Turbokoftan's 528 Turbo -91, 567whp/739Nm @ 1,6bar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Ok! Ja det är fina grejer det med, jag kör däremot med Omegafett.

Jaså, lite impad över att du/ni hinner med. Blir kul att se den ute på gatan sedan.


Idag ska jag hämta ut stakarna, dom var klara sedan ett par dagar tillbaka men de hade glömt att ringa.
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Ja nu får du sätta fart på motorbyggandet! :)

Sen så kan du ju fixa en ratt åt oss som är mindre än 19" typ :)
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Ja nu är stakarna hämtade och topplockspackning beställd :)

Haha, neje den är reejs! Byt växelspak före ratt :hihi:
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Muttrade isär bruksbilen idag, ett jäkla elände var det att komma åt startmotorn på den. Fick riva insuget, allt på den sidan var verkligen riktigt uselt konstruerat!! Har aldrig sett en sådan typ av insug tidigare heller, två delad variant med någon form av spjäll invändigt (vad är det till?). Till slut var den lös iaf.. Ska lämna in den imorgon. Har jag tur lagerhåller Auto-El som ska repa den delarna, behöver nämligen bilen i helgen.

Bild

Sedan fick 525an lite av en ny look för i år med, skruvade dit grillen med tillhörande plast på den igen. Passade då på att tona framlyktorna samt blinkers lite mörkare, lackade även cromé-sargarna runt lyktor samt även njurarna svarta (som jag tidigare inte varit något fan av). Men jag tycker allt att den ser lite argare ut nu :)
(Jämförelse tidigare: http://www1.garaget.org/archive/5/4257/ ... 968780.jpg)
Bild

Så fort bruksbilen fungerar igen skall jag ta och börja riva 525an, ser fram emot det =)
Användarvisningsbild
tjmop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons apr 02, 2008 12:51 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av tjmop »

tyckte det blev fett med svartasargar, vem har du snott den iden av.
FAN fet e30 till vänster där.
Hur lång tid skulle de ta för autoel killarna om de hade grejerna hemma?
Tomas Hultman
0702969914
hultmantomas@gmail.com
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Hehe ja den övertalningen gick hem till slut :) Tom har ju varit på mig länge angående njurarna med, tog ett tag innan man fixade det!

Haha jo den är förjävla fet! =D Såg att du bytt skärm på den, gick fort det! När blir det lack? =)

Auto-el kunde greja det till imorgon om de hade delarna!
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

Det där spjället kan vara för att variera insugslängden, ser det ut att stämma? långa på låga varv och korta när du kommer upp i registret, vad styrs spjälllet av?

Honda har några motorer med dubbla insugsrör hela vägen, men med individuella spjäll på hälften av dem. Så på lågvarv har man ändå hög gashastighet när bara ena röret används.
Peter Strandberg
Alfa kombi
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: fre apr 07, 2006 8:14 am
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av saabpower »

Är det en Bosch start så brukar det finnas delar hemma. (jupp jsg jobbar på auto-el). Så nog kommer du få den till i morgon.....
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Jol de stämmer kommer dock ej ihåg hur detta styrdes.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Japp, det går 2 rör från gasspjället som svänger 180grader, och sedan ner till denna "klump". I denna där det andra "spjället" sitter öppnar den mellan dessa rör, så att bägge blir förgrenade vid öppet läge. Från detta är det sedan en typ av kollektor med 4st rör in till toppen, allt som allt kanske 0,8-1m långt insug!
Vet inte hur de funkar.. men jag tycker de suger pung ändå. :lol:

Saabpower, haha jaså se där! Ja men det låter ju kanon :)
Inte dig jag möjligtvis mötte utanför imorse då?
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: fre apr 07, 2006 8:14 am
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av saabpower »

Turbokoftan skrev:Japp, det går 2 rör från gasspjället som svänger 180grader, och sedan ner till denna "klump". I denna där det andra "spjället" sitter öppnar den mellan dessa rör, så att bägge blir förgrenade vid öppet läge. Från detta är det sedan en typ av kollektor med 4st rör in till toppen, allt som allt kanske 0,8-1m långt insug!
Vet inte hur de funkar.. men jag tycker de suger pung ändå. :lol:

Saabpower, haha jaså se där! Ja men det låter ju kanon :)
Inte dig jag möjligtvis mötte utanför imorse då?
Nopp ja är ledig den här veckan, så det var inte ja. Ja det har ju hänt att man fått rycka ut å fixa både generatorer å startmotorer på helger å kvällar.....
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Jaha okej :) Du åker saab till vardags eller? Någon bil man sett?

Var och hämtade mina motordelar på SHRA ikväll, hade skurat av dom och lämnat det i dieselbadet ett par dagar. Så nu är tråg + bröstkåpa/bakre packbox kåpa rent!

Bonusbild med bil i svartvitt tagen ikväll,
k k kickaaass!
Bild
Användarvisningsbild
EsabMan
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån feb 04, 2008 7:56 pm
Ort: Gottne/Mellansel

Inlägg av EsabMan »

Fräsigt när ska du ha hjälp att lyfta i motorn då?
Fredrik Karlsson

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=33172
Riktiga bilar har stela tändkablar :)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Det blir ett tag bort som det ser ut just nu, ska lyfta ur motorn som sitter där först och byta dämpare/fjädrar på bilen med :) Ilyftning blir kanske mitten av juni eller något .. :)
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Den gånga helgen var rätt händelserik, på fredagen bytte jag o chris huv på bilen samt monterade dit IC:n igen.

På lördagen gästade vi Östersund med bilen, vi åkte upp för att kolla på motormässan som var riktigt bra faktiskt. Hade dragit ihop en karavan på garaget.org's forum och det blev minst sagt lyckat, vädret var nästan lite för bra. 52mil blev det i alla fall, det är lite rejs :) Vi körde med rutorna nere, takluckan öppen och fläkten på max. Tur nog tog vi med hörselkåpor och mp3 spelare. Man ska använda grejerna, haha
Blev en sväng in till Sollefteå och kollade in cruisingen där med.

Bild

Bild

Bild

Bild

Och idag var man ju ledig så jag parade ihop kolvarna med stakarna:
Bild

Samt monterade dem i blocket:
Bild

Hejhopp
Skriv svar