Sida 18 av 87

Postat: lör mar 27, 2010 1:00 am
av Göte
Det där ser ut som en barnlek vi kör 2m axlar på jobbet med dia 200mm.

Nu vet jag inte vilka toleranser och rundhets krav du skall hålla men jag hade kört den grovt klart, sen spänt den mellan två drivna dubbar, vi har gjort tester och svarva på tusendelen och 0 i orundhet och 0 i kast mellan svaravde lägen.

Ett tips men du löser det säkert:)

Postat: lör mar 27, 2010 10:44 am
av Tegheim
Göte skrev:Det där ser ut som en barnlek vi kör 2m axlar på jobbet med dia 200mm.

Nu vet jag inte vilka toleranser och rundhets krav du skall hålla men jag hade kört den grovt klart, sen spänt den mellan två drivna dubbar, vi har gjort tester och svarva på tusendelen och 0 i orundhet och 0 i kast mellan svaravde lägen.

Ett tips men du löser det säkert:)
Allt är en barnlek för den som kan :)
Vi svarvar axlar på 3000mm och dia 100mm i SS2387 i manuell svarv på dagarna :) Toleranserna är frikostigt +0/-0.02 :)
Det enda som är besvärligt här är att detaljen är excentrisk redan från början och det blir lite slagigt.
Har inga drivna dubbar, men löser det nog ändå hoppas jag.

Postat: lör mar 27, 2010 3:26 pm
av Tegheim
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En liten bonusbild på en annan wankel jag håller på med ibland :)
10CC luftkyld modellmotor
Bild

Postat: lör mar 27, 2010 6:41 pm
av Hanky
Göte skrev:Det där ser ut som en barnlek vi kör 2m axlar på jobbet med dia 200mm.

Nu vet jag inte vilka toleranser och rundhets krav du skall hålla men jag hade kört den grovt klart, sen spänt den mellan två drivna dubbar, vi har gjort tester och svarva på tusendelen och 0 i orundhet och 0 i kast mellan svaravde lägen.

Ett tips men du löser det säkert:)
Bara för att vara lite dryg :D
Så länge inte biten rör sig när man svarvar så blir den rund, och utan kast. :thumbright:

Postat: sön mar 28, 2010 10:43 am
av Tegheim
Hanky skrev: Bara för att vara lite dryg :D
Så länge inte biten rör sig när man svarvar så blir den rund, och utan kast. :thumbright:
Svårt att svarva om den inte rör sig :thumbright:

Ännu drygare :D

Postat: sön mar 28, 2010 4:41 pm
av Tegheim
Två teasers... kommer mer senare!

Bild
Bild

Postat: sön mar 28, 2010 4:43 pm
av peppe
Spännande :thumbright:

Postat: sön mar 28, 2010 7:40 pm
av Erik N
riktigt fränt :thumbright:

Postat: sön mar 28, 2010 7:49 pm
av Tegheim
Nu är mittendelen klar för slipning!
Äntligen! Nu kan man sova gott inatt. Bara resten kvar nu, men det svåra är gjort!

Kommer en liten film senare oxå :)

Bild
Bild

Postat: sön mar 28, 2010 8:15 pm
av Tegheim
Någon moderator kanske kan hjälpa mig att lägga in filmen direkt i tråden istället för en tråkig länk :)

Här är delar av helgens arbete!

http://www.youtube.com/watch?v=aTiGFqly-CI

Postat: sön mar 28, 2010 8:21 pm
av Mattias J
riktigt kul att se din framfart, fortsätt så :thumbright:



Mvh

Postat: sön mar 28, 2010 8:23 pm
av 1800
Tegheim skrev: En liten bonusbild på en annan wankel jag håller på med ibland :)
10CC luftkyld modellmotor
Bild
oj, häftig!

Har du någon koll på vad en 13b wankel väger?

Postat: sön mar 28, 2010 8:25 pm
av Mickexpress
Ser ju grymt bra ut..

Postat: sön mar 28, 2010 8:27 pm
av subw000fer
Awsome :D :thumbright:

Postat: mån mar 29, 2010 5:35 am
av larsat
fränt! ser ju hur bra ut som hellst även om man inte har koll på wankel för 5 öre.. hoppas det funkar som du tänkt dig.

börjar bli jävligt sugen på att skruva nu jag oxå men har en hel del arbete kvar innan man kan sätta igång med det, men det går väll iaf sakta framåt med tiden..

har du räknat med att få kärran körbar iår? du verkar jobba på bra! :thumbright:

instämmer på att det är awEsome (drygast) att du orkar när du precis byggt klart verksta'n