Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Tackar Ringström!
:)

Tjernell berätta mer om toppen :)
Är det till din motor?
39mm ventiler?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tjernell »

Inte min..

Effekt målet är högt iaf :hey:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

haha hemligt som vanligt ;)

Man får ut den effekten och mer på 36mm ventiler. Sen är det nytt block som gäller:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tjernell »

Jo visst e det så.

Hemlig vet ja inte ,,det är ägaren som bestämmer.
faxvikracing
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons maj 13, 2009 7:37 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av faxvikracing »

ja inte behöver du hålla de hemligt för mig iaf. :lol:
hur går de föresten är den klar?
Ascona A: tid 402m 8.06s - 275km
tid 201m 5.19s - 215km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

sedär Tjernell upp med resultatet ;)

Skall lägga upp lite bilder på en grp-h topp:
Bild
Bild
Bild

Är en specialare som synts tidigare i tråden här.
agap kamaxel med 37mm tryckare osv.. ;)
Tobias Johansson som skall få ta del av denna och även nån dekal på hans bil :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Gjorde en appendix-k topp till 240.
Sista kanalen gick det hål i.
En hel dags jobb åt fan..

Tar en kaffe och surar.

Tydligen var det en gräns upp till -81 enligt kunden.
Toppen jag gjorde var en 80årsmodell.
Kan man ta en annan topp från nyare bil och använda?
Under samma förutsättning?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jobbigt :( men sånt händer och nånstans måste man ta betalt för det då det nån gång ibland händer i denna bransch tyvärr.
John Rönnbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: mån mar 19, 2007 6:50 pm
Ort: Piteå

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av John Rönnbäck »

Alutite?
Bild
Fd GOLiO
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Erland Cox »

Jag antar att det gick hål i korta radien. jag hade tagit ur sätet slipat
ner genom förbränningsrummet och svetsat i från det hållet.
Det finns ett alternativ till och det är att ta upp under insugningskanalen
men då måste man migsvetsa.
Jag tror alla 405 är godkända till app.K som ersättningstoppar så om
du kan hitta den med små vattenkanaler så är det bättre.
Dom äldre duger bara till Voc. Planar man dom så måste man svetsa
vattenkanalerna annars sviktar dom och läcker där.
Det är bara järnringen mellan cylindern och vattenkanalen och mycket
lite packningsmaterial som tätar där.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

det är en 398 topp ( som för övrigt blev rätt fin).
Detta skedde på avgas då jag tog bort buckeln på avgas runt styrningen och skulle göra en 531 avgaskanal som jag gjort så många gånger förr.

Försökte trycka mig igenom på dom andra kanalerna där jag portat med en syl men det gick inte.

Så visst är nått galet på cyl 4 där det hände.

Insug blev fina och flödade 210cfm.

så om någon vill testsvetsa den och köra folkrace ed den så är ni välkommna.
Nya sänkta styrningar för högt lyft och mirade säten.
Kan bytas mot kaffebröd eller e hel 530 topp eller liknande.

Till folkrace duger nog denna några varv:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Erland Cox »

Titta på tråden med itusågade toppar så ser du att vattenkanalen sitter mycket längre ner i taket på icke 531 toppar.
Men i taket av avgas är det inte så svårt att komma till och tig svetsa så jag hade lagat den.
Jag har portat och svetsat M20 B25 toppar som behövt riktas för att kammen ska gå runt.
Missade att ha en stopp i pressen så jag tryckte av toppen i en kanalbotten.
toppen sprack från sätet och ut till flänsen. jag ryckte ut sätet och slipade upp hela botten
sen fyllde jag upp med tigen. Tillslipning, planing och nytt säte så kunde man inte ens se
att den varit lagad. Och den har aldrig gått sönder. Kommer man bara till att svetsa aluminium
så blir det lika hållbart som om det aldrig varit lagat.


Bild

Bild


Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja sedär. Det var mer skillnad är vad jag kom ihåg.
Men svetsa tror jag inte det blir, har svetsat avgas på en 531 en gång, det gick åt helvete efter ett tag.

Skall börja med den nya toppen idag, får hålla igen helt enkelt tyvärr :(
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av MGP »

kan du såga toppen som gikk åt skogen, så man kan titta? :)
MG Performance
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya Toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Toppen som gick åt skogen har en annan ägare nu som skulle prova att svetsa denne.

Har funderingar på att starta ett gruppköp.
Topparna kommer bli cnc körda.
Turbo toppar för mycket hästar på en gatmaskin.
Topparna skall då göras på lilla volvo ämnet, 530/398.
Det kommer sitta 46/38mm ventiler i dom, bronsstyrningar, hårdare enkelfjädrar.
Topparna skall baseras på min toppnotering med 224cfm på 530.

Får jag ihop 5 toppar kommer priset bli reduserat och jag kan genomföra detta.
Får jag ihop till 10 toppar kommer ni tjäna ytterligare.

vanligt pris för en st är 13820:-
vid 5 st är priset 11000:-
Vid 10 st är priset 9500:-
Allt inkl moms.

Viss dellikvid erläggs vid beställandet.
Hör av er ni som är intresserade.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar