Sida 19 av 36

Postat: mån okt 27, 2008 7:20 pm
av Jens Gustavsson
Richard skrev:Ska man vara med ordentligt i Comp så behöver man nog åka runt 0.5sek eller bättre jmf index.
Tage åker runt 0.7s under som jämförelse ;)
är det inte 0.5sek snabbare de sänker index?

att vinna är nog inte heller allt här i värden, inga av bilarna här tror jag heller är byggda för att vinna dragracetävligar det är nog mer att köra så fort man kan och försöka köra ännu fortare nästa tävlig? så är det då för mig. käns som att comp klassen är lite seriösare också som sakt var och det är ju bra.

Postat: mån okt 27, 2008 9:00 pm
av Fredde Holmgren
I kvalet får man köra fort utan att sänka index Jens.

Postat: mån okt 27, 2008 9:05 pm
av Richard
Mja, det är bara det personliga under elimineringen som justeras då.
SBF's regelbok skriver såhär om indexet:
DR 4.6 Competition Index Control (CIC)
I avsikt att få så rättvisa index som möjligt i Competition Eliminator tillämpas CIC.
Alla tävlande som i eliminering (inte i kvalificering eller tidsträning) kör 0,50 sek. eller mera
under sitt index, får sitt personliga index justerat nedåt med den tid som överstiger 0,50 sek.
under index i följande rundor av elimineringen.

När någon tävlande i eliminering kör 0,610 sek. eller mera under sitt klassindex kommer
klassens index att sänkas enl. följande:

Körning under index med: (sekunder) Sänkning av index med: (sekunder)
0,610 - 0,619 0,01
0,620 - 0,629 0,02
0,630 - 0,639 0,03
0,640 - 0,649 0,04
0,650 - 0,659 0,05
0,660 - 0,669 0,06
0,670 - 0,679 0,07
0,680 - 0,689 0,08
0,690 - 0,699 0,09
o.s.v. o.s.v.

I de fall två bilar i samma klass möts ska det alltid vara ”heads-up”, oavsett tidigare eventuella
personliga indexsänkningar. Eventuella sänkningar av klassindex under tävling ska av
arrangören rapporteras till Dragracing Utskottets utsedda CIC-administratör senast första
vardag efter tävling på blankett ”Competition Index Control Rapport” som finns att hämta
på SBF:s hemsida. Eventuell sänkning av klassindex träder i kraft till nästa tävling.
Ändringar i index publiceras på SBF:s hemsida.
Så om man gasar på mer än 0.61s under eliminering så sänks hela klassens till dina medtävlandes stora glädje ;)

Under kval så kan man mig veterligen inte orsaka nån indexbombning, och det är oftast där
man ser det gå riktigt långt under index också. Ingen vill ju sänka sitt personliga index för
tävlingen mer än nödvändigt för att vinna rundan, inbillar jag mig.

Men jag håller med dig om att Comp känns lite mer genomtänkt jmf ProStreet.
Och man har lite roligare motorkombinationer att kika på.

Adeen med turboladdad volvobanger jmf klassisk stor v8 med gas exempelvis ;)
Båda är på sitt sett intressanta (i mina ögon iaf) och det är kul att se att man kan få till
relativt jämna race mellan kombinationerna.

Postat: tis okt 28, 2008 12:41 am
av Mattz Larsson
Bumpspot = sista elimineringstiden är väll den rätta översättningen men det var ju som Richard skrev.:thumbright:

Mattz

Postat: sön nov 16, 2008 4:59 pm
av Danne
Ja då är det dags o väcka liv i tråden igen, har varit i burträsk hos Robert Ågren i hans bromsbänk i helgen och fortsatt där vi slutade i våras. I fredags riggade vi motorn och körde den som sugmotor för att sen hänga dit turbon idag, det hela slutade mycket bra och motorn är dessutom hel :thumbright:
Vi gav oss vid 3,1bar då vi utnyttjade 8st 1600cc spridare 97% vid lamda 6,5, motorn lämnade då 890hk och 980nm i vrid, därmed är rekordet med 8v topp tillbaks i sverige, vad jag vet har ingen bromsat nåt mer?. Ett stort tack till Robert bakom spakarna samt Fredde, Micke och Jocke som hjälpt till i helgen :thumbright:

Danne.

Postat: sön nov 16, 2008 5:14 pm
av RoGGaH
Fränt! :twisted:
Stort grattis till effekten.
Blir ballt det där till sommaren :thumbright:
Hur mycket effekt körde ni med i somras ungefär?

Postat: sön nov 16, 2008 5:21 pm
av Danne
RoGGaH skrev:Fränt! :twisted:
Stort grattis till effekten.
Blir ballt det där till sommaren :thumbright:
Hur mycket effekt körde ni med i somras ungefär?
Tack, runt 700hk körde vi i somras, ska tilläggas att vi var tvungen att byta tändning till en M&w pro drag som ger ca 500mj då våran R500cdi gav upp vid ca 2,5bar.

Postat: sön nov 16, 2008 5:26 pm
av Andreas Arthursson
Danne skrev:Ja då är det dags o väcka liv i tråden igen, har varit i burträsk hos Robert Ågren i hans bromsbänk i helgen och fortsatt där vi slutade i våras. I fredags riggade vi motorn och körde den som sugmotor för att sen hänga dit turbon idag, det hela slutade mycket bra och motorn är dessutom hel :thumbright:
Vi gav oss vid 3,1bar då vi utnyttjade 8st 1600cc spridare 97% vid lamda 6,5, motorn lämnade då 890hk och 980nm i vrid, därmed är rekordet med 8v topp tillbaks i sverige, vad jag vet har ingen bromsat nåt mer?. Ett stort tack till Robert bakom spakarna samt Fredde, Micke och Jocke som hjälpt till i helgen :thumbright:

Danne.
Riktigt ballt med en 8v :thumbright:

Postat: sön nov 16, 2008 5:27 pm
av peppe
Äntligen Danne!

Det har ju som varit upp och ner, skönt att kunna avklara en bromsning utan haverier och med brutalt resultat ;)

Grattis.

Postat: sön nov 16, 2008 5:30 pm
av Nicke Blom
grattis :thumbright:

Postat: sön nov 16, 2008 5:39 pm
av Jens Gustavsson
ett stort grattis! jag har hålt tummarna för er hela dan :thumbright:

så jäkla fränt med 8v och mycke effekt.

vid vilka rpm vart det den effekten?

mätte ni nå avgastryck?

lamda 6.5 vad blir det i lamda värde? 0.65 eller nå sånt?

Postat: sön nov 16, 2008 5:43 pm
av Tjernell
Coolt.

Grattis !!

Postat: sön nov 16, 2008 5:44 pm
av Kadett4wd
stentufft :twisted:

Postat: sön nov 16, 2008 5:48 pm
av Göte
Helvete i gatan :shock: Stort grattis

Postat: sön nov 16, 2008 5:58 pm
av Lantzen
Det finns hopp när man har en grym topp :)