Jens G B20 142. PB 10.45 191km/t 2024 piteå

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Värsting 240 Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 258
Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Värsting 240 Turbo »

Grattis Jens!

Fortsätt så :twisted:

M V H Kristoffer
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

T Fahlgren skrev:fränt att b20 ligger på topp fortfarande :D

körde du med 1,8 bars laddtryck vid 10,61 repan?
jag har loggen i datorn men det var tydligen svårt att skrinchota från ett dos program :(

hadde en pik på 2.0 bar på ettan på kanse 0.2sec sen 1.65-1.72 bar på resten av repan.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

kör du enbart dos på datorn (gammal) eller kör du bara dos i ett skalfönster i windowsmiljö?
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jens Gustavsson skrev:
B20TicPower skrev:Du kanske skulle köra stålvippor istället..? :)
Plagiera rulvippor i alu till stål..? :)

Kul att den bara går fortare.. :)
blir nog smidda stål vipppor byggda av Bahco i sverge :wink:


Då tappar du väl lite lyft..? :(
Typ med din fina kam kanske nånting runt 0.7mm..? :(

Sugen på att kopiera dina vippor till stål, Nc fräsa nya i
seghärdat 2541 och ev fräsa lite lättningar med..? :)
Andvända justerskruvarna och lager från beg bahco vippor.. :)

Gillar bacho vipporna när man får perfa ventilspel bara genom
att dra till 0spel och sen backa ca 90grader och dra åt..
Blir mellan 0.35 0ch 0.4 ventilspel så.. :)

Lite economi ska de va.. ;)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

robban skrev:kör du enbart dos på datorn (gammal) eller kör du bara dos i ett skalfönster i windowsmiljö?
Han kör in Windows-miljö, men när CGA-grafiken ska visas så går Windows autmatiskt in i nån typ av DOS-fönster miljö i helskärm som man inte kan ta screenshot på.. Jag ska prova installera VMWare eller nån emulator på min Linux-maskin hemma så kanske vi kan fixa ut bilder.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Grattis Jens till personbästa :thumbright:

Men 140:in ser ju nästan ut som en racebil nu. Ska re va så :hihi: :hihi: :hihi:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 951
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Inlägg av DanielW »

Bara att gratulera :thumbright:
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

B20TicPower skrev:Då tappar du väl lite lyft..? :(
Typ med din fina kam kanske nånting runt 0.7mm..? :(
jag har 1.5 ärliga i utväxlig på rullvipporna och ca 1.42 med org vipporna så det blir inte så stor skilnad men lite effekt tappar man nog men det går att kompensera med lite tryck.

jag kan skicka 2 vippor som är hel så kan du NC kopiera dem, så kan jag testa dem sen :lol:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fränt.. :)

Kgs alu vippor har 1.6.. Ärliga..? Dom skrev att vanliga ger 1.45..?
Eller är e egentligen 1,42 som du skrev..? På en kam med 7mm lygt
ger de ca 11.2 respektive 10.15 om du har 1.5 så ger de 10.5..
Fast nu har du ju säkert mer lyft än så och då ger de ju mer.. :)
Utväxlingen gör mkt.. :)

Vore ett sant nöje fräsa 8+8 st vippor.. :)
Vart köper du rulle och sånt till den modell du har..?
Satsa på volvolager eller vippans orglager..?

Har för mej det är v8 vippor dedär..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild

det är raggar vippor med svarvade special bustningar då axeln på raggar motorn var ca 0.2mm mindre än B20 axeln.

går det att få tag på volvo org bustningar vore det bäst säkert.

på min motor ger det ca 1.42 i utv men det beror på många saker .
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Du behöver stålvippor ser jag.. :)

Ja har ju massor med orgbahco vippor.. man kan pressa ur
lageren ur dom tänkte ja och pressa i dom i dom nya vipporna..
Duger ju..

Vist man kan ju köpa med.. Tror kg har lager..

Går de få tag på själva rullen som rullar mot ventilskaften..?
Annars kan man ju köpa dom från kg, rullarna alltså och ev
modiffiera så dom passar..

Har för mej dom säljer dom löst..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

rullarna borde man kunna svarva själv?? de har ingen lagring vad jag ser och badar i olje sprut hela tiden.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Hur långa är dina stötstänger..?
Funkar det med dom vipporna med 104 längd på stängerna..?

Iofs, man får labba lite med höjden på bryggan..

Ska ja skicka min adress i pm..?

Hur pass fort skulle du vilja ha dom..?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

dom jag har haft har varit ca 201mm men då med lite planade bockar och med xxx bascirkel på kamen, nästan std höjd på topp.

blir 198mm långa nu med vanliga std vippor med samma bockar.


ringde till TG motor som skulle fixa fram nåra stadiga stänger till bra pris :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Skulle man inte kunna hitta några nållager som passar på axeln och göra hålet i vippan efter?
Det borde väl vara bättre än glidlager?
Skriv svar