Sida 18 av 21

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 11:23 am
av c_wester
Fasiken vad coolt! När börjar blocket säga ifrån? Skulle man kunna köra en bruks 600hks b23/230 på gatan?
På 98ktan.... det är lite svårt med E85 här I Finland...

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 11:45 am
av Jens Gustavsson
vassare kam och lite större turbo och lite lägre kompa så är inte 600hk på gatan omöjligt med 98oktan bensin runt 1.5-1.7bar.

det är i första hand vevstakarna som är den svaga länken i standard B230 motorerna. blocket håller bra för 600 hk utan att det behöver byggas om nått om allt är justerat rätt.

mvh jens

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 7:53 pm
av Jens Gustavsson
440hk vid 1.42bar nu på bensin och lite snällare tuning på bränsle och tändning.
vi testade en lite mindre risig turbo också med ett mindre 14# avgashus och det flyttade kurvan 180rpm nedåt men gav lite mer avgastryck men det påvärkade inte effekten direkt då kamaxeln har 114 nock.

vi passerade 400nm vid 3800rpm på ett lite långsammare pull. ska mixtra med lite laddtrycks styrning sen och köra E85.

Bild

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 8:14 pm
av Deztallica
Kul att det rullar på, och bra resultat.

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 8:17 pm
av mikael olsson
är det hx 40 turbo på denna? super hx eller ett vanligt lastbilsagg?? va är de för avgashus ivanliga fall?
detta är väldigt roligt att läsa.. och ni inspirerar mig väldigt mycket...

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 8:46 pm
av Roger Berglund
stövarns hx40 / 16# hade väl kastat in handuken kan man säga ( läckte olja ) , så nu sitter det väl en superhx40 från isracing b200 . med 14#avgashus som det hördes på telefonen iaf.

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 9:31 pm
av Erik Sandström
Det är en turbo Jens hade för nåra år sedan i vegan, en 57mm HX40, gammla modellen med #14 avgashus (likadan som den som suttit där fram till nu men fräschare och med mindre avgashus). Ska prova renovera min egen sedan, känns inte glapp så det är mest troligt kolvringen som smäglat ihop/sönder. Vi provar förhopningsvis E85 imorrn (och kanske mitt #16 avgashus på denna lite tätare turbo).

Vh Erik

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: tis feb 19, 2013 11:37 pm
av mrabarth
:thumbright: Snyggt jobbat grabbar!! Fin effekt detdär!!
Vore kul att se siffrorna från 2000rpm.

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: ons feb 20, 2013 5:28 pm
av Jens Gustavsson
jag hittade lite lekage vid provtryckning sen har jag E85 a den och nu bromsar den 400+nm på under 3500rpm om man sveper långsamt typ som omkörning på femman. imponerande tycker jag, lite cheva v8 i bottenvrid :thumbright:

vi kollar vridet vid 2000rpm sen micke men den är inte optimerad för att ge vrid där vi har fyra växlar att välja imellan :hihi:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Postat: ons feb 20, 2013 5:59 pm
av Jens Gustavsson
482hk vid 1.52bar och 6500rpm, 1.02bar avgastryck.

strypt vrid men ändå 581nm/1.5bar/5500rpm (max vrid lägre ned intelligent men det är bort strypt med tändning och fet soppa) med B230 vevstakar :thumbright:

nu är du tvåa med vrid med standard B230 stakar roger.

ca 185-190nm vid 2000rpm micke.

191.3hk om man räknar bakvägen på laddtrycket :thumbright:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Postat: ons feb 20, 2013 6:07 pm
av Daniel 850
bra med pulver! alltid roligt å se va ni klämmer ur dom med enkla medel!!

mvh Wigge

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Postat: ons feb 20, 2013 6:44 pm
av Kadett4wd
482hk,, ja va inte det jäkligt fränt?

joo!!

:)

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Postat: ons feb 20, 2013 7:28 pm
av Mattias-M
haha, sett rubriken varje gång man ska kika bland projekten och effektsiffran stiger för varje dag, hel fränt !

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Postat: ons feb 20, 2013 7:29 pm
av jonas landin
Fy fan va fräckt!
Har ni lust å speca upp receptet?

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Postat: ons feb 20, 2013 7:46 pm
av 7aan
jo skulle va jävligt kul att veta med om motor och topp/kam osv

känns som att jag saknar några hk och laddar endå 2,1bar på min maskin :D