Sida 18 av 85

Postat: sön okt 25, 2009 1:05 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev: så vart det ca 143hk och ca 193nm vrid vid 4800rpm.

ingen vidare effekt eller värkningsgrad då 330cc spridarna inte har mycket kvar att ge på högre rpm :?
Känns konstigt....nog räcker väl 330 cc spridare bra mycket längre än så :roll:

Postat: sön okt 25, 2009 4:24 pm
av peppe
Hade fullt upp med 24v elsystem idag Jens!

Får passa på nästa helg? När ska ni belasta lite tryck då? :D

Postat: sön okt 25, 2009 8:51 pm
av Jens Gustavsson
super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev: så vart det ca 143hk och ca 193nm vrid vid 4800rpm.

ingen vidare effekt eller värkningsgrad då 330cc spridarna inte har mycket kvar att ge på högre rpm :?
Känns konstigt....nog räcker väl 330 cc spridare bra mycket längre än så :roll:
jo nu är de bottnade på 0.65bars laddtryck och 228hk/6200(max rpm som vi körde), 286nm/4600rpm.

lamdan drog i väg mot lamda 0.92 över 5500rpm.

tändning stum på ca 30 grader.

leakdown 15-25% på cylindrarna (pyser i ringarna)

alla effektsifror från vår bänk är hitils inte korigerade (ca 15 gradr i garaget)

avgastryck ca 0.1bar under laddtryck på alla varvtal

ska ringa tomas harr som lånat en 1600cc spridare sen E75 och monta en pump till så det går att ladda vidare i slutet av nästa vecka.

Postat: sön okt 25, 2009 9:37 pm
av Roger Berglund
Tjenare jens! :), tänkte bara säga att Racing oljan från cougar snart är i hamn! :thumbright: ( om allt går som planerat så att säga )..
Så jag och farsan lär väl dyka upp på ett studiebesök framöver!


/ Hälsningar från Lube-tools

Postat: sön okt 25, 2009 10:07 pm
av Jens Gustavsson
Roger Berglund skrev:Tjenare jens! :), tänkte bara säga att Racing oljan från cougar snart är i hamn! :thumbright: ( om allt går som planerat så att säga )..
Så jag och farsan lär väl dyka upp på ett studiebesök framöver!


/ Hälsningar från Lube-tools
jo jag tänker bju hem er nått mot nästa helg så får ni se lite B20 bromsning och snacka lite sponsning och snacka igenom lite oljor och om jag kan hjälpa er sälja lite sånt via min lilla speedshopp. lät väldigt fin den dära special turbo oljanul att lilla sävar har sånna olje experter :thumbright:

Postat: sön okt 25, 2009 10:11 pm
av j björk
Ni får snart uppdatera med lite bilder och filmer!

Postat: sön okt 25, 2009 10:13 pm
av Jens Gustavsson
jag har tappat bort batteriet till kameran :doh:

kanse dax att köpa en ny?

Postat: tor okt 29, 2009 4:27 pm
av Big Al
-

Postat: sön nov 08, 2009 2:30 am
av Karl Buchka
Jens Gustavsson skrev:jag svarar på den frågan här i stället för i bygget av dyno tråden.

jag har dessa argument till att flytta spjället.

1 jag behöver inte lika stort spjäll då den hamnar tidigare i systemet (vill ha lägre och lägre fart på luften fram till plenumet)

2 jag hoppas på lite kylskåps funktion då man står på tomgång så att laddkylaren är nedkyld på start linjen istället för tvärt om.

3 laddluft kylaren kyler vatten kylaren på tomgång istället för att bara va i vägen för luftflödet.

en nackdel är att man måste ha seriösare tryckrörs-förankning då det blir 80hk om en slang hoppar lös helt men det ska inte hända och det kan liks hända med en vanlig placering av spjället om plenumet spricker eller liknande.
Menar inte att dra fram gamla inlägg, men jag fick just syn på detta genom sävar-dyno tråden.

1. Ett mindre spjäll är ju bara en strypning, kvittar ju var det sitter. Flödesvägen är ju oberoende av spjällets placering.

2. Flödesmängden genom laddluftkylaren ändras inte under tomgång med spjället på inloppet. Värmen i laddluftkylaren (vid tomgång) beror ju dessutom inte på luften som strömmar igenom den. Det är ju strålningen från motorn och all intillliggande utrustning.

3. Denna hängde jag bara inte med på alls. :lol:

Vid fullgas så utsätts alla tryckrör for samma belastning, kvittar var spjället sitter. Det är ju alltså inga speciella krav på tätning.

Ta absolut inte illa upp. Detta är bara mina synpunkter och jag diskuterar gärna. :thumbright:

Postat: sön nov 08, 2009 11:51 am
av Jens Gustavsson
1 när gas ändrar hastighet går det åt energi därför sätter jag spjället där det redan liks är ganska hög hastighet då behöver luften inte öka upp i hastighet mer till 3" aria efter laddkylaren.

2 känn på ett rör efter spjällhuset då du har bilen på tomgång, det blir kallt, samma prinsip som på ett kylskåp då jag sätter det före laddkylaren blir den kallare än om jag hadde det efter kylaren och det är bra i starten på en dragrace repa.

Postat: sön nov 08, 2009 2:26 pm
av alex b
Jens Gustavsson skrev:1 när gas ändrar hastighet går det åt energi därför sätter jag spjället där det redan liks är ganska hög hastighet då behöver luften inte öka upp i hastighet mer till 3" aria efter laddkylaren.

2 känn på ett rör efter spjällhuset då du har bilen på tomgång, det blir kallt, samma prinsip som på ett kylskåp då jag sätter det före laddkylaren blir den kallare än om jag hadde det efter kylaren och det är bra i starten på en dragrace repa.
1. Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Det är ju ett slutet system. Det enda som egentligen ändras är transientresponsen, och den blir ju bara sämre av att ha spjället längre bort.

2. Din erfarenhet måste skilja från min, för att det har jag aldrig varit med om. Som sagt, gasflödet vid tomgång är ju exakt likadant på båda sidor spjället.

EDIT: Råkade lägga upp med brorsans konto. /Karl

Postat: sön nov 08, 2009 5:41 pm
av Gösta Eliasson
När trycket ökar ökar tempen.
När trycket minskar minskar tempen.
När hastigheten ökar minskar trycket osv.

Postat: mån nov 09, 2009 1:03 pm
av Jens Gustavsson
Gösta Eliasson skrev:När trycket ökar ökar tempen.
När trycket minskar minskar tempen.
När hastigheten ökar minskar trycket osv.
jo exakt! det är naturens grund lagar :thumbright:

Postat: tis nov 24, 2009 2:44 pm
av Jens Gustavsson
hej alla som väntar på nå uppdaterigar med mera effekt på den nya vega B20in.
Eftersom det varit mycke jobb för min firma, div förkylningar och en del uppdaterigar på bänken mm så har det stått lite still på bromsningarna men i helgen så ska det börja bromsas igen nu med 1600cc spridare och E85.

vi kommer att fortsätta med de låga laddtrycken så allt är väl inmappat där först men sen ska det förhoppnings vis börja gå att krana på lite högre effekter.

planen är att ha motorn i bänken fram till jul sen så är det i de utförandet som jag ska köra sommarn 2010 så jag hoppas det ska bli mer än 228hk :) men det hinns nog inte bli nå rekord effekter.

men det är inte hela världen, huvudsaken är att bilen blir klar i god tid i vår och att chassi och drivlina får justeras in.

Postat: ons nov 25, 2009 5:30 am
av JonasW
Låter bra! Ser fram emot en uppdatering i/efter helgen då :thumbright: