Sida 18 av 47
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Framfart
Postat: tor apr 04, 2013 9:30 pm
av Daniel Ireståhl
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Postat: tor apr 04, 2013 11:45 pm
av S_Osterdahl
Snyggt !
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Postat: sön apr 07, 2013 9:16 pm
av Daniel Ireståhl
Har mekat ett tag med främre krängningshämmaren och det har krävt lite tankeverksamhet. Har behövt ha motorn på plats för att kunna måtta in den bra samt mäta in vinklar, höjder etc.
Köpte mig en 30mm pinnfräs för att slippa arborra krängarröret. Arborra är nog bland det tråkigaste som finns när man står vid fräsen. Istället för att måtta in och det tar uppemot en halvtimme att notcha ett rör fick jag ett perfekt notchat rör på ett par minuter.
Sen var jag tvungen att flytta ner infästningen till själva överfallet till röret. Gjorde det enkelt för mig och brände ihop två stycken fyrkantsprofiler som bultas i originalinfästningen.
Blev riktigt bra, röret har frigång från tråget på ca 5mm vid detta läge. Ska bara svetsa på själva plattan som överfallet är bultat i.
Sen monterade jag nya växelspaken i bilen med och växlingslägena känns grymma. Nu kan jag både torrgasa och torrväxla

Får nog snart lägga i stol och ratt också
Så det känns att det går framåt!

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Knivkrängarmek
Postat: sön apr 14, 2013 10:18 pm
av Daniel Ireståhl
Fick de bakre infästningarna till krängningshämmaren frästa i veckan. Det är alltid bra med vänner som har tillgång till maskiner

Stort tack till Andreas som fixade detta.

En höger och en vänster, speglade.
Tanken är att ett ledlager sitter i det stora hålet. Detaljen fästs i rambenet med de andra två hålen. Krängarröret kommer sen att träs in i lagrena och sen spänner man lagren mot varandra i infästningen.
Såhär ser det ut monterat.
Det som saknas är att göra rum för knivarna sen är även bakre krängaren klar, har helsvetsat främre krängaren också nu så den är helt klar. Ska påpeka att designen är inget jag själv har kommit på utan har kopierat och stulit från andra

förutom några förfiningar då.
Gjorde även en avskärmning till luftfiltret i aluplåt. Hade egentligen tänkt att plocka bort batterihyllan men nu kom den väl till pass istället. Fick även monterat lite silikonslang och alurör till filtret.
Sen har det hänt en hel del småsaker också men inget som är värt att visa.
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Fortsatt krängarmek
Postat: mån apr 15, 2013 10:38 pm
av Daniel Ireståhl
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Fortsatt krängarmek
Postat: tis apr 16, 2013 3:56 am
av Sylvan
Satan va snyggt det blir!
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Fortsatt krängarmek
Postat: ons apr 17, 2013 6:48 am
av Daniel Ireståhl
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
Postat: ons apr 17, 2013 11:31 am
av mekluuba
Generellt använder man tjockare ledningar för retur för att returledningens tryckfall inte skall påverka systemtrycket i så stor utsträckning. Bränsletrycksregulatorn reglerar ju difftrycket mellan trycksida/retursida. Ett klent retursystemet kan göra att bränsletrycket i rail varierar beroende på belastningen på motorn dvs. flödet genom spridarna kommer påverka flödet genom returledningen. Tryckfallet i returledningen varierar med flödet i returledningen. Hur långa ledningar du har från catchtank, tryck i catchtank, samt kopplingar och övriga strypningar på vägen styr också tryckfallet.
Här kommer ett exempel så att du kan fundera över hur/om det påverkar i din bil:
Tryckfall över 1m ledning vid 180 l/min.(du har antagligen högre flöde, tryckfallet ökar exponentiellt med flödet)
Ø10mm ca 1 kPa
Ø8mm ca 3 kPa
Ø6mm ca 9 kPa
Ø4mm ca 55 kPa (ca 0,5 Bar)
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
Postat: ons apr 17, 2013 9:42 pm
av DreRacing@
men om trycket inte drar iväg när man tvångkörar pumpen så är returen grov nog. man måste tilse att man håller trycket uppe vid full belastning också
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
Postat: ons apr 17, 2013 9:44 pm
av DreRacing@
bra kvalite på ditt arbete btw
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
Postat: fre apr 19, 2013 2:44 pm
av S_Osterdahl
Gillar att du valde svarta kopplingar istället för blå/röda som ser ut som julgranspynt

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Lite bränsledelar
Postat: tor apr 25, 2013 6:38 pm
av Daniel Ireståhl
Mest småpill som har hänt, provmonterade bakre krängarröret med knivarna. Passade fint till slut, kommer förmodligen ligga ganska nära dämparen sen när den är monterad. Riktigt dåliga bilder, måste försöka skaffa mig en bättre kamera.
Kommer göra en dämparinfästning med hjälp av de hålen som redan finns där idag, känns som det kan bli rätt bra.
Bytte placering på bränsletrycksregulatorn då det skulle blivit lite onödig slangdragning med den andra placeringen, sparar runt 1 meter slang på detta sättet.
Satte även i rattstången, så nu är det väl bara att vrida på nyckeln

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Postat: fre apr 26, 2013 8:52 pm
av Karl Buchka
Det börjar dra ihop sig! Blir det bärarmsbygge i helgen?
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Postat: lör apr 27, 2013 1:01 pm
av Daniel Ireståhl
Karl Buchka skrev:Det börjar dra ihop sig! Blir det bärarmsbygge i helgen?
Ja det gör ju det. Inget bärarmsbygge i helgen tyvärr, måste först fixa ett skär för att göra invändiga låsringsspår. Får försöka göra ett ryck under nästa vecka med bärarmsbygget.
Någon som vet vad det är för gänga på rattstången vid ratten? Har förlagt muttern någonstans och får skaffa en ny. Mätte den till M18x2.0 men det verkar vara lättare sagt än gjort att hitta en mutter i den dimensionen.
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Postat: lör apr 27, 2013 5:14 pm
av Tegheim
Volvo har säkert en sådan mutter för småpengar