Sida 18 av 26

Re: K-jetronic

Postat: ons jun 13, 2012 12:17 pm
av vebotrimmarn
har just köpt mej en glt med k jet och den går inte bra. den har stått drygt ett år. den varvar inte upp och går fett. tror ju inte att det är justering som gäller så kanske någon som vet vad man skall plocka isär och kolla upp? jag har blåst returen till tanken så den är inte tät. luftvågen går ganska lätt. mvh jim

Re: K-jetronic

Postat: ons jun 13, 2012 1:31 pm
av gegge
Kolla vad du har för tryck i systemet. Låter som om styr/kontrolltrycket är för lågt.

Re: K-jetronic

Postat: sön jul 15, 2012 9:44 pm
av simon.s
Det många kanske inte tänker på är ju att k-jetronic gillar att få lite 2-takt (eller annat smörjande medel) i tanken då och då. Kan ju inte skada om bilen stått en del med.

Vi kör regelbundet nån % olja i våra 2 bilar.

mvh

Re: K-jetronic

Postat: mån jul 16, 2012 8:08 pm
av Tommy
ingen som har en bränslefördelare till en mercedes 6a med ke-jetronic över

Re: K-jetronic

Postat: tor aug 02, 2012 9:50 pm
av p.hedman
Tänkte bara tala om att jag bromsade min Escort på classic carweek hos dala performance och fick ut 267 HK och 392NM i vrid org k-kam och org ventiler och mikuni spjällhus enl bilderna på sid 17 ...
Åkte 7,44 på 201m 145km/t.. hi hi jag är mycket nöjd/ Peter

Re: K-jetronic

Postat: lör aug 04, 2012 3:03 am
av Jens Gustavsson
berätta mer är du snäll det låter ju hel grymt! :thumbright:

Re: K-jetronic

Postat: lör aug 04, 2012 3:01 pm
av p.hedman
Bilen bromsades som jag beskrev tidigare med 75 hk lustgas pga jag åker för fort i min klass har index 12,10
passerade 260hk vid 4800rpm peakade vid 5700 rpm (266,9hk)och gick under 260hk vid 6300rpm, max vrid vid 4800 rpm.
7,44/145 , (201m)1,56 60 foot åkte jag med 100hk lustgas, den repan släppte jag av lustgasen när jag la i 4:an och bromsade ner bilen från 180km/h till 120 km/t och ändå åkte jag 12,3 /120 km/t på 402m samma repa pga inte brejka ut mig i stegen.
/Peter

Re: K-jetronic

Postat: sön aug 05, 2012 4:22 pm
av Jens Gustavsson
här är bilden :thumbright:
låt oss höra mer om motor konceptet också. helst i en ny garage tråd. härlig snik trimning. jag har en kam som jag tror skulle passa bra som till den. GL34 heter den och den går att slipa på original stomme så den är inte så dyr. (ca 2500kr)
Bild

Re: K-jetronic

Postat: sön jan 27, 2013 8:59 pm
av T Landholm
Någon vänlig själ som har något tips på hur jag skall få till k-jetet.

Egr och allt sånt är borttaget, skall man plugga alla anslutningar uppe vid spjällhuset,
Har en liten vakuumanslutning typ 3 mm, en 8mm samt en gängad nippel för plåtröret
.c
Bilen går bra på tomgång men är trött på låg/mellan för att sedan komma på varvet igen!

Motorn är orörd och sprutet lika så, systemtrycket är ca 6 kilo, styrtryck vet jag ej..

Re: K-jetronic

Postat: sön jan 27, 2013 9:31 pm
av p.hedman
hur skall du anv bilen ? på escorten så har jag monterat en justerbar br regulator i stället för org och monterat en start knapp för att kunna choka motorn vid kall väder lek (kopplat till tillskotts ventilen) annars är det org och allt annat som du gjort är demonterat, jo jag har monterat ett spjällhus från MB 300 ca 85mm diameter./ Peter

Re: K-jetronic

Postat: sön jan 27, 2013 9:39 pm
av T Landholm
Det är en långloppsbil så man vill ju gärna ha lite botten.. Pluggade du alla tre vid spjällhuset?
Har liksom aldrig haft nå problem med dessa på mina andra motorer, men då är ju inte varken
Maskin eller trycken std längre.. :p

Re: K-jetronic

Postat: sön jan 27, 2013 10:40 pm
av p.hedman
ja allt är bort kopplat, spjället är endast ansluten till mät skivan./ Peter

Re: K-jetronic

Postat: mån feb 11, 2013 3:30 pm
av T Landholm
Nu är det löst! Man har ju tidigare erafrat att det är viktigt med sjyssta kablar osv. fram till pumpen! Nya kablar ifrån brytaren bakåt men däremot matningen var tagen ur sockeln till gamla pumprelät... Nya avsäkrad kabel direkt från batteriet och bilfan går som den ska :thumbright:

Re: K-jetronic

Postat: lör mar 16, 2013 8:39 pm
av henn0
tjenare, såg vid någon tidigare sida att Lundin skrev att det är av vikt att veta arean för vilken lufter passerar genom luftvågen om man skall veta flödet bensin gent emot vågens öppning. det går att beräkna relativt enkelt om man vet längden på armen som vågen sitter i, storlek samt vinkel/vinklarna på konan i luftvågen. skulle det vara av intresse så kan jag göra ett beräkningsexempel, men det kräver intregral-räkning. är vågen i olika vinklar kräver det två olika intregraler. om det är den cylindriska arean som bildas från botten av luftvågen upp till vågens läge som efterfrågas? man kan räkna fram den plana arean mellan vågen och konan också om det så önskas, det blir en ganska enkel beräkning. behöver bara lite mått så går det fort.


Lundin, du verkar ha bra koll på rad-pumpar, är det ok om man PMar dig lite frågor? annars får du gärna delta i diskussionen jag la upp i detta forum för ett par dagar sedan om du skulle föredra detta.


MVH Henrik Hvitfeldt

Re: K-jetronic

Postat: tis apr 30, 2013 12:19 pm
av gegge
Står i valet att köpa nya spridare. Orginal sitter 0-437-502-013 eller 0-437-502-023 där endast gängan skiljer.

Max flöde är 210cc/min vilket räcker till en 160hk. Skulle vilja sänka styrtrycket för att minska tryckfallet över vågen och eventuellt kontrolltrycket så att den inte går alltför fett.

Har noterat att "guld-spridare" från Mercedes (0-437-502-047) är lättare att få tag på och kostar inte mer. Finns det en poäng med att byta spridare? Flödet bestäms väl av bränslehuvudet, eller..?