rätt ställen mot Schrick-ventilen som är plattare och ger då bättre flöde på låga lyft. Ska man varva och/eller spara vikt och ventilfjädertryck så måste man tänka lite på sånt där också.. Jag testade kanalen med Schrick-ventilen men det blev några cfm sämre på alla lyft, den passar inte riktigt med hur sätet ser ut just nu.
Man kan gå till botten med sånt här hur länge som helst, både i motorbänk och med lite olika setup på motorn, vad jag vet har jag portat bort all effekt nu.
För nyfikna så är de ventiler jag flödat med som original-storlek, alltså 42 mm, och jag körde i Jens bänk med äkta 28" vatten-pelare.
Slipa in ventilerna som ska användas i toppen mot sätena, snygga till förbränningsrummen lite, plana toppen och rengöra upp den ordentligt i alla kanaler, sen är den redo för montering. Det överlåter jag åt Niklas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Bmw 325i Turbo (Nya skor mm)
Jag har inte dött eller lämnat vinergatan... utan det är annat som tagit tid och intresset för Bmw:n har varit svalt.
Nu rullar det på igen och detta är vad som hänt fram tills nu.
Blocket är på bearbetning samt packningar mm är beställt till nya motorn
Nya däck samt pulverlackade "gammfälgar jag hittade på vinden
Sänknings sats av den grymare modden är monterat... (Peppes gammla dräpar kitt som satt på den oranga faran )
Sitta stilla-stilla stolar monterade
Bilder:
Nu rullar det på igen och detta är vad som hänt fram tills nu.
Blocket är på bearbetning samt packningar mm är beställt till nya motorn
Nya däck samt pulverlackade "gammfälgar jag hittade på vinden
Sänknings sats av den grymare modden är monterat... (Peppes gammla dräpar kitt som satt på den oranga faran )
Sitta stilla-stilla stolar monterade
Bilder:
Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
Re: Bmw 325i Turbo (Nya skor mm)
Blev riktigt schysst med dom vita fälgarna
Re: Bmw 325i Turbo (Nya skor mm)
Najs, vad är det för stolar?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Bmw 325i Turbo (Nya skor mm)
Tack
Stolarna är sådana billig-stolar från Ridetech med justerbart underrede.
Riktigt prisvärda och sköna faktiskt, funkar super till gata.
//
Stolarna är sådana billig-stolar från Ridetech med justerbart underrede.
Riktigt prisvärda och sköna faktiskt, funkar super till gata.
//
Niklas Evertsson
http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you