Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Tackar, men jag tror det har löst sig, en 200sx kylare kommer att passa bra om jag delar den i två.
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Hatten av och en exträäämt djup bockning inför detta bygge. :thumbright: :D :D :thumbright:

Hade du byggt rörhögen i kallbockade alloy steel rör, och dessutom gjutit paneler å karosseri i kolfiber, så hade jag blivit så oootroligt avundsjuk att jag gått å dränkt mej i avfettningsbadet. :shock:

Men nu nöjer jag mej med att kränga alla mina projekt till lägst bjudande. :hihi:

Massor med lycka till.

Mvh/ Tobbe- MotorKnytt
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

MotorKnyttet skrev:Hatten av och en exträäämt djup bockning inför detta bygge. :thumbright: :D :D :thumbright:

Hade du byggt rörhögen i kallbockade alloy steel rör, och dessutom gjutit paneler å karosseri i kolfiber, så hade jag blivit så oootroligt avundsjuk att jag gått å dränkt mej i avfettningsbadet. :shock:

Men nu nöjer jag mej med att kränga alla mina projekt till lägst bjudande. :hihi:

Massor med lycka till.

Mvh/ Tobbe- MotorKnytt
Tackar!
Då är det nog bara att gå och dränka dig :wink: De rör som är bockade är kallbockade (får inte göra något annat i burar) och lite legeringsämnen är det i dom och vissa delar kommer nog bli kolfiber, även om inte allt blir det, för det går inte snabbare bara för att det är dyrare.



Brukar inte göra uppdateringar utan bilder för dom är så tråkiga. Men nu har det hänt en hel del så det måste väll uppdateras ändå.

I går redovisade jag mitt ex-jobb och det gick bra, är bara att vänta att få tillbaka raporten från rättning och sen publisera den så är ex-jobbet helt klart.

I dag var Therealpinto här och gjorde en byggbesiktning och det gick också bra.

I morn åker bilen hem till Sundsvall och jag åker ned på tisdag. Och där blir det att köra tre projekt paralellt. Hålla på att krångla med byrakratin med Spriten så den går att besikta, plocka ihop motorn till Lancian och sen göra klart den här för provkörning.

Är det någon som har en 200sx kylare till salu? eller annan kylare med längden ca 40cm längs cellarna och ca 60cm bred?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då är Bentleyn på väg hem.

Bild
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

coolt nu när man ser den här bilden inser man ju hur djävla låg bilen är =)
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Jag har en 200sx-kylare liggandes. Iaf cellpaketet utan gavlar. Den kan du få för typ inga pengar alls. Sånt här vansinne måste ju uppmuntras. :thumbright:
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

rebell82 skrev:Jag har en 200sx-kylare liggandes. Iaf cellpaketet utan gavlar. Den kan du få för typ inga pengar alls. Sånt här vansinne måste ju uppmuntras. :thumbright:
Vad bra :)

Du har pm
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=


Är det din bil? Väldigt raskt bygge! ska bli kul att se när det rullar för egen maskin på banorna!
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Amazon67 skrev:http://www.youtube.com/results?search_q ... arch_type=


Är det din bil? Väldigt raskt bygge! ska bli kul att se när det rullar för egen maskin på banorna!
Jo det är det, synns väll vem som postat den.
Innan sommaren är slut kommer den rulla för egen maskin.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Då var Bentleyn hemma i sitt nya garaget. Och jag har även börjat jobba lite med den också. Jag fick en 200sx kylare av rebell82, men den visade sig vara lite för mycket erjad för att gå att svetsa bra i. Får tacka för den ändå :thumbright: Den får agera IC-dummy.
Men efter en del letande hemma i föråden hittade jag två volvo 740 kylare så jag använder dom istället bara att jag lutar ned dom för att få platts. Och sånna har jag byggt kylare av tidigare så det vet jag funkar bra.
Kom även underfund med en sak som jag märkt tidigare men inte tänkt så mycket på och det är att aluminiumen i den varma delan av kylaren åldras mer än på den kalla sidan. Har svurit över det tidigare att ena sidan gått bra att svetsa i men inte den andra och i dag kom jag på varför.

I garaget, med farssans Healey 3000 i bakgrunden som är inne på en halv renovering, sisst den var renoverad var för 30år sedan så det är dax för en tillfixning.
Bild

Här ser man kylar/ic placeringen, blir ungefär som på orginalbilen, allt ska flyttas lite bakåt, men det fanns inget bra att tejpa fast kylaren i då.
Bild

Orginalbilens placering
Bild

740 Kylaren delad i hälften och ihop svetsad.
Bild
Thunderbird88
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: fre aug 24, 2007 9:08 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Thunderbird88 »

Ser fint ut men dock .. karossen ... Vad har du för planer på det? Då det är nog den dyraste biten ...
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ser ju tok najs ut! :thumbright:
kommer bli en riktigt grym bil.

Nästan så man måste få smajla till sig ett garage besök här nån gång i somam :wink:

Mvh// Rogga
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Thunderbird88 skrev:Ser fint ut men dock .. karossen ... Vad har du för planer på det? Då det är nog den dyraste biten ...
Karossen finns det några alternativ till.

Bygga en nc fräs och fräsa pluggen själv, göra pluggen med spant varianten eller be någon firma fräsa den men det är svindyrt så det är någon av de två första alternativen som gäller.
Sen blir det bara vanlig glasfiber gjutning till resten, eventuellt kanske med en annan matris är polyester i formen.

RoGGaH skrev:Ser ju tok najs ut! :thumbright:
kommer bli en riktigt grym bil.

Nästan så man måste få smajla till sig ett garage besök här nån gång i somam :wink:

Mvh// Rogga
Är bara att komma förbi och hällsa på om du vill.
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ser skitbra ut robert!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ajden skrev:
Thunderbird88 skrev:Ser fint ut men dock .. karossen ... Vad har du för planer på det? Då det är nog den dyraste biten ...
Karossen finns det några alternativ till.

Bygga en nc fräs och fräsa pluggen själv, göra pluggen med spant varianten eller be någon firma fräsa den men det är svindyrt så det är någon av de två första alternativen som gäller.
Sen blir det bara vanlig glasfiber gjutning till resten, eventuellt kanske med en annan matris är polyester i formen.

RoGGaH skrev:Ser ju tok najs ut! :thumbright:
kommer bli en riktigt grym bil.

Nästan så man måste få smajla till sig ett garage besök här nån gång i somam :wink:

Mvh// Rogga
Är bara att komma förbi och hällsa på om du vill.
Hade du tänkt göra en rättvänd plugg först, och sedan gjuta ett negativ på den?

Vad hade du tänkt för matrial i pluggen? Frigolit?
Skriv svar