EvB garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo *reggad 160905*
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Snyggt jobbat! Skulle vara sjukt kul att se den in action. Gillar att se gamla bilar prestera. Hoppas på nåt filmklipp framöver.
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Kul tackar, filmklipp kommer det trilla in lite nu o då sen
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Update!
Har spenderat några kvällar med att göra en främre "krockbalk" (ett 20mm rör)att fästa kylare och intercooler i.
Då min lilla IC är väldigt liten skulle det innebära en massa extra rör och arbete för att få en vettig bärighet i det hela då skärmarna måste sitta fast i konstruktionen.

Så min IC la jag på hyllan o ringde en vän som hade en modell större hemma, den täckte upp betydligt bättre

Nu vart det även enklare med skärm fästen då intercoolern fungerar som en bärande del av konstruktionen

Provade även det gamla tryckröret och till min förvåning passade det med mindre modifikationer av gummi böjarna

Sen vart det fint väder på förmiddagen idag så puttade ut kärran och städa ur garaget

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har spenderat några kvällar med att göra en främre "krockbalk" (ett 20mm rör)att fästa kylare och intercooler i.
Då min lilla IC är väldigt liten skulle det innebära en massa extra rör och arbete för att få en vettig bärighet i det hela då skärmarna måste sitta fast i konstruktionen.

Så min IC la jag på hyllan o ringde en vän som hade en modell större hemma, den täckte upp betydligt bättre


Nu vart det även enklare med skärm fästen då intercoolern fungerar som en bärande del av konstruktionen

Provade även det gamla tryckröret och till min förvåning passade det med mindre modifikationer av gummi böjarna


Sen vart det fint väder på förmiddagen idag så puttade ut kärran och städa ur garaget

Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Polarnas 740 börjar bli klar med
har efter lite oförutsedda omständigheter (min 7 månader gamla svets bestämde sig för att kasta in handduken) även blivit så att vi nu mer delar garage för att hinna bli klara till utsatt datum. Stort tack till er grabbar !

Skall bli spännande o se deras nya maskin ryta i bänken!

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Skall bli spännande o se deras nya maskin ryta i bänken!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Update!
lämnade jiggen för grenröret till Robban i söndsags och fick samtal igår förmiddag att grenröret var "klart" skall bara provmonteras o sen helsvetsas !
så drog ut till bilen och satte dit det lite snabbt så det kan helsvetsas direkt.


så till helgen görs de sista små sakerna sen åker allt ur för lackering
lämnade jiggen för grenröret till Robban i söndsags och fick samtal igår förmiddag att grenröret var "klart" skall bara provmonteras o sen helsvetsas !

så drog ut till bilen och satte dit det lite snabbt så det kan helsvetsas direkt.


så till helgen görs de sista små sakerna sen åker allt ur för lackering

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Ser fint ut, och det lär ju bli ännu bättre med lack på.
Har du provrullat bilen lite, och känt på framvagnen något ännu ?
Har du provrullat bilen lite, och känt på framvagnen något ännu ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
motorn är ju inte färdig än så inget ute på vägen. har väl rullat en 100m inne i garaget fram och tillbaka men det ger inte mycket mer än att man vet att den rullar lätt.
men efter en ordentlig hjulinställning så skall det ut o
men efter en ordentlig hjulinställning så skall det ut o

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Har äntligen tagit tag i nått som stört mig otroligt länge..
Nämligen kapat bort wastegate delen på avgashuset

Han med att lägga igen ett litet rosthål med som kom fram i ett hörn då alla gamla plåtar togs bort.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nämligen kapat bort wastegate delen på avgashuset


Han med att lägga igen ett litet rosthål med som kom fram i ett hörn då alla gamla plåtar togs bort.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
update!
vart inte så mycket gjort som jag hoppats på i helgen men det tar vi igen nu i veckan.
Lyckades iaf göra en ny plåt med genomföring för rattstången
vart inte världens snyggaste men den syns väl förhoppningsvis inte så mycket sen.

sen hissades bilen upp för inspektion och tur var väl det då ett fästen för bakvagnen hade spruckit i svetsen (3-4mm) i karossen... slipa rent och dra på ny svetsfog, hinkade även ur motorn i samma veva så man kom åt att helsvetsa lite saker som fortfarande var punktade bara.
drog runt bilen med fyrhjulingen lite försiktigt då bromsarna fortfarande inte är i bruk men må säga att att allt känns bra och riktigt!

sen vart det grillning med gänget och crusing på kvällen i en plymouth sedan 1933.
(lånad bild men exakt likadan, går att skymta plyman i bakgrunden i bilden ovan)

Träffade även på Per Ajdén och fick en åktur i atomen
, dra åt skogen vad den lille bilen går undan!

vart inte så mycket gjort som jag hoppats på i helgen men det tar vi igen nu i veckan.
Lyckades iaf göra en ny plåt med genomföring för rattstången


sen hissades bilen upp för inspektion och tur var väl det då ett fästen för bakvagnen hade spruckit i svetsen (3-4mm) i karossen... slipa rent och dra på ny svetsfog, hinkade även ur motorn i samma veva så man kom åt att helsvetsa lite saker som fortfarande var punktade bara.
drog runt bilen med fyrhjulingen lite försiktigt då bromsarna fortfarande inte är i bruk men må säga att att allt känns bra och riktigt!

sen vart det grillning med gänget och crusing på kvällen i en plymouth sedan 1933.
(lånad bild men exakt likadan, går att skymta plyman i bakgrunden i bilden ovan)

Träffade även på Per Ajdén och fick en åktur i atomen


http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
jo har ju glömt att lägga upp att Poppe kom över med bilen sin för nån vecka sen så vi fick rett ut lite saker några dagar innan det var dags för han att lämna in bilen på Motornord för mappning. vart fina 391 whp 560wnm! ur m20in på 1.2bar om jag inte minns fel.
(generator problem var en av sakerna vi redde ut, därav bogserlinan
)

(generator problem var en av sakerna vi redde ut, därav bogserlinan


http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Update !
Har i veckan slipat, slipat, slipat och slipat lite till för att kunna få någon ordning på motorutrymmet.
Kände mig ganska nöjd efter 3 dagars arbete så reste tältet och puttade ut bilen.

Sen maskerades allt upp och tvättades av med thinner, blandade ut sealern/grunden och satte igång.


Det fick torka övernatten och drog sedan på Biltemas 2K svarta båtlack och resultatet vart bättre än förväntat

Sen har jag hämtat grenröret igen då set var färdig svetsat, skall bara få i maskin igen så wastegate placering kan utses.

hoppade lite mellan bilarna för att vila armarna då o då från slipandet så hjälpte polarna med nya motorfästen då dom beställda aldrig kom.


Stay tuned !
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har i veckan slipat, slipat, slipat och slipat lite till för att kunna få någon ordning på motorutrymmet.
Kände mig ganska nöjd efter 3 dagars arbete så reste tältet och puttade ut bilen.

Sen maskerades allt upp och tvättades av med thinner, blandade ut sealern/grunden och satte igång.


Det fick torka övernatten och drog sedan på Biltemas 2K svarta båtlack och resultatet vart bättre än förväntat


Sen har jag hämtat grenröret igen då set var färdig svetsat, skall bara få i maskin igen så wastegate placering kan utses.

hoppade lite mellan bilarna för att vila armarna då o då från slipandet så hjälpte polarna med nya motorfästen då dom beställda aldrig kom.


Stay tuned !
Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Gutt med färg!
Jag lackade hela min bil med biltemas 2k båtlack. Hur mkt förtunnig spädde du din med?
MVH Jocke
Jag lackade hela min bil med biltemas 2k båtlack. Hur mkt förtunnig spädde du din med?
MVH Jocke
garaget.org/NTCRS
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Har ingenaning om hur mycket det vart men Spädde tills det rann i 3 sekunder innan det började droppa från blandpinnen. Kanske vart aningen tjock men det duger, man lär nöta på lacken ändå vid div reperationer 
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
update!
gjorde ett litet ryck igår och skruvade tillbaka framvagnen samt puttade in bilen igen, så nu står den och väntar på att få monteras ihop igen.
Har 10 dagar på mig att få bilen kör klar så nästa vecka är det fullt ös!

det som skall göras förutom återmontering är:
1. fixa WG rör
2. ny DP
3. tryckrör på turbo sidan
4. svetsa i en V-bands historia strax innan bakaxeln.
5. framvagns inställning + 2 nya bromsrör
känns som att det helt klart är lösbart!
lite frågor också givetvis.
1. växellåds olja för lite mer hård körning ? (åker ZF från 525I)
2. bakaxel olja av samma kaliber? (shockproofs lightweight kanske?)
3. motorolja?, har tidigare åkt med biltemas 5w50 helsyntet så allt är väl bättre egentligen. kom gärna med förslag så skall jag kolla upp alternativen
(bilen går kanske 100 mil per säsong men byter var 50e oavsett hur hårt maskin gått, som farsan alltid sa "olja är billigt men det är dyrt att renovera")
gjorde ett litet ryck igår och skruvade tillbaka framvagnen samt puttade in bilen igen, så nu står den och väntar på att få monteras ihop igen.
Har 10 dagar på mig att få bilen kör klar så nästa vecka är det fullt ös!

det som skall göras förutom återmontering är:
1. fixa WG rör
2. ny DP
3. tryckrör på turbo sidan
4. svetsa i en V-bands historia strax innan bakaxeln.
5. framvagns inställning + 2 nya bromsrör
känns som att det helt klart är lösbart!

lite frågor också givetvis.
1. växellåds olja för lite mer hård körning ? (åker ZF från 525I)
2. bakaxel olja av samma kaliber? (shockproofs lightweight kanske?)
3. motorolja?, har tidigare åkt med biltemas 5w50 helsyntet så allt är väl bättre egentligen. kom gärna med förslag så skall jag kolla upp alternativen

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: ELR garage aktiviteter - mercedes w110 Turbo
Update!
Lagom trött efter resan/besöket på bimmers of sweden så åkte jag till garaget några timmar igår, tur man sparat lite slö jobb så man kunde arbeta i lugn takt
Tog av insuget och limmade alla anslutningar (denna gång med loctite 2k), bytte TPS givare, bytte packningarna, skruvade dit nya grenröret och lackade motorfästena.


Har även fått hem dessa små rackare AN4 -> 1/8npt, så nu blir det AN4 till hela vacum systemet.

så ikväll skall det dras bromsrör fram sedan skall maskin i igen och förhoppningsvis slipper jag ta ur den nå mer sen
Lagom trött efter resan/besöket på bimmers of sweden så åkte jag till garaget några timmar igår, tur man sparat lite slö jobb så man kunde arbeta i lugn takt

Tog av insuget och limmade alla anslutningar (denna gång med loctite 2k), bytte TPS givare, bytte packningarna, skruvade dit nya grenröret och lackade motorfästena.


Har även fått hem dessa små rackare AN4 -> 1/8npt, så nu blir det AN4 till hela vacum systemet.

så ikväll skall det dras bromsrör fram sedan skall maskin i igen och förhoppningsvis slipper jag ta ur den nå mer sen

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;