Pitebo's 02:a SÅLD!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Kontakt:
Hej!
Kan du berätta lite hur du har gjort med kylsystemet och hur det har fungerat. Ser att du har svetsat ett rör från toppen, har liknande konstruktion på min motor plus att jag har omgjord bröstkåpa och kör med vattenpump från M30.
Frågor som:
termostat?
kylare?
original vattenpump?
bakre utgång från toppen? värmebatteri?
expansionskärl? system fyllningsslangen är kopplad till?
Mvh
Björn
Kan du berätta lite hur du har gjort med kylsystemet och hur det har fungerat. Ser att du har svetsat ett rör från toppen, har liknande konstruktion på min motor plus att jag har omgjord bröstkåpa och kör med vattenpump från M30.
Frågor som:
termostat?
kylare?
original vattenpump?
bakre utgång från toppen? värmebatteri?
expansionskärl? system fyllningsslangen är kopplad till?
Mvh
Björn
Oj, hade visst missat din fråga.... röret på toppen i framkant är för att jag skippat termostat helt...sen bakifrån toppen går det ihop med det främre röret innan kylaren som är för liten och från en volvo(host).... orginal vattenpump....
här är lite bilder på insugsbygget....

Runnersarna ser lite mysko ut, det är ett koniskt svarvat rör instucket i ett grövre....från 50mm till 46, sen blir det slangskarv till toppen då bulthålet är obrukbart...
här är lite bilder på insugsbygget....

Runnersarna ser lite mysko ut, det är ett koniskt svarvat rör instucket i ett grövre....från 50mm till 46, sen blir det slangskarv till toppen då bulthålet är obrukbart...
kanske dags för en liten uppdate.... tanken var att hinna regbesikta den lilla vita i sommar.. så jag monterade vanliga bälten och modifierade en mindre turbo så att den passade på grenröret och dp:n, sen startade jag upp motorn som rök som en 80-talskonsert, tog bort turbon och det slutade ryka, sen tappade jag orken med besiktningen så jag bultade dit HX-50:n igen...
Nu är bilen iaf provkörd och mappad till 1.7 bar på e85. känns stark och varvvillig... jag har även monterat kortare hårdare fjädrar bak för bättre starter, samt att raceröret kom på plats i går....kan avslöja att den ruppar på fint med 328/328 kammen
Så om vädret tillåter så ska jag och jon ut och mappa för högre tryck(typ 2.2-2.4) i morgon eller torsdag....sen ska det vara klart för race om allt håller tills dess dvs....
Om allt funkar och vädret är med oss så kommer trycket att höjas i jakten på 9:an....
Nu är bilen iaf provkörd och mappad till 1.7 bar på e85. känns stark och varvvillig... jag har även monterat kortare hårdare fjädrar bak för bättre starter, samt att raceröret kom på plats i går....kan avslöja att den ruppar på fint med 328/328 kammen

Så om vädret tillåter så ska jag och jon ut och mappa för högre tryck(typ 2.2-2.4) i morgon eller torsdag....sen ska det vara klart för race om allt håller tills dess dvs....
Om allt funkar och vädret är med oss så kommer trycket att höjas i jakten på 9:an....
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ska ta lite bilder och kanske få nån till att filma lite oxå, jag ska om vädret tillåter stå i stage lördag fm på hösttävlingen, eller som christell uttryckte det, piteå winter nationals=)
Som sagt, håller grejerna så blir det nytt M10 rekord....
Så om alla ger fan i regndanser nu i veckan så lovar jag att varva satan
Som sagt, håller grejerna så blir det nytt M10 rekord....
Så om alla ger fan i regndanser nu i veckan så lovar jag att varva satan

så ja, nu har man haft en del otur oxå denna vecka,,,, i onsdags var jag och jon ut och skulle mappa på högre tryck, men den bara misstände hela tiden=( konstaterade efter mkt om och men att tändkablarna från amerika ej hängde med riktigt... så vi åkte och fixade fram nya, men då kom regnet...
Uppdate: I dag skulle jag eg jobba till 2100, men div strul med mätningar på jobbet gjorde att jag kunde åka hem kl 1830:thumbright:... jag drog ut och testade lite, nu funkade det, men den gick galet magert, så jag satte mig med laptopen i högerstolen utan datasupport och tunade lite...
Så på ca 1.7bar drog jag ut den på 3:an med visst hjulspinn och det verkade gå jävligt fint upp till 8000, lamda runt 0.75-0.80, sen bromsade jag och ställde upp lite tryck, sen på igen på 3:an, då lös plötsligt en bekant RÖD LAMPA
och oljetrycksmätaren bekräftade, NOLL oljetryck...
Hur som helst så stannade jag och provstartade, inget slammer eller liknande, troligen har min fina oljepump tagit semester.....
Förhoppningsvis klarade sig vev och lager och isf kanske det finns hopp om körning på lördag, men det får morgondagen visa......
Uppdate: I dag skulle jag eg jobba till 2100, men div strul med mätningar på jobbet gjorde att jag kunde åka hem kl 1830:thumbright:... jag drog ut och testade lite, nu funkade det, men den gick galet magert, så jag satte mig med laptopen i högerstolen utan datasupport och tunade lite...
Så på ca 1.7bar drog jag ut den på 3:an med visst hjulspinn och det verkade gå jävligt fint upp till 8000, lamda runt 0.75-0.80, sen bromsade jag och ställde upp lite tryck, sen på igen på 3:an, då lös plötsligt en bekant RÖD LAMPA

Hur som helst så stannade jag och provstartade, inget slammer eller liknande, troligen har min fina oljepump tagit semester.....
Förhoppningsvis klarade sig vev och lager och isf kanske det finns hopp om körning på lördag, men det får morgondagen visa......
Ja det stämmer, han jobbar som fordonslärare på strömbacka...
Bilen står nu på pallbockar, i dag efter jobbet ska ett försök att släppa ner framvagnen i hopp om att få lös/ner tråget för inspektion, om inte veven eller lagren fått för mkt stryk så tror jag att jag har grejer för att få ihop en ny pump innan morgondagen....
Blir dock inte mappat mkt mer innan långnäs, utan får ta det på plats isf
Bilen står nu på pallbockar, i dag efter jobbet ska ett försök att släppa ner framvagnen i hopp om att få lös/ner tråget för inspektion, om inte veven eller lagren fått för mkt stryk så tror jag att jag har grejer för att få ihop en ny pump innan morgondagen....
Blir dock inte mappat mkt mer innan långnäs, utan får ta det på plats isf