Sida 18 av 22

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: tor okt 30, 2014 8:03 pm
av NTCRS1
Avgassystemet till hx40n färdigt. 4.25" V-band från avgashuset, ner till 3.5", ner till 3.0" med v-band nere vid växellådan och innan bakaxeln. Blev bra passform och går väldigt smidigt att hänga upp. Svetsade goa upphängningar också det kommer inte skramla :)

Fick tag i en 90-graders 4" böj som jag kapade och punktade dit som slutrör.

Bild

Bild
Det hänger inte ner mycket, diskret och bra!

Imån ska jag svarva en växelspak till mitt flänskullager!

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: tor okt 30, 2014 8:48 pm
av philleee
Plåten var set enda som inte är diskret, annars snyggt;-)

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: tor okt 30, 2014 9:07 pm
av 740Bodo
sjyst :thumbright:

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: fre okt 31, 2014 1:12 pm
av mickeidiket
Fint!

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: lör nov 01, 2014 9:40 pm
av NTCRS1
mickeidiket skrev:Fint!
Tackar!
740Bodo skrev:sjyst :thumbright:
Gutt o göra :)
philleee skrev:Plåten var set enda som inte är diskret, annars snyggt;-)
hehe ja plåten sticker ju ut lite. Jag försöker inte få den att se ut som en sleeper, dock så gillar jag inte t ex stora feta japsdämpare som nästan hänger i marken :)

Idag svarvade jag till en spak och monterade ihop och tog en liten provrunda, alla växlar gick i fint, gott!

Bild

Sen skulle jag börja måtta och göra lite plats för nya intercoolern, slutade med att jag kapade bort det mesta i fronten. Blir nog bra när det är färdigt!

Bild

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: mån nov 10, 2014 8:44 am
av NTCRS1
Börjat staga upp fronten, fått dit den nya ic'n och tryckröret på kalla sidan.

Bytte bort min 17" plåtisar mot 19"R, visserligen sprayburkslackade men det spelar mindre roll för mig. De blir vita sen.

Bild

Bild

Imån tisdag blir det nog några timmar till i garaget.
Tänkte att en polare ska svetsa dit lite plattor med gängade hål på min alukylare
- då det inte finns några fästpunkter på den nu.
Tidigare har den bara varit fastklamrad som original. Nu ska den bli skruvad ungefär likadant som icn sitter.
Även fixa det andra tryckröret och kanske börja måtta dit oljekylaren.

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: mån nov 17, 2014 7:16 pm
av NTCRS1
Miniupdate:

Fick ditsvetsat lite fästpunkter på vattenkylaren och oljekylaren så jag kunde flytta fram allt lite bättre
Även helsvetsat mina fästen till alla kylarna
Bild

Vevhustankarna fick en lite bättre placering och fick ihop lite vettigare tryckrör utan onödiga S-böjar som det var tidigare
Bild

Skruvade på de nya hjulen också så den ser lite roligare ut bland allt damm och skit
Bild

Demonterat allt i fronten nu och börjat plocka bort grejer på motorn.
Ska snitta upp det högra hjulhuset lite så att man i framtiden kan få bort turbo+grenrör utan att behöva hissa upp motorn.
När det är gjort så blir det helsvetsa så mycket som möjligt i motorrummet, även fixa ett par mindre rosthål.
Sen blir det på med lillturbon och bygga ihop ett avgassystem till besiktning, så när allt är gjort där fram blir det lyfta ur motorn och slipa, spackla och lacka motorrummet.

Har en 50 l kompressor, 1-fas hemma i garaget, tror ni att det går att börja lacka lite med den?

- Håller även vid sidan om på med lite nya kuddar till bmwlådan och ett nytt fäste till stödlagret.

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: tis nov 18, 2014 11:01 am
av TurboTeamSyd
Jag tänkte lacka med min 50l enfas kompressor, jag tror inte det ska vara några problem för du kör ju inte direkt 8 bars tryck. Dock ska jag fixa en vattenavskiljare så man inte blandar färgen med vatten :thumbright:

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: tis nov 18, 2014 2:17 pm
av NTCRS1
TurboTeamSyd skrev:Jag tänkte lacka med min 50l enfas kompressor, jag tror inte det ska vara några problem för du kör ju inte direkt 8 bars tryck. Dock ska jag fixa en vattenavskiljare så man inte blandar färgen med vatten :thumbright:
Hur funkar det med vattenavskiljare? Bara att köpa och koppla på typ elr? Hur mkt tryck tror du man ska ha? :)

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: tis nov 18, 2014 2:21 pm
av NTCRS1
Tråkig update, nu vill jag få bort allt så man kan börja få det snyggt i stället

Idag rev jag bort all el, lite servoslangar, koppling & bromsgrejer m.m.
Bild

Förra säsongen rev jag ur kabelhärvan till ABS'n och använde bara själva klumpen för att bromsrören skulle ha nånstans att sitta.
Men nu när jag ändå ska riva ner allt så tänkte jag skita i att sätta tillbaka ABS-enheten.
Hur brukar man göra då? Finns det nåt smidigt så man kan koppla ihop bromsnipplarna etc?
Tar man från en "GL-bil utan abs" eller hur gör man? Kom gärna med tips!
Bild

Här nånstans blir det nog en ny kabelgenomföring till härvan till sprutet så det blir lite mindre synligt sen.
Bild

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: tis nov 18, 2014 2:30 pm
av lindggren
Jag tog ett t-kors för att dra till frambromsarna, och till bak så behöver man bara dra rör ner till skarven



Mvh/Lindggren

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: tis nov 18, 2014 3:00 pm
av NTCRS1
lindggren skrev:Jag tog ett t-kors för att dra till frambromsarna, och till bak så behöver man bara dra rör ner till skarven

Mvh/Lindggren
Så det behövs bara "rör från behållaren ner till ett T-kors" typ? Haha fattar ingenting om bromsar :P

Re: Sv: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: tis nov 18, 2014 4:25 pm
av TurboTeamSyd
Säkert ett sånt här, du har ju 2 anslutningar från huvudbromscylindern sen ner till varsitt t-kors och vidare till vf, hf, vb och hb :thumbright:

Bild

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: ons nov 19, 2014 8:20 am
av lindggren
De räcker med ett. Då du har en rör bit som går till bränsletanken, och där sitter ett t-kors


Mvh/Lindggren

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: ons nov 19, 2014 12:17 pm
av Alex0512
Hej! Vart köpte du flänslagret du använde till växelspaken? Vad är det för storlek, om du minns? Skulle behöva sånt jag med.. :)