Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
Hatten av och en exträäämt djup bockning inför detta bygge.
Hade du byggt rörhögen i kallbockade alloy steel rör, och dessutom gjutit paneler å karosseri i kolfiber, så hade jag blivit så oootroligt avundsjuk att jag gått å dränkt mej i avfettningsbadet.
Men nu nöjer jag mej med att kränga alla mina projekt till lägst bjudande.
Massor med lycka till.
Mvh/ Tobbe- MotorKnytt

Hade du byggt rörhögen i kallbockade alloy steel rör, och dessutom gjutit paneler å karosseri i kolfiber, så hade jag blivit så oootroligt avundsjuk att jag gått å dränkt mej i avfettningsbadet.

Men nu nöjer jag mej med att kränga alla mina projekt till lägst bjudande.

Massor med lycka till.
Mvh/ Tobbe- MotorKnytt
Tackar!MotorKnyttet skrev:Hatten av och en exträäämt djup bockning inför detta bygge.![]()
![]()
![]()
![]()
Hade du byggt rörhögen i kallbockade alloy steel rör, och dessutom gjutit paneler å karosseri i kolfiber, så hade jag blivit så oootroligt avundsjuk att jag gått å dränkt mej i avfettningsbadet.![]()
Men nu nöjer jag mej med att kränga alla mina projekt till lägst bjudande.![]()
Massor med lycka till.
Mvh/ Tobbe- MotorKnytt
Då är det nog bara att gå och dränka dig

Brukar inte göra uppdateringar utan bilder för dom är så tråkiga. Men nu har det hänt en hel del så det måste väll uppdateras ändå.
I går redovisade jag mitt ex-jobb och det gick bra, är bara att vänta att få tillbaka raporten från rättning och sen publisera den så är ex-jobbet helt klart.
I dag var Therealpinto här och gjorde en byggbesiktning och det gick också bra.
I morn åker bilen hem till Sundsvall och jag åker ned på tisdag. Och där blir det att köra tre projekt paralellt. Hålla på att krångla med byrakratin med Spriten så den går att besikta, plocka ihop motorn till Lancian och sen göra klart den här för provkörning.
Är det någon som har en 200sx kylare till salu? eller annan kylare med längden ca 40cm längs cellarna och ca 60cm bred?
- Amazon67
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=
Är det din bil? Väldigt raskt bygge! ska bli kul att se när det rullar för egen maskin på banorna!
Är det din bil? Väldigt raskt bygge! ska bli kul att se när det rullar för egen maskin på banorna!
Jo det är det, synns väll vem som postat den.Amazon67 skrev:http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=
Innan sommaren är slut kommer den rulla för egen maskin.
Då var Bentleyn hemma i sitt nya garaget. Och jag har även börjat jobba lite med den också. Jag fick en 200sx kylare av rebell82, men den visade sig vara lite för mycket erjad för att gå att svetsa bra i. Får tacka för den ändå
Den får agera IC-dummy.
Men efter en del letande hemma i föråden hittade jag två volvo 740 kylare så jag använder dom istället bara att jag lutar ned dom för att få platts. Och sånna har jag byggt kylare av tidigare så det vet jag funkar bra.
Kom även underfund med en sak som jag märkt tidigare men inte tänkt så mycket på och det är att aluminiumen i den varma delan av kylaren åldras mer än på den kalla sidan. Har svurit över det tidigare att ena sidan gått bra att svetsa i men inte den andra och i dag kom jag på varför.
I garaget, med farssans Healey 3000 i bakgrunden som är inne på en halv renovering, sisst den var renoverad var för 30år sedan så det är dax för en tillfixning.

Här ser man kylar/ic placeringen, blir ungefär som på orginalbilen, allt ska flyttas lite bakåt, men det fanns inget bra att tejpa fast kylaren i då.

Orginalbilens placering

740 Kylaren delad i hälften och ihop svetsad.

Men efter en del letande hemma i föråden hittade jag två volvo 740 kylare så jag använder dom istället bara att jag lutar ned dom för att få platts. Och sånna har jag byggt kylare av tidigare så det vet jag funkar bra.
Kom även underfund med en sak som jag märkt tidigare men inte tänkt så mycket på och det är att aluminiumen i den varma delan av kylaren åldras mer än på den kalla sidan. Har svurit över det tidigare att ena sidan gått bra att svetsa i men inte den andra och i dag kom jag på varför.
I garaget, med farssans Healey 3000 i bakgrunden som är inne på en halv renovering, sisst den var renoverad var för 30år sedan så det är dax för en tillfixning.

Här ser man kylar/ic placeringen, blir ungefär som på orginalbilen, allt ska flyttas lite bakåt, men det fanns inget bra att tejpa fast kylaren i då.

Orginalbilens placering

740 Kylaren delad i hälften och ihop svetsad.

-
- För mycket laddtryck
Ser ju tok najs ut!
kommer bli en riktigt grym bil.
Nästan så man måste få smajla till sig ett garage besök här nån gång i somam
Mvh// Rogga

Nästan så man måste få smajla till sig ett garage besök här nån gång i somam

Mvh// Rogga
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Karossen finns det några alternativ till.Thunderbird88 skrev:Ser fint ut men dock .. karossen ... Vad har du för planer på det? Då det är nog den dyraste biten ...
Bygga en nc fräs och fräsa pluggen själv, göra pluggen med spant varianten eller be någon firma fräsa den men det är svindyrt så det är någon av de två första alternativen som gäller.
Sen blir det bara vanlig glasfiber gjutning till resten, eventuellt kanske med en annan matris är polyester i formen.
Är bara att komma förbi och hällsa på om du vill.RoGGaH skrev:Ser ju tok najs ut!![]()
Nästan så man måste få smajla till sig ett garage besök här nån gång i somam![]()
Mvh// Rogga
Hade du tänkt göra en rättvänd plugg först, och sedan gjuta ett negativ på den?Ajden skrev:Karossen finns det några alternativ till.Thunderbird88 skrev:Ser fint ut men dock .. karossen ... Vad har du för planer på det? Då det är nog den dyraste biten ...
Bygga en nc fräs och fräsa pluggen själv, göra pluggen med spant varianten eller be någon firma fräsa den men det är svindyrt så det är någon av de två första alternativen som gäller.
Sen blir det bara vanlig glasfiber gjutning till resten, eventuellt kanske med en annan matris är polyester i formen.
Är bara att komma förbi och hällsa på om du vill.RoGGaH skrev:Ser ju tok najs ut!![]()
Nästan så man måste få smajla till sig ett garage besök här nån gång i somam![]()
Mvh// Rogga
Vad hade du tänkt för matrial i pluggen? Frigolit?