Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar
-
- Alltid på trycket
- EsabMan
- För mycket laddtryck
Ja nu får du sätta fart på motorbyggandet! 
Sen så kan du ju fixa en ratt åt oss som är mindre än 19" typ

Sen så kan du ju fixa en ratt åt oss som är mindre än 19" typ

Fredrik Karlsson
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar

-
- Alltid på trycket
-
- Alltid på trycket
Muttrade isär bruksbilen idag, ett jäkla elände var det att komma åt startmotorn på den. Fick riva insuget, allt på den sidan var verkligen riktigt uselt konstruerat!! Har aldrig sett en sådan typ av insug tidigare heller, två delad variant med någon form av spjäll invändigt (vad är det till?). Till slut var den lös iaf.. Ska lämna in den imorgon. Har jag tur lagerhåller Auto-El som ska repa den delarna, behöver nämligen bilen i helgen.

Sedan fick 525an lite av en ny look för i år med, skruvade dit grillen med tillhörande plast på den igen. Passade då på att tona framlyktorna samt blinkers lite mörkare, lackade även cromé-sargarna runt lyktor samt även njurarna svarta (som jag tidigare inte varit något fan av). Men jag tycker allt att den ser lite argare ut nu
(Jämförelse tidigare: http://www1.garaget.org/archive/5/4257/ ... 968780.jpg)

Så fort bruksbilen fungerar igen skall jag ta och börja riva 525an, ser fram emot det =)

Sedan fick 525an lite av en ny look för i år med, skruvade dit grillen med tillhörande plast på den igen. Passade då på att tona framlyktorna samt blinkers lite mörkare, lackade även cromé-sargarna runt lyktor samt även njurarna svarta (som jag tidigare inte varit något fan av). Men jag tycker allt att den ser lite argare ut nu

(Jämförelse tidigare: http://www1.garaget.org/archive/5/4257/ ... 968780.jpg)

Så fort bruksbilen fungerar igen skall jag ta och börja riva 525an, ser fram emot det =)
-
- Alltid på trycket
Det där spjället kan vara för att variera insugslängden, ser det ut att stämma? långa på låga varv och korta när du kommer upp i registret, vad styrs spjälllet av?
Honda har några motorer med dubbla insugsrör hela vägen, men med individuella spjäll på hälften av dem. Så på lågvarv har man ändå hög gashastighet när bara ena röret används.
Honda har några motorer med dubbla insugsrör hela vägen, men med individuella spjäll på hälften av dem. Så på lågvarv har man ändå hög gashastighet när bara ena röret används.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
-
- Alltid på trycket
Japp, det går 2 rör från gasspjället som svänger 180grader, och sedan ner till denna "klump". I denna där det andra "spjället" sitter öppnar den mellan dessa rör, så att bägge blir förgrenade vid öppet läge. Från detta är det sedan en typ av kollektor med 4st rör in till toppen, allt som allt kanske 0,8-1m långt insug!
Vet inte hur de funkar.. men jag tycker de suger pung ändå.
Saabpower, haha jaså se där! Ja men det låter ju kanon
Inte dig jag möjligtvis mötte utanför imorse då?
Vet inte hur de funkar.. men jag tycker de suger pung ändå.

-
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
Nopp ja är ledig den här veckan, så det var inte ja. Ja det har ju hänt att man fått rycka ut å fixa både generatorer å startmotorer på helger å kvällar.....Turbokoftan skrev:Japp, det går 2 rör från gasspjället som svänger 180grader, och sedan ner till denna "klump". I denna där det andra "spjället" sitter öppnar den mellan dessa rör, så att bägge blir förgrenade vid öppet läge. Från detta är det sedan en typ av kollektor med 4st rör in till toppen, allt som allt kanske 0,8-1m långt insug!
Vet inte hur de funkar.. men jag tycker de suger pung ändå.![]()
-
- Alltid på trycket
- EsabMan
- För mycket laddtryck
Fräsigt när ska du ha hjälp att lyfta i motorn då?
Fredrik Karlsson

-
- Alltid på trycket
-
- Alltid på trycket
Den gånga helgen var rätt händelserik, på fredagen bytte jag o chris huv på bilen samt monterade dit IC:n igen.
På lördagen gästade vi Östersund med bilen, vi åkte upp för att kolla på motormässan som var riktigt bra faktiskt. Hade dragit ihop en karavan på garaget.org's forum och det blev minst sagt lyckat, vädret var nästan lite för bra. 52mil blev det i alla fall, det är lite rejs
Vi körde med rutorna nere, takluckan öppen och fläkten på max. Tur nog tog vi med hörselkåpor och mp3 spelare. Man ska använda grejerna, haha
Blev en sväng in till Sollefteå och kollade in cruisingen där med.

Och idag var man ju ledig så jag parade ihop kolvarna med stakarna:

Samt monterade dem i blocket:

Hejhopp
På lördagen gästade vi Östersund med bilen, vi åkte upp för att kolla på motormässan som var riktigt bra faktiskt. Hade dragit ihop en karavan på garaget.org's forum och det blev minst sagt lyckat, vädret var nästan lite för bra. 52mil blev det i alla fall, det är lite rejs

Blev en sväng in till Sollefteå och kollade in cruisingen där med.

Och idag var man ju ledig så jag parade ihop kolvarna med stakarna:

Samt monterade dem i blocket:

Hejhopp