Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
Fasiken vad coolt! När börjar blocket säga ifrån? Skulle man kunna köra en bruks 600hks b23/230 på gatan?
På 98ktan.... det är lite svårt med E85 här I Finland...
På 98ktan.... det är lite svårt med E85 här I Finland...
Senast redigerad av c_wester den mån jul 22, 2013 6:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
vassare kam och lite större turbo och lite lägre kompa så är inte 600hk på gatan omöjligt med 98oktan bensin runt 1.5-1.7bar.
det är i första hand vevstakarna som är den svaga länken i standard B230 motorerna. blocket håller bra för 600 hk utan att det behöver byggas om nått om allt är justerat rätt.
mvh jens
det är i första hand vevstakarna som är den svaga länken i standard B230 motorerna. blocket håller bra för 600 hk utan att det behöver byggas om nått om allt är justerat rätt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
440hk vid 1.42bar nu på bensin och lite snällare tuning på bränsle och tändning.
vi testade en lite mindre risig turbo också med ett mindre 14# avgashus och det flyttade kurvan 180rpm nedåt men gav lite mer avgastryck men det påvärkade inte effekten direkt då kamaxeln har 114 nock.
vi passerade 400nm vid 3800rpm på ett lite långsammare pull. ska mixtra med lite laddtrycks styrning sen och köra E85.

vi testade en lite mindre risig turbo också med ett mindre 14# avgashus och det flyttade kurvan 180rpm nedåt men gav lite mer avgastryck men det påvärkade inte effekten direkt då kamaxeln har 114 nock.
vi passerade 400nm vid 3800rpm på ett lite långsammare pull. ska mixtra med lite laddtrycks styrning sen och köra E85.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
Kul att det rullar på, och bra resultat.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
är det hx 40 turbo på denna? super hx eller ett vanligt lastbilsagg?? va är de för avgashus ivanliga fall?
detta är väldigt roligt att läsa.. och ni inspirerar mig väldigt mycket...
detta är väldigt roligt att läsa.. och ni inspirerar mig väldigt mycket...
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
stövarns hx40 / 16# hade väl kastat in handuken kan man säga ( läckte olja ) , så nu sitter det väl en superhx40 från isracing b200 . med 14#avgashus som det hördes på telefonen iaf.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
Det är en turbo Jens hade för nåra år sedan i vegan, en 57mm HX40, gammla modellen med #14 avgashus (likadan som den som suttit där fram till nu men fräschare och med mindre avgashus). Ska prova renovera min egen sedan, känns inte glapp så det är mest troligt kolvringen som smäglat ihop/sönder. Vi provar förhopningsvis E85 imorrn (och kanske mitt #16 avgashus på denna lite tätare turbo).
Vh Erik
Vh Erik
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Vore kul att se siffrorna från 2000rpm.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
jag hittade lite lekage vid provtryckning sen har jag E85 a den och nu bromsar den 400+nm på under 3500rpm om man sveper långsamt typ som omkörning på femman. imponerande tycker jag, lite cheva v8 i bottenvrid 
vi kollar vridet vid 2000rpm sen micke men den är inte optimerad för att ge vrid där vi har fyra växlar att välja imellan

vi kollar vridet vid 2000rpm sen micke men den är inte optimerad för att ge vrid där vi har fyra växlar att välja imellan

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)
482hk vid 1.52bar och 6500rpm, 1.02bar avgastryck.
strypt vrid men ändå 581nm/1.5bar/5500rpm (max vrid lägre ned intelligent men det är bort strypt med tändning och fet soppa) med B230 vevstakar
nu är du tvåa med vrid med standard B230 stakar roger.
ca 185-190nm vid 2000rpm micke.
191.3hk om man räknar bakvägen på laddtrycket
strypt vrid men ändå 581nm/1.5bar/5500rpm (max vrid lägre ned intelligent men det är bort strypt med tändning och fet soppa) med B230 vevstakar

nu är du tvåa med vrid med standard B230 stakar roger.
ca 185-190nm vid 2000rpm micke.
191.3hk om man räknar bakvägen på laddtrycket

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)
bra med pulver! alltid roligt å se va ni klämmer ur dom med enkla medel!!
mvh Wigge
mvh Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)
482hk,, ja va inte det jäkligt fränt?
joo!!

joo!!

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)
haha, sett rubriken varje gång man ska kika bland projekten och effektsiffran stiger för varje dag, hel fränt !
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)
Fy fan va fräckt!
Har ni lust å speca upp receptet?
Har ni lust å speca upp receptet?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)
jo skulle va jävligt kul att veta med om motor och topp/kam osv
känns som att jag saknar några hk och laddar endå 2,1bar på min maskin
känns som att jag saknar några hk och laddar endå 2,1bar på min maskin

Micke Grönlund