Sida 18 av 53
Postat: tis feb 23, 2010 12:40 pm
av j björk
Nice
Ser ut som det går att vrida fästena till bromsoken bakåt om man vill istället vad?
Du måste väga den och se, är väl en rätt stadig klump?
Postat: tis feb 23, 2010 2:28 pm
av AsLoT
Lissjos skrev:Ser bra ut.
Köpte du direkt från Strange?
Vad gick frakten på??
Japp ja köpte direkt från strange.
Skickade axeln i USA från Strange till ett fraktbolag som lastade den på båt hem till Stockholm. Sen tullade jag själv och hämtade ut den i Frihamnen.
Strange tog 125 för "shipping handling" och båtresan hem kostade 150. Så 275$ för frakten totalt.
RoGGaH skrev:
Tjusigt
Kommer bli jävligt grymt de där
Vad för utväxling ska du åka?
Tackar

Det är 3.50 utväxling i nu. Ska göra ca 280 på 4an med den utväxlingen vilket ja tror blir lagom.
j björk skrev:
Nice
Ser ut som det går att vrida fästena till bromsoken bakåt om man vill istället vad?
Du måste väga den och se, är väl en rätt stadig klump?
Jag vet inte om det går att vrida... har bara kollat på den 10min igår kväll än så länge.
Lådan var märkt med ca120kg men sen var det ju massa trä o sånt... Axeln kanske väger 110kg eller nå. Vore kul att väga men ja vet inte om ja har en våg som pallar...
Postat: ons feb 24, 2010 10:23 pm
av AsLoT
Nu har jag provmonterat lite.
Fälgarna passade först inte då det sitter 5/8" bult på axeln.
Borrade upp hålen i fälgarna nån milimeter sen passade dom fint.
Dom större muttrarna gick inte heller ner i hålen på fälgen så det blir till o svarva distanser för att få dit dom. Som tur var så var bultarna i axeln ganska långa så det löser sig.
Axel med hjul.
Bultarna.
Byggde ihop ett lyftverktyg för att lätt kunna lyfta i och ur axeln.
Såhär fint passar den! Jag trodde jag skulle behöva kapa i golvet för att få plats med banjon men det var inga problem alls.
Åkhöjd.
Linar fint med kardantunneln gör det också

Postat: tor feb 25, 2010 9:15 pm
av Nova Jörgen
Hej.
Jag ser att det inte sitter några fästen på axeln. Om du inte redan vet det, så tänk på att axelrören väldigt lätt slår sig och blir krokiga när man svetsar i dom. Nu har du kraftigare rör och en förstärkning, men jag rekomenderar att du sätter upp axeln i en jigg efter svetsningen och kollar att den fortfarande är rak. Normalt när man bygger en axel så svetsar man dit alla fästen och dylikt först, sen sätter man upp axelhuset i jiggen, grovriktar rören och svetsar dit ytterändarna. Då vet man at alla lagerlägena blir paralella och i linje mad varandra.
Mv.
Postat: tor feb 25, 2010 9:56 pm
av AsLoT
Nova Jörgen skrev:Hej.
Jag ser att det inte sitter några fästen på axeln. Om du inte redan vet det, så tänk på att axelrören väldigt lätt slår sig och blir krokiga när man svetsar i dom. Nu har du kraftigare rör och en förstärkning, men jag rekomenderar att du sätter upp axeln i en jigg efter svetsningen och kollar att den fortfarande är rak. Normalt när man bygger en axel så svetsar man dit alla fästen och dylikt först, sen sätter man upp axelhuset i jiggen, grovriktar rören och svetsar dit ytterändarna. Då vet man at alla lagerlägena blir paralella och i linje mad varandra.
Mv.
Tackar för tipset.
Har funderat på det där lite redan... men inte bestämt hur jag ska göra.
Lutade väl åt att chansa på att svetsa dit dom men när du säger sådär så kanske det är värt att mäta upp.
Mina fästen kommer sitta relativt långt ut och jag inbillar mig att det lättare blir mycke snett om man svetsar långt in, stämmer det?
Vad händer om rören blir snea? Går lagren slut?
Om den blir sne går det lätt att rikta den då?
Postat: tor feb 25, 2010 10:00 pm
av Smurfen
Vi monterade fästen av liknande typ på kamratens bil.
Tigade och har kört 2 år utan några problem.
Men självklart är det alltid bra att kontrollera att allt är rakt och fint.
Postat: tor feb 25, 2010 10:06 pm
av AsLoT
Har mekat ihop framvagnen idag.
Väntar på däcken så jag kan bestämma tjocklek på spacers bara.
Måste spacra minst 20mm för att fälgen ska gå fri från bromsoket...
Nyrenoverade 4kolvs 300ZX ok o nå rejsigare skivor sitter på.
Ja tycker det är snyggt att man ser benen så fort man öppnar huven

Postat: tor feb 25, 2010 10:09 pm
av Nova Jörgen
AsLoT skrev:Nova Jörgen skrev:Hej.
Jag ser att det inte sitter några fästen på axeln. Om du inte redan vet det, så tänk på att axelrören väldigt lätt slår sig och blir krokiga när man svetsar i dom. Nu har du kraftigare rör och en förstärkning, men jag rekomenderar att du sätter upp axeln i en jigg efter svetsningen och kollar att den fortfarande är rak. Normalt när man bygger en axel så svetsar man dit alla fästen och dylikt först, sen sätter man upp axelhuset i jiggen, grovriktar rören och svetsar dit ytterändarna. Då vet man at alla lagerlägena blir paralella och i linje mad varandra.
Mv.
Tackar för tipset.
Har funderat på det där lite redan... men inte bestämt hur jag ska göra.
Lutade väl åt att chansa på att svetsa dit dom men när du säger sådär så kanske det är värt att mäta upp.
Mina fästen kommer sitta relativt långt ut och jag inbillar mig att det lättare blir mycke snett om man svetsar långt in, stämmer det?
Vad händer om rören blir snea? Går lagren slut?
Om den blir sne går det lätt att rikta den då?
Helt riktigt det blir värre när man svetsar långt in på rören.
Ja du får slitage på lagren, men framför allt får du konstiga hjulvinklar på bakhjulen.
Ibland går det at värmerikta rören, men för det mesta får man kapa loss ytteränden och svetsa tillbaks den med hjälp av en jigg.
Postat: tor feb 25, 2010 10:21 pm
av AsLoT
Nova Jörgen skrev:AsLoT skrev:
Tackar för tipset.
Har funderat på det där lite redan... men inte bestämt hur jag ska göra.
Lutade väl åt att chansa på att svetsa dit dom men när du säger sådär så kanske det är värt att mäta upp.
Mina fästen kommer sitta relativt långt ut och jag inbillar mig att det lättare blir mycke snett om man svetsar långt in, stämmer det?
Vad händer om rören blir snea? Går lagren slut?
Om den blir sne går det lätt att rikta den då?
Helt riktigt det blir värre när man svetsar långt in på rören.
Ja du får slitage på lagren, men framför allt får du konstiga hjulvinklar på bakhjulen.
Ibland går det at värmerikta rören, men för det mesta får man kapa loss ytteränden och svetsa tillbaks den med hjälp av en jigg.
Det låter ju inte så skoj...
Men hur mycket fel kan det bli? Pratar vi grader fel på vinklarna eller bara lite fel? Hur mycket fel är ok?
Går det att minska risken att den drar sig? svetsa lite i taget på olika sidor?, kyla?
Postat: fre feb 26, 2010 1:10 pm
av Nova Jörgen
Är man lite brutal med svetsen kan det bli MYCKET fel. Jag har lite bilder på något ställe, ska se om jag hittar dom.
Svetsa lite i taget och låt det självsvalna så minskar risken att det slår sig.
Hur mycket fel som är okej...det beror väl på hur petig man är?
Postat: fre feb 26, 2010 3:53 pm
av tobbeturbo
Nova Jörgen skrev:Är man lite brutal med svetsen kan det bli MYCKET fel. Jag har lite bilder på något ställe, ska se om jag hittar dom.
Svetsa lite i taget och låt det självsvalna så minskar risken att det slår sig.
Hur mycket fel som är okej...det beror väl på hur petig man är?
När vi svetsar axlar på jobbet så använder vi ingen jigg den ligger i en slags vagga så att den ska vara enkel o snurra på, vi svetsar allt som ska sitta på axeln o sen så har vi ett rör som vi trär genom axeln som sen dras fast med de två lageröverfall som sitter där i klumpen. Sen så ser man hur mycket röret är ur centrum ute vid ytterändarna o då får man värmerikta rören längst in vid klumpen o om jag inte minns fel så ska rören peka lite innåt.
//tobbe
Postat: fre feb 26, 2010 4:42 pm
av cjd187
Stefan slarva inte med en sån enkel grej när du lagt ut så pass mycket pengar på axeln.
Nån grad hit eller dit toe mer än det ska vara går rätt tungt i slutet på repan.
Tycker att Strange tekniker borde upplyst dig om detta när du beställde axeln.
// Calle
Postat: fre feb 26, 2010 5:39 pm
av AsLoT
cjd187 skrev:Stefan slarva inte med en sån enkel grej när du lagt ut så pass mycket pengar på axeln.
Nån grad hit eller dit toe mer än det ska vara går rätt tungt i slutet på repan.
Tycker att Strange tekniker borde upplyst dig om detta när du beställde axeln.
// Calle
Dom antar väl att man vet.
Kunde fått fästen monterade mot tillägg direkt i USA men då jag inte visste riktigt hur det skulle se ut så funderade jag aldrig på det ens. Ville bara beställa fort så grejerna kom hem.
Vet du nån som kan mäta upp en axel i närheten Calle?
Postat: fre feb 26, 2010 5:55 pm
av knotan
om dem dragit sej lite i svetsningen så går det nästan garanterat att värma tillbaka dem minst lika mycket , om man vet vad man gör dvs.
innan man lärt sej värmerikta blir det oftast bara värre ju mer m,an värmer, men vet man vad man sysslar med så är det skitsmidigt...
jag hade nog gjort nått verktyg nu innan som linar med fästen för bromsoken lr dyl sen efter du svetsat lungt å försiktigt kan du lägga tebax verktyget å se om nått dragit sej...
typ häfta alla fästen å svetsa en bit i taget och låta självsvalna borde funka bra utan att det drar sej... om du kyler med tryckluft eller vatten på fel sätt kommer det dra sej så axlarna blir som bananer.
men lätt å säga att det är enkelt för en som svetsat likande grejjor förut... har man inte koll på hur värmen drar i rör å stål så kan det mycket väl gå åt helvete
du blir nog inte mycket klokare på det men
smurfen, jag antar att du hade folk med med god svetsvana när ni svetsade den axeln

även om man är skitduktig på å lägga en fin svets så innebvär det inte att man är
Postat: fre feb 26, 2010 6:40 pm
av Robin Olivi
Var noga med det här!
Du kan tänka dig vad som händer om inte drivaxlarna går rakt in i klumpen och bryter på lager och drev vid belastning.