Sida 18 av 39
Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: tor dec 06, 2012 2:09 pm
av The
Eller bromsrand i passagerarens underkläder?
Är det inte någon här på sävar som har något i stil med "om man törs hålla fullt har man trimmat för lite" i signaturen?

Re: Lars malå B20 sug dyno test 4
Postat: fre dec 07, 2012 10:50 pm
av wetterhus
Kadett4wd skrev:Wetterhus, det måste bli så, man måste ha nåt 'stabilt' att verifiera mot.
solid ground liksom.
Och bästa mätsättet är juh att låta en hävarm trycka på en våg, enkelt förklarat.
Men det är vid bromsning.
när bilen är i rullning så jobbar man inte mot 'solid ground'.
Då är det att förflytta saker som är intressant.
mao en effekt av arbetet man utför...
Det är effekten som är rolig i slutänden.
Sluteffekten av allt trimmande är juh att man drar på smilbanden.
så,, man borde kunna mäta effekt i längd på smilbanden

Jada er helt enig i hva du skriver over her. Blir bare litt forundret over de som mener moment ikke er interessant
Selv formel1 motorer som varvar från typ 8000 - 20000 rpm har en momentkurve som danner grunnlaget for effekten over hela registeret.
men selvsagt er det STOR forskjell på hvordan en type motor ter seg i forhold til en annen
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: lör dec 08, 2012 12:43 am
av Erland Cox
Momentet måste ju till för att det ska bli effekt men det är effekten som avgör motorns prestanda.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: lör dec 08, 2012 8:09 am
av wetterhus
Ja Erland, ingen tvil om det
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: mån feb 18, 2013 7:35 am
av Jens Gustavsson
B20 92mm B21 kolvar weber 45:or, timo steg tre och agap 284.
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: mån feb 18, 2013 9:23 am
av effe
Fränt retligt nära 200
Lars malå B20 sug dyno
Postat: mån feb 18, 2013 10:29 am
av wuffee
Blev de knte ungefär samma på b20 dyno tävlingen? De stannade precis innan 200
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: mån feb 18, 2013 11:01 am
av Jens Gustavsson
det vart faktiskt 200.2 på piken
jo det va rätt lika effekt som i dyno tävligen (vinnaren hade 195.8hk)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=255 men förutsättningarna va inte 100% samma, vi hade tillexempel ett snäpp värre 284 agap kam och lite större 40mm halsringar men jag tror vi har en lite tuffare Din 70020 korrigering som kanske ger nån hk mer?
en riktigt lyckad enkel motor iallafall som va 100% made in adak tror jag nästan man kan säga
med större gasare och lite mer tuning på lamdan så skulle det nog ha kunnat närma sig 100 Din Liter hk som är dröm målet här vi vill pasera i framtiden i sävar bänken. det låter inte så svårt men det är lite lurigt att plocka ärliga 100L/hk med "vanligt" weber trim.
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: mån feb 18, 2013 2:07 pm
av The
Är inte 40mm halsring i minsta laget?
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: mån feb 18, 2013 2:22 pm
av Jens Gustavsson
40mm halsring är det största man kan på ett hyffsat bra sätt använda på weber 45:or.
många säger att det är lite för stort för bra funktion och de har nog inte helt fel även om jag tror 40mm ger högre toppeffekt än 38mm.
mvh jens
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: mån feb 18, 2013 5:50 pm
av Kadett4wd
Jens,, har du kikat på Johannes patent på venturi med spridare?
http://www.jpmotorsports.se/agalleries/ ... /93379.php
http://www.jpmotorsports.se/var/ag/1272 ... atent2.jpg
det är juh till stående 48or,, måste juh funka på gamla liggande också?
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: tis feb 19, 2013 9:46 am
av Jens Gustavsson
skulle va kul att prova sådana men jag är lite skeptisk måste jag säga.
det känns som det måste va svårare att få en fin bränsle dimma utan spridare?
har du provat dem? går det få till bra bränsle kurvor och bra effekt?
mvh jens
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: tis feb 19, 2013 11:34 am
av Kadett4wd
Nej, men jag drar paraleller med motorcykelförgasare, där funkar det juh ypperligt.
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: tis feb 19, 2013 7:33 pm
av Erland Cox
Det blir problem på delgas med såna spridare, funkar till dragracing men inte till rally.
Jag gjorde ett par såna spridare som du kan få prova bara för att se om det blir mer effekt i bänken.
Jag brukar porta spjällaxeln och spridarna samt borra upp hålet o spridaren.
Jag ska ta bilder och skicka till dig Jens så kanske du kan lägga upp dom?
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno
Postat: tis feb 19, 2013 8:30 pm
av Jens Gustavsson
jo det kan jag göra.