Sida 19 av 85
Postat: tor nov 26, 2009 11:55 am
av Roger Berglund
Jens , nu har oljan kommit hit till Lube-tools!

så nu finns det i lager!
Helsynts Rak 40 oljan där som vi har tagit fram för överladdning med turbo
Mvh Roger
Postat: tor nov 26, 2009 2:12 pm
av Magnus Söderberg
Spännande med en rak 40 helsyntet för heavy-duty turbobruk. Är det en PAO bas och rikligt med ZnDDP för kammens välmående?
Postat: tor nov 26, 2009 4:34 pm
av Jens Gustavsson
Roger Berglund skrev:Jens , nu har oljan kommit hit till Lube-tools!

så nu finns det i lager!
Helsynts Rak 40 oljan där som vi har tagit fram för överladdning med turbo
Mvh Roger
härligt då kan jag ladda på nått bar till i B20

Postat: tor nov 26, 2009 9:05 pm
av j björk
Magnus Söderberg skrev:Spännande med en rak 40 helsyntet för heavy-duty turbobruk. Är det en PAO bas och rikligt med ZnDDP för kammens välmående?
Hmm, är det inte pao bas som syntetolja normalt bygger på?
Dvs. om den inte är ester (har jag för mig den heter) baserad som väl castrol r30/r40 är?
Postat: fre nov 27, 2009 11:10 am
av Magnus Söderberg
Det ska egentligen vara så, dock så finns det numera ett prejudikat från usa att en mineralolja som är högraffinerad (grupp III) kan anses vara så förändrad så att den får marknadsföras som syntetisk.
Det var Mobil som drog Castrol inför rätta i denna fråga men förlorade (Castrol tycker jag för övrigt är den sniknaste tillverkaren ifall man ser till vad man får för pengarna).
Just castrol r serien är lite speciell eftersom den har ricinbas, vilket ger en mycket stark och temperaturtålig oljefilm. Nackdelen är att den är vegetabilisk och vill till att härskna ifall den får stå ett tag.
Konsekvensen är hursomhelst att en hel del sk "syntetoljor" innehåller då en betydande bas av grupp III med mindre tillsatts av grupp IV samt V (PAO och estrar). Så att läsa säkerhetsdatabladet på den produkt man köper rekommenderas.
Men som sagt så låter det som ett intressant alternativ till oljor som tex Statoil HP 25W-50. Vilket blir priset mellan tumme och pekfinger?
(Förlåt för offtopic grejer i tråden

)
Postat: fre nov 27, 2009 2:42 pm
av Jens Gustavsson
roger ska du meka nått i helgen? skulle va förbi och snacka B20 kammar.
är far din hemma?
jag ser framimot att höra mer om den nya oljan också

Postat: fre nov 27, 2009 4:41 pm
av Roger Berglund
nja det blir inget mekande för min del flickvännen är på besök

.
men Det gick ju nå rykten om att du skulle köra lite b20 bänkning imorgon?,
tänkte ja och farsan kanske kunde dyka förbi och se hur det går för dig samt ta med den nya oljan,hur låter det ?
Du kan ju höra av dig , eller så Ringer du Farsgubben min
Mvh Roger Berglund
Postat: fre nov 27, 2009 5:55 pm
av Jens Gustavsson
det är bara att dyka upp mitt i dagen eller på kvällen en sväng jag är nog där till 20.00 tiden.
nu är motorn och broms bänk i drift igen efter lite småsjusterigar.
bara att städa upp lite nu och byta spridare så ska de E85 konverteras och mappas i morron.
Postat: fre nov 27, 2009 9:37 pm
av Mattias J
Jens Gustavsson skrev:det är bara att dyka upp mitt i dagen eller på kvällen en sväng jag är nog där till 20.00 tiden.
nu är motorn och broms bänk i drift igen efter lite småsjusterigar.
bara att städa upp lite nu och byta spridare så ska de E85 konverteras och mappas i morron.
Trevligt att höra jens, väntar med spänning

Postat: lör nov 28, 2009 2:10 pm
av Jens Gustavsson
nu är den grov mappad till0.6bar med 1600cc spridarna och E85 samma effekt ca 228hk vid 6500rpm.
haltech F3 värkar jobba fint med 1600cc spridarna då det inte va nå problem att mappa in låglasten
nu ska vi provtrycka och kolla lite mer exakt vad vilket laddtryck är vilken stapel då det är bytt mappsensor så stämmer ju inte graderigen i bar.
vi ska också fördjupa oss i vilket varvtals område tex 3000rpm mappen på värkar ( jag tror att den jobbar mellan 2500-3500)
Postat: lör nov 28, 2009 2:34 pm
av Mattias J
tycker att de gammla haltechspruten alltid fungerat bra med stora spridare, kan tänka mig att det blir lite förvirrande i och med att hela mappen förskjuts när man bytar mapsensor.
den interpolerar väl med lastområdet dvs 500varv innan och 500 efter ?
lycka till Mvh Matte
Postat: lör nov 28, 2009 2:49 pm
av Jens Gustavsson
Mattias J skrev:
den interpolerar väl med lastområdet dvs 500varv innan och 500 efter ?
lycka till Mvh Matte
jo jag tror det fungerar så också.
mapp sensor skalan kan man leva med, annars kan man göra som peter och tapea på bildskärmen och skriva i bar där

Postat: lör nov 28, 2009 8:55 pm
av Jens Gustavsson
vi hitta lite läckage i turbon och nå tryckrör, så trycket ökade lite.
sen höjde vi tändningen från 30-ca33 grader, då vart det bättre vrid men inte nå mer effekt vid 6500 (kan va krokiga ventiler).
vridet vart 317nm nu iallafall runt 5500rpm och toppefekten 235 vid ca 6000rpm.
skall montera blow off i morgon och fixa lite mer läckage i insuget.
öppen wg vid 3600rpm
Postat: lör nov 28, 2009 9:31 pm
av Mattias J
kör du med bägge aggregaten nu ?
Postat: lör nov 28, 2009 11:50 pm
av mattias
Det körs bara med ett aggregat.
Klippte ihop lite film från igår, körning på bensin. Fick visst inte med nån riktig 7000 rpm snytning men det lär väl bli senare filmning när laddtrycket höjts.
http://www.youtube.com/watch?v=WpKNV6YRLHg