Sida 18 av 71
Postat: fre dec 04, 2009 12:52 pm
av Kökarmicke
Det blir 93.2 slag jo, motorn blir 2.46l med 82mm borr. Blocket är så pass förstärkt att jag hoppas på att det håller för riktigt mycket pulver, och jag tänkte försöka att att inte varva mer än 8000, absolut 8500 max, så det ska förhoppningsvis funka med vevstaksgeometrin som blir. är ju just lite bättre med dom stakar jag har nu än det är standard i 850 motorn
Vi tar pinnar över pm jo

Postat: tor dec 24, 2009 11:41 pm
av Kökarmicke
Postat: fre dec 25, 2009 12:36 am
av Kaxxen
Ser riktigt grymt ut
God jul å gott nytt år påre!

Postat: fre dec 25, 2009 12:38 am
av Thorsella
Postat: fre dec 25, 2009 9:46 am
av turon09 (AnTe)
hehe du kunna inte hålla dig

Postat: fre dec 25, 2009 10:26 am
av skruffse racing
Daniel 850 skrev:Kökarmicke skrev:ska försöka mig på 850 blocket i fortsättningen oxå, det är ganska mycket förstärkt, så det borde hålla
Sen nästa gång när jag börjar bygga en riktigt frän motor ska jag använda dieselblocket

Det är väl 14mm högre tror jag, så man kan få i ännu längre stakar för att reda upp geometrin i dom, tror dom brukar åka 158mm stakar i dom
24mm högre är diesel blocket;) skulle ja varit i dina kläder är de inget tvivel om att ja hade byggt på diesel block! om man bygger nytt
//Wigge
Finns egentligen ingen anledning att köra med d blocket så länge man kör med 81 borr.
D blocket är ju bara mer alu runt gjutgärnsfodren men fortfarande samma gods i järnet.
ATM har laddat 4 bar med riktigt bra flöde iofs i en vitfyra och då var det packningen som gick orginal när dom bromsade 974hk då i en 81 borr.
Postat: fre dec 25, 2009 10:33 am
av skruffse racing
Glömde skriva hårig bil för övrigt

Postat: fre dec 25, 2009 11:38 am
av Daniel 850
skruffse racing skrev:Daniel 850 skrev:
24mm högre är diesel blocket;) skulle ja varit i dina kläder är de inget tvivel om att ja hade byggt på diesel block! om man bygger nytt
//Wigge
Finns egentligen ingen anledning att köra med d blocket så länge man kör med 81 borr.
D blocket är ju bara mer alu runt gjutgärnsfodren men fortfarande samma gods i järnet.
ATM har laddat 4 bar med riktigt bra flöde iofs i en vitfyra och då var det packningen som gick orginal när dom bromsade 974hk då i en 81 borr.
de är topp packningen som är ett stort problem med dom vanliga blocken, till diesel maskinerna finns de stålpackningar som funkar direkt sen är de inte foderna som är problemet när man inte får dom att hålla... diesel blocket är mycket kraftigare i hela konstruktionen och har andra fördelar;)
//Wigge
Postat: fre dec 25, 2009 4:08 pm
av lord_nordkvist
jäkligt fint bygge.. har suttit å tjyvkikat igenom lite..
fina motordelar du stoppar i den, kul att få se lite viktskillnader på grejjerna

kommer bli en killer..
Postat: fre dec 25, 2009 5:22 pm
av Kökarmicke
Tack för alla positiva kommentarer, det stärker moralen lite i garaget!
Har blivit att satsa på lite lättare bitar nu av någon anledning, vi får väl se hur det påverkar allt sen i hållbarhet m.m.
Kolvar är påväg hem från staterna nu tror jag, om dom inte är insnöade och turbon jag beställt bör vara klar precis i dagarna, så ska man bara få hem den sen.
Lite nippor å drev m.m e på gång till oljepumpen oxå, så snart ska jag börja bygga på allvar

Har mest varit surfande och handlande i höst.
Wigge, du har pm just
Postat: fre dec 25, 2009 6:26 pm
av micke999
kommer bli grym!!
vad är de för turbo du beställt?
Postat: fre dec 25, 2009 6:31 pm
av Kökarmicke
micke999 skrev:
vad är de för turbo du beställt?

kommer bilder sen
Nä, men den är 71mm in i varjefall
Postat: lör jan 02, 2010 10:15 am
av skruffse racing
Daniel 850 skrev:skruffse racing skrev:
Finns egentligen ingen anledning att köra med d blocket så länge man kör med 81 borr.
D blocket är ju bara mer alu runt gjutgärnsfodren men fortfarande samma gods i järnet.
ATM har laddat 4 bar med riktigt bra flöde iofs i en vitfyra och då var det packningen som gick orginal när dom bromsade 974hk då i en 81 borr.
de är topp packningen som är ett stort problem med dom vanliga blocken, till diesel maskinerna finns de stålpackningar som funkar direkt sen är de inte foderna som är problemet när man inte får dom att hålla... diesel blocket är mycket kraftigare i hela konstruktionen och har andra fördelar;)
//Wigge
Är inte stålpackningarna till dieseln i princip samma som till Ren?
Sen tror jag att borra ett 81 borr som man sedan fodrar med ett torrt foder näsan är skottsäkert, sedan skall den ju hålla och köra med också inte byta block vart 500mil pga dåligt block.
Postat: lör jan 02, 2010 6:25 pm
av Kökarmicke
Nu lyckades jag ta lite bättre bilder på toppen
Insug
Avgas
Tycker det är ett väldigt fint jobb som är gjort
Sen har jag jobbat bort en del tråkiga jobb som jag gått å dragit på nu under julen, rivit lådan bl.a för att byta lite lager och grejjat lite mera med hjulhusen.
Sen så har jag monterat bromsskärm

Hoppas man lyckas åka så fort att man får en anledning att montera den oxå
Jag behöver fan skaffa mig en ny kamera

Postat: fre jan 08, 2010 10:10 pm
av Kökarmicke
Nu har jag börjat fundera lite på ett nytt oljetråg, tänkte bygga det helt från grunden denhär gången, förra gången använde jag ganska mycket delar av orginaltråget.
CNC-maskiner, släng er i väggen, här har vi en äkta H.A.N.D- vevad oljetrågsfläns

vinkelslip å kinamaskin
Tanken jag har nu är att köra oljetrycket direkt in i oljekanalen upp i motorn från oljepumpen istället för att pumpa runt det i alla kanaler som finns i standardtråget. Kommer köra med externt oljefilter istället för ett hängandes i framkant på motor som det är orginal, får se om allt går att lösa som jag tänkt.
Om det dyker upp någon oljefilter adapter förstås... den och alla nippor å slangar till torrsumpen +en massa annat ligger å väntar på att dom inte hade en sats quick-pins hemma...
Det är nog konstigt att jänkarna inte förstår att om det står att en vara är "Estimated Ship Date: Today" betyder det att det ska finnas hemma på lager för leverans, inte att man ska behöva vänta en månad på att dom ska få hem det först

Dumma krigskåta jordnötssmörs-ätare...