Sida 19 av 21

Postat: tor aug 26, 2010 7:16 pm
av Pitebo
det har visat sig fungera fantastiskt fint på alla överladdade MC-motorer jag haft med att göra, den värsta på 701hk på hjulet, men ett antal på över 550hk på 4cylindrar och 1,3liter, sen hade jag inga som helst problem med läckage i min motor trots en återanvänd packning, protrucken har åkt med 2300hk i deras 440cui V8 med MLS....

De enda jag vet som har haft problem har av nån konstig anledning sprayat på nån locktightsmörja på packningarna...eller köpt nån MLS-packning av udda märke, Cometics packningar är inte alls dyra om man tar de från staterna...

på min motor hade vi fräst ett "foderuppstick" på 5hundradelar, vilket ökar packningstrycket runt cylindrarna, detta fräsprogram till M10-block finns kvar på McXpress för information...

Postat: tor aug 26, 2010 7:35 pm
av robban
Även om de är små motorer så är jag inte det är några cylindertryck att tala om med tanke på varven de har laddtryck på i en mc-motor. Med foderuppstick klarar man sig nog en bra bit till men jag pratade om utan uppstick, körde protrucken med eller utan?

Postat: tor aug 26, 2010 8:28 pm
av Pitebo
tror inte protrucken har nåt uppstick....

tror även det är plockat 550hk ur 1liter vid 10500 ungefär utan uppstick... så nog är det cylindertryck alltid!

fördelen med cometic är att det finns färdiga packningar på hyllan till typ alla motorer i olika tjocklekar....

visst är säkert kopparringar bra oxå....

Postat: tor aug 26, 2010 8:52 pm
av Pitebo
kopierat från ett forum postat av Brent Rau....antar att han inte behöver en presentation

Osofast 1300 hp motor

This is one of my used race motors that ran 6.90s@198 mph. I have freshened it up and its ready to go!! This is not a streetable combination! Race only. Alcohol or gas.

This motor will support 1300 H.P.
Steal this $15,000.00 motor for:

$6,000.00 or BO


Block:
6 bolt
Kevlar timing belt
Balance shaft eliminator kit, pulleys, belt tensioner, front cover, oil sending unit
New oil pump
belt tensioner
O ringed
Solid filled with hardblok (NO WATER) Water flows in head only
line honed
deck cnc surfaced
JE high compression pistons
Aluminum MGP Rods
Balanced/polished/clearanced Crank
Calico coated race bearings

Head:
CNC ported
Custom cam gears
valve cover
MLS head gasket
Crane cams
New rockers
New custom lifters
A1 L19 head studs,nuts and washers
CNC decked
Billet cooling system flow adapter
Head drilled and taped for breather line fitting
Bronze guides
Ferrea 1 mm over Stainless intake valves
Ferrea 1 mm over Inconel exhuast valves
Ferea high temp valve seals
Osofast racing valve job
Ferrea Bee hive high pressure springs, locks and locaters
Titanuim retainers
Exhuast studs all helicoiled for strength

No intake manifold, No exhaust manifold, No turbo, No oil pan, No oil pick up tub :wink:

Postat: tor aug 26, 2010 9:17 pm
av peppe
Förstår jag fel, eller är blocket oringat eller pratar han om någon annan orging?

MLS ser jag att han åkt, tufft.

Postat: tor aug 26, 2010 10:29 pm
av Pitebo
såg det nu peppe, ser även block CNC-surfaced, kanske har gjort foderuppstick han oxå? tvivlar på vanlig o-ringning iaf då det rimmar dåligt med MLS....

Hur som helst vore det en fin motor till din skuta peppe:twisted:

Postat: tor aug 26, 2010 11:29 pm
av robban
Som sagt uppstick :)

Postat: fre aug 27, 2010 10:45 am
av fugazi
"6-bolt"?
Vad är det för fabrikat på den (Mitsu)?
Hur många cylindrar?
OT? :roll:

Postat: fre aug 27, 2010 5:12 pm
av Fredde Holmgren
fugazi skrev:"6-bolt"?
Vad är det för fabrikat på den (Mitsu)?
Hur många cylindrar?
OT? :roll:
mitsubishi 4g63

Postat: fre aug 27, 2010 6:06 pm
av fugazi
Hmmm.. jo.. toppen flödar ju skapligt orginal... undrar hur portarna ser ut för att ta ut 1300hp? Och "bara" 1mmÖD på ventilerna...

Re: 1602 med S14 turbo

Postat: tor apr 21, 2011 7:46 am
av Jens Gustavsson
framsidan på nya bilsport :thumbright:

ska läsa repotaget senare i dag (sparar det till senare)

Re: 1602 med S14 turbo

Postat: tor apr 21, 2011 3:26 pm
av T-27
Bra Reportage i Nya Bilsport RoGGaH :thumbright:

(Och hur går det med nya Projektet då ?)

//Mats

Re: 1602 med S14 turbo

Postat: tor jun 16, 2011 10:20 pm
av RoGGaH
Tackar så mycket :)

Det går sakta men säkert fram åt med den.

Har grejat lite med 02:an in för helgen då det är tänkt att gasas
På Sundsvall raceway.

Bromsade i tisdags natt och efter lite strul så börja det lira rätt bra.
Men då bänken inte räcker så på grund av min höga utväxling så fick jag stega på laddet efter som. Det blev 767whp till slut iaf innan bänke sa ifrån då ladda den 1,9 bar i början och 2,3 på topp vid 8500rpm men vi får ladda på merpå banan när det lirar med allt annat.

Den gav iaf 620whp med 1,54 bar i tryck :)

Stort tack till Tjoffe för hjälpen!!!

http://www.youtube.com/watch?v=7seEvyXQu2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 1602 med S14 turbo

Postat: tor jun 16, 2011 10:38 pm
av T-27
Och ett Till Tidningsreportage :)
http://dagbladet.se/sport/nyheter/1.360 ... m-satsning" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi syns nog på Lördag !

Re: 1602 med S14 turbo

Postat: fre jun 17, 2011 6:29 am
av RoGGaH
jo de ringde och fråga om de fick göra nått så här inför tävlingen.

Ok du kommer ner då eller?