Volvo PV 544 1965

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Som ni ser så tänker jag på miljön. Det måste man göra i dagens läge. Jag tömmer givetvis inte växellådsolja direkt i skogen, självklart tappar jag den i en hink innan jag slår ut den i skogen!

Och JA, det är en B23 som rivits till smulor som ligger utspridd i bakgrunden, oroa er inte för nåt annat... Farsan hade ett "litet" vevlagerras, hehe. :lol:

Bild
Nymålad växellådsbalk, ny gummiupphängning... Det tar sig.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Först en omgång med skrapa, avfettning, högtryckstvätt...
Bild
...följt av några drag med roterande stålborste på vinkelslipen...
Bild
...grundfärg...
Bild
...och täckfärg.
Bild
Täckfärgen jag använt (fått en del frågor uti det), funkar rätt bra och finns troligen hos din lokala jänkedelskrängare... Om den är billig? Nja... Finns det billig färg idag? :roll:
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Säkert folk som varit nyfikna så jag fotograferar nu när de är lösa...
Högra motorfästet, tillverkat av en plåt och ett avkortat motorfäste från Volvo Amazon med B18/B20... Ska givetvis renskäras sen, det är varken estetiskt eller vettigt ur viktsynpunkt att släpa med sig material som inte förbättrar hållbarheten.
Bild
Vänster dito, tillverkat på samma sätt m.m...
Bild
Satt ihop en växellåda med ett tomt dummyblock. Varför?
Bild
Börjar det brännas? :hihi:
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

Angående växellådan och dummyblocket - Hehe, av någon anledning så är jag också svag för att "provmontera" grejer lite här och där. Nylackerade luftburkar, fälgar osv osv. :roll:


Vad blir det för avgassystem? Några universalrör, eller anpasade grejer?
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Växellåda och motor måste ju dit för att malla upp avgassystemet vetdu. :wink:
Och därmed kan du kanske räkna ut att det blir ytterst hembyggt.
parbring
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons feb 07, 2007 11:36 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av parbring »

I see. Då missuppfattade jag ditt "varför?" helt enkelt. hehe

2,5" eller?
| Ockelbo 600-2 ´75 | Ockelbo 300 ´69 | Mercedes 220D ´72 | Ford Capri ´77 | Volvo 145 ´70 | Mercury Meteor ´63 |
"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink." (W.C. Fields)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

2,5"
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Mina nya dörrlås kom från Summit idag... Borde funka bättre än originalets usla boddörrslås... (Och det är INGET fel på Musse, han är faktiskt COOL... :roll: )
Har annars inte hänt mycket på sistone då jag måste skrota bort min 142 innan premien försvinner. :sad:
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

vad fick du ge för låsen?? och hur verkar dom passa på en pv??
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Ptja... Jag beställde samtidigt med en som skulle ha mer från summit och han har ännu inte sagt vad låsen gick på, kommer med info när jag vet exakt.

De ska nog gå att få in i en PV, då blir problemet bara... ytterhandtaget.
Måste få nån slags vettig lagring till det osv. Ska man köra med elöppning förenklar man saken betydligt, då är ju frågan, ska jag det?
Är rädd att en vit PV utan handtag kommer se ut som nåt jädrans ägg... :evil: Vad tror ni? Tacksam för synpunkter.

Annars så är de ju gjorda för roddar, ska gå att få in i tunna dörrar, så det borde gå att bygga in rätt smärtfritt. Farsan satte likadana lås på sin 25a Chrysler som har bra mycket tunnare dörrar.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Det går ju alltid att sätta dit ett par handtag som "atrapper" även om du kör elöppning, eller hur ?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Finns det något löjligare än saker som sitter på sin plats utan att fylla någon funktion?
740r
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre dec 15, 2006 5:40 pm

Inlägg av 740r »

har tittat igenom alla sidor o det ser mkt bra ut...lycka till.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Börjat punkta upp nåt som liknar ett avgassystem...
Bild
Bättre bild på "kardankröken".
Bild
Gummiupphängningar från Saab 96... Smidiga små saker som funkar kanonbra! Ska givetvis på ett slutrör sen.
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av jajsen »

ha, säg nästan lite tight ut där =)

original bakaxel?

mvh Erik
Skriv svar