Sida 19 av 56

Postat: tis jul 22, 2008 10:13 am
av Roger Persson
larsat skrev:riktigt snyggt & seriöst!! här händer det grejjer! :thumbright:


He he.. :) Tackar!

Här köpa 3" V-bandklämmor..
Flänsar beställer ni av mig.. :lol:
Skämt osido..

Bild

http://www.powerx3m.se/showItems.php?cat=71

Hitta även stålrörskrökar där 3 o 3,5"

http://www.powerx3m.se/showItems.php?cat=58

Helt klart intressant.. 8)
Eftersom ja ska linda känns det rätt onödigt köra rostfritt,
bättre göra tryckrör av dom iställer o sätta dit en ic..
En liten vändning...

Postat: tis jul 22, 2008 9:45 pm
av Roger Persson
Hemliga grejer.. :lol: 4" V-bandsfläns Rostfri till 3.5"/4"
DP och 4" rostfri rörböj..PPF tar 300 för en böj o 200 frakt..
Trevligt.. En V-bandsfläns därifrån kostar ca 500 kr dock är
denna hemmapulad..

Bild

Postat: tis jul 22, 2008 11:18 pm
av Roger Persson
Glömde föresten skriva att grenröret är testat i bilen nu, passade
riktigt smutt... :) Ca 10mm frigång överallt där de e nära, typ
överallt.. :lol: 3" dp kommer ha 10mm frigång ner uppifrån,
kommer gå överinsuget och vara delad i minst 2 delar med
v-bandklammor.. Är så sjukt trött på vanliga kläm skarvar när
de gäller avgasrör.. Vem fan uppfann det egentligen....
Sitter ett halvår och sen e de kört och man får slita häcken
av sig för få isär skiten... Nej tack, slut med det snart.. :)
Gött kunna plocka ner dp på en pisse kvart..

Postat: ons jul 23, 2008 7:37 pm
av Roger Persson
Lite lagom frigång..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... gget50.JPG[/img]

Såhär hamnar turbon.. Blir nog bra..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... gget51.JPG[/img]

Oljefilteret lagom inbyggt.. :lol: Bredvid hålet för 3" downpipe..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... gget52.JPG[/img]

I sin helhelt blir det nog rätt bra..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... gget53.JPG[/img]

Hoppas ja får mina krökar i morgon.. Lär gått åt runt 25 böjar..
Bara böjarna är 2 meter totalt.. :lol: Dock lite spill på det..

Postat: ons jul 23, 2008 10:00 pm
av marmander
Riktigt fint ormbo det där :thumbright: Måste bara fråga varför du inte satsade på "riktiga" kollektorer. 7-10graders vinkel skulle ju utan vidare få plats. Skulle bli mycket bättre ejektorverkan och mindre turbulens = mer effekt.


MVH/
SM

Postat: ons jul 23, 2008 10:47 pm
av Roger Persson
marmander skrev:Riktigt fint ormbo det där :thumbright: Måste bara fråga varför du inte satsade på "riktiga" kollektorer. 7-10graders vinkel skulle ju utan vidare få plats. Skulle bli mycket bättre ejektorverkan och mindre turbulens = mer effekt.


MVH/
SM


Tja!

Ja det vart lite ormigt... :lol: Vart ju inte alls som ja tänkt mig från första början.. Fast känns som det blev riktigt bra endå.. Blev rätt mkt klura för att finna plats för ormboet..

Men tillbaka till frågan... Ja vet faktiskt inte riktigt varför.....

Ja tror att det var så att när ja testade med 48.3 rör så kändes det som ja hade alldeles för små ingångshål i turbon för att kunna få det snyggt.. Det är bara T3 fläns.. :( Tyckte att ett pressat 48.3 rör matchade mycket bra så ja körde på det helt enkelt.. Hålena är om ja inte mins fel 25 * 50 nånting med 5mm vägg mellan... Så ja gjorde det lite enkelt för mej där... Skulle gärna ha testat tagit klenare rör och konar upp till 48.3 och fräst ett pressverktyg för att göra snygga konor.. Dock känns det lite yber seriöst för ett provisorium till turbo..

Det avslöjar väl att det finns en plan B.. Och då är tanken en riktig kolektor och större turbo med större fläns.. Tyvär ingen riktig koll på vad man skulle ha för turbo.. Nånting med twin entry kompressor med 100mm inlopp..

Då borde man dock börja fundera på skrota inner skärmarna, och sätta den större turbon åt andra hållet.. Finns ett litet platsbrist problem för downpipen nämligen som bode lösa sig då...Så vissa planer finns det iaf...

Postat: ons jul 23, 2008 11:09 pm
av Martin H
ser ju bra ut som vanligt. tror inte marmander syftade på rörstumparna mellan kollektor o turbo utan vinkeln i kollektorerna, ser ju aningen tvära ut?

Postat: tor jul 24, 2008 1:21 am
av Roger Persson
Martin H skrev:ser ju bra ut som vanligt. tror inte marmander syftade på rörstumparna mellan kollektor o turbo utan vinkeln i kollektorerna, ser ju aningen tvära ut?


I så fall är det ju för snäv vinkel i varenda böj i hela grenröret?
För det är ju samma böjar...

Först tänkte jag att man kunde tagit rakt rör och snedkapat...
Fast då blir det kanter in i kolektorerna och frågan är om det är bättre med snäva kanter eller mjuka böjar?

Tyckte att kör man med böjar blir det iaf mjuk övergång i början som styr in avgaspuffen i nästa mjuka böj istället för kant kant...?
Testa med två raka rör hur pass mkt vinkal man kan klämma in mellan 7cm med 15mm mellan rören... Blir lixom skit dåligt...

Problemet är väl lite att det måste vara en vinkel efter kolektorn... Vill inte mata in avgaserna snett in i avgashuset, dock med turbon åt andra hållet med snäckan uppåt istället skulle man kunna köra det helt rakt
in i turbon med ung 130mm kollektorer..

Skulle bli bättre men då blir det problem få ner downpipen...

Sen så måste det finnas plats under turbon för wastegate..

Sen finns det en annan tanke med svag böj upp innan turbon och det har med wastegat att göra...

För högtavgasmotryck vill man ju ha väldigt riktat in i turbon, jag hade mer tänkt mig lågt avgasmotryck och mindre laddtryck och mer sughästar så ja vill ha det något riktat mot wastgaten, kanske är obetydligt.. Men det finns en tanke bakom det mesta, dock inte allt.. :doh:

Tackar för alla synpunkter.. Alltid kul.. :)

Kom på att ja faktiskt tog en bild där 1ans rör ska gå in..
Dömde dock ut den eftersom den blev suddig trots att ja
andvände blomman... Så ni får stå ut med det suddiga..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... gget54.JPG[/img]

Postat: fre jul 25, 2008 12:15 pm
av Roger Persson
Funderar lite på bygga avgas med spjäll i så man kan släppa
ut avgaserna direkt bakom framhjulet.. Antingen genom en
plugg längst ut eller spjäll.. Någon som buggt nå sånt tidigare?

Postat: fre jul 25, 2008 1:41 pm
av Lången
Jag började bygga ett sånt system til Min r1 turbo men la ner projektet...tanken var att ha ett spjäll som öppnade samtidigt som laddtrycket kom, så när man åkte lungt och fint så lät den som en vanlig cykel men när man gedde benet så öppnade spjället och den fick sjunga fritt...men som sagt...har inte kommit så långt på det än :)

Postat: fre jul 25, 2008 2:03 pm
av Roger Persson
Lången skrev:Jag började bygga ett sånt system til Min r1 turbo men la ner projektet...tanken var att ha ett spjäll som öppnade samtidigt som laddtrycket kom, så när man åkte lungt och fint så lät den som en vanlig cykel men när man gedde benet så öppnade spjället och den fick sjunga fritt...men som sagt...har inte kommit så långt på det än :)


Fan de där lät ju som nått.. ;) Bara en kolv som får ladtryck..
Borde ju inte va supersvårt göra, ev kanske en fjäder som är
stälbar att hålla imot lite så det inte öppnar för minsta lilla utan
på full makaron.. :) Kanske kunde andvända sig lite av avgas
motrycket med? För det är ju lite det man vill sänka...

Postat: fre jul 25, 2008 4:46 pm
av JonasW
B20TicPower skrev:
Lången skrev:Jag började bygga ett sånt system til Min r1 turbo men la ner projektet...tanken var att ha ett spjäll som öppnade samtidigt som laddtrycket kom, så när man åkte lungt och fint så lät den som en vanlig cykel men när man gedde benet så öppnade spjället och den fick sjunga fritt...men som sagt...har inte kommit så långt på det än :)


Fan de där lät ju som nått.. ;) Bara en kolv som får ladtryck..
Borde ju inte va supersvårt göra, ev kanske en fjäder som är
stälbar att hålla imot lite så det inte öppnar för minsta lilla utan
på full makaron.. :) Kanske kunde andvända sig lite av avgas
motrycket med? För det är ju lite det man vill sänka...
Sitter nått liknande på min BMW 330 -03. I högra pipan, längst bak så sitter det ett spjäll som är vacumstyrt. Vid tomgång & låg belastning så är det stängt och öppnas vid lite tyngre gasfot ;).

Du skulle kanske kikat på deras lösning?

Postat: fre jul 25, 2008 5:20 pm
av Tommy Luhr
jag har en sådan pryl på min gatbil (142) skall ta en bild på det får du se..

Postat: fre jul 25, 2008 6:55 pm
av sura
Ett spjäll som påverkas av en wastegate klocka från en T3:a har funkat förr iaf :thumbright:

Ett gammalt spjällhus från tex en B23 borde funka, då har man ju en kula att fästa stången i.

Sen kan man dra slangen via kupén så att det går att stänga med en ballofix när man vill åka tyst.

Postat: tis jul 29, 2008 6:48 pm
av Roger Persson
Tommy Luhr skrev:jag har en sådan pryl på min gatbil (142) skall ta en bild på det får du se..


Blir de nå bild? :)
sura skrev:Ett spjäll som påverkas av en wastegate klocka från en T3:a har funkat förr iaf :thumbright:

Ett gammalt spjällhus från tex en B23 borde funka, då har man ju en kula att fästa stången i.

Sen kan man dra slangen via kupén så att det går att stänga med en ballofix när man vill åka tyst.
Låter ju ganska smidigt.. :)