NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Avgassystemet till hx40n färdigt. 4.25" V-band från avgashuset, ner till 3.5", ner till 3.0" med v-band nere vid växellådan och innan bakaxeln. Blev bra passform och går väldigt smidigt att hänga upp. Svetsade goa upphängningar också det kommer inte skramla :)

Fick tag i en 90-graders 4" böj som jag kapade och punktade dit som slutrör.

Bild

Bild
Det hänger inte ner mycket, diskret och bra!

Imån ska jag svarva en växelspak till mitt flänskullager!
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av philleee »

Plåten var set enda som inte är diskret, annars snyggt;-)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av 740Bodo »

sjyst :thumbright:
mickeidiket
För mycket laddtryck
Inlägg: 306
Blev medlem: lör jan 15, 2011 7:11 pm
Ort: Finspång

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av mickeidiket »

Fint!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

mickeidiket skrev:Fint!
Tackar!
740Bodo skrev:sjyst :thumbright:
Gutt o göra :)
philleee skrev:Plåten var set enda som inte är diskret, annars snyggt;-)
hehe ja plåten sticker ju ut lite. Jag försöker inte få den att se ut som en sleeper, dock så gillar jag inte t ex stora feta japsdämpare som nästan hänger i marken :)

Idag svarvade jag till en spak och monterade ihop och tog en liten provrunda, alla växlar gick i fint, gott!

Bild

Sen skulle jag börja måtta och göra lite plats för nya intercoolern, slutade med att jag kapade bort det mesta i fronten. Blir nog bra när det är färdigt!

Bild
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Börjat staga upp fronten, fått dit den nya ic'n och tryckröret på kalla sidan.

Bytte bort min 17" plåtisar mot 19"R, visserligen sprayburkslackade men det spelar mindre roll för mig. De blir vita sen.

Bild

Bild

Imån tisdag blir det nog några timmar till i garaget.
Tänkte att en polare ska svetsa dit lite plattor med gängade hål på min alukylare
- då det inte finns några fästpunkter på den nu.
Tidigare har den bara varit fastklamrad som original. Nu ska den bli skruvad ungefär likadant som icn sitter.
Även fixa det andra tryckröret och kanske börja måtta dit oljekylaren.
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Miniupdate:

Fick ditsvetsat lite fästpunkter på vattenkylaren och oljekylaren så jag kunde flytta fram allt lite bättre
Även helsvetsat mina fästen till alla kylarna
Bild

Vevhustankarna fick en lite bättre placering och fick ihop lite vettigare tryckrör utan onödiga S-böjar som det var tidigare
Bild

Skruvade på de nya hjulen också så den ser lite roligare ut bland allt damm och skit
Bild

Demonterat allt i fronten nu och börjat plocka bort grejer på motorn.
Ska snitta upp det högra hjulhuset lite så att man i framtiden kan få bort turbo+grenrör utan att behöva hissa upp motorn.
När det är gjort så blir det helsvetsa så mycket som möjligt i motorrummet, även fixa ett par mindre rosthål.
Sen blir det på med lillturbon och bygga ihop ett avgassystem till besiktning, så när allt är gjort där fram blir det lyfta ur motorn och slipa, spackla och lacka motorrummet.

Har en 50 l kompressor, 1-fas hemma i garaget, tror ni att det går att börja lacka lite med den?

- Håller även vid sidan om på med lite nya kuddar till bmwlådan och ett nytt fäste till stödlagret.
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av TurboTeamSyd »

Jag tänkte lacka med min 50l enfas kompressor, jag tror inte det ska vara några problem för du kör ju inte direkt 8 bars tryck. Dock ska jag fixa en vattenavskiljare så man inte blandar färgen med vatten :thumbright:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

TurboTeamSyd skrev:Jag tänkte lacka med min 50l enfas kompressor, jag tror inte det ska vara några problem för du kör ju inte direkt 8 bars tryck. Dock ska jag fixa en vattenavskiljare så man inte blandar färgen med vatten :thumbright:
Hur funkar det med vattenavskiljare? Bara att köpa och koppla på typ elr? Hur mkt tryck tror du man ska ha? :)
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Inlägg av NTCRS1 »

Tråkig update, nu vill jag få bort allt så man kan börja få det snyggt i stället

Idag rev jag bort all el, lite servoslangar, koppling & bromsgrejer m.m.
Bild

Förra säsongen rev jag ur kabelhärvan till ABS'n och använde bara själva klumpen för att bromsrören skulle ha nånstans att sitta.
Men nu när jag ändå ska riva ner allt så tänkte jag skita i att sätta tillbaka ABS-enheten.
Hur brukar man göra då? Finns det nåt smidigt så man kan koppla ihop bromsnipplarna etc?
Tar man från en "GL-bil utan abs" eller hur gör man? Kom gärna med tips!
Bild

Här nånstans blir det nog en ny kabelgenomföring till härvan till sprutet så det blir lite mindre synligt sen.
Bild
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Inlägg av lindggren »

Jag tog ett t-kors för att dra till frambromsarna, och till bak så behöver man bara dra rör ner till skarven



Mvh/Lindggren
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Inlägg av NTCRS1 »

lindggren skrev:Jag tog ett t-kors för att dra till frambromsarna, och till bak så behöver man bara dra rör ner till skarven

Mvh/Lindggren
Så det behövs bara "rör från behållaren ner till ett T-kors" typ? Haha fattar ingenting om bromsar :P
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Sv: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Inlägg av TurboTeamSyd »

Säkert ett sånt här, du har ju 2 anslutningar från huvudbromscylindern sen ner till varsitt t-kors och vidare till vf, hf, vb och hb :thumbright:

Bild
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Inlägg av lindggren »

De räcker med ett. Då du har en rör bit som går till bränsletanken, och där sitter ett t-kors


Mvh/Lindggren
Alex0512
För mycket laddtryck
Inlägg: 265
Blev medlem: tis okt 06, 2009 7:39 pm
Ort: Sala

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Inlägg av Alex0512 »

Hej! Vart köpte du flänslagret du använde till växelspaken? Vad är det för storlek, om du minns? Skulle behöva sånt jag med.. :)
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Skriv svar