Sida 19 av 42
Postat: sön sep 05, 2010 8:12 pm
av marmander
Nu var det dags för en liten updatering!
Har fortfarande haft för mycket att göra på gården så bilderna har fått dröja, kanske kommer upp lite på byggena snart...
Däremot har mina nya dumpventiler kommit hem!
Dessa ventiler är nu slut, men jag skall försöka ta fram en ny version längre fram, dock blir den ej dubbelverkande
Lite kort fakta:
*Helt svensktillverkad, enbart kvalitétsdelar från Sverige.
*Dubbelkolvstyp/ sekventiell, gör att dom kan användas till många bilar med luftmassemätare.
*45mm kolvar och slanganslutning
*Mycket lång slaglängd, stora portar och spetsiga radiekolvar ger extremt bra flödesegenskaper. Fungerar bra till över 1000hk!
*Nyhet för denna versionen är att övre kolven tätas med X-ring istället för O-ring vilket ger lägre friktion och ännu bättre tätning och livslängd.
Kolvarna har även lättats ytterligare för att ge snabbare reaktion, samt att toleranserna har stramats åt ytterligare.
Finns i nedanstående färger.
Hör av er om ni är intresserade!
Skickas med posten och betalas via faktura.
MVH/
Simon
Postat: mån sep 06, 2010 9:04 am
av icklas
Grymt!

Postat: mån sep 06, 2010 10:16 am
av Erik N
mycket snygga dumpar

Postat: mån sep 06, 2010 7:41 pm
av marmander
Tackar tackar
Vad tycker ni om den nya firmaloggan?
Tanken var att få till en logga som enkelt gick fräsa och skära ut sammanhängande så man kan svetsa fast brickor med den på jobb man gjort och dylikt. MS står givetvis för både Marmander Solutions och Simon Marmander, en riktig "ego-logga"

Postat: mån sep 06, 2010 7:47 pm
av mattias
Jag tycker om initialerna, nästan så man skulle haft några brickor själv..
Går Dextan bra fortfarande? Fascinerad av enkelt diesel-trim.

Postat: mån sep 06, 2010 8:12 pm
av marmander
mattias skrev:Jag tycker om initialerna, nästan så man skulle haft några brickor själv..
Går Dextan bra fortfarande? Fascinerad av enkelt diesel-trim.

Får jag skurit ut några snart så skickar jag gärna ett gäng
Dextan går som en riktig tiger

, kanske lite för stark för sitt eget bästa rent av...
Nu har jag äntligen tagit mig tid att få in lite bilder i datorn! Blir ett jätteinlägg....
Först och främst så gjorde jag färdigt takbytet, sätta läkt, väv och skruva plåt. Tack till Emil, Markus, Christian och Mikael som hjälpt till i omgångar.
Efter taket fortsatte jag med att tilläggsisolera, spika på fasad och måla. Nu fattas bara fasaden på ena sidan, sätta på lockläkt och måla på sina ställen.
I förrgår passade jag även på att gräva ut, dränera och förbereda för gjutning av platta framför garaget (blir inte i år).
Hemma har dom grävt ner kabel och därmed fick jag passa på att snylta till mig fylle till mitt framtida garageutbygge. Det hela drog med sig en hel del.
Först fick jag dika och gräva bort ca en meterdjupt med dy och matjord bakom ladugården för att kunna få fyllt ut en väg som lastbilen skulle kunna köra på för att fylla bakom garaget.
Till höger på bilden ser man den vägen
Bakom garaget var det en riktig surhåla, några intensiva timmar nere i geggan sedan var det urgrävt!
Sedan fick jag inget fylle från lastbil, men det kommer en trevlig grävmaskinist med sin kärra någon eller några gånger om dagen nu

Postat: fre sep 10, 2010 5:21 pm
av Magoo
marmander skrev:
Lite kort fakta:
*Helt svensktillverkad, enbart kvalitétsdelar från Sverige.
*Dubbelkolvstyp/ sekventiell, gör att dom kan användas till många bilar med luftmassemätare.
*45mm kolvar och slanganslutning
*Mycket lång slaglängd, stora portar och spetsiga radiekolvar ger extremt bra flödesegenskaper. Har provats till ca 750hk som jag vet, men räcker säkert till mer!
*Nyhet för denna versionen är att övre kolven tätas med X-ring istället för O-ring vilket ger lägre friktion och ännu bättre tätning och livslängd.
Kolvarna har även lättats ytterligare för att ge snabbare reaktion, samt att toleranserna har stramats åt ytterligare.
* Specialanslutning till ex.vis wigginsklämma kan tillverkas på beställning.
Finns i nedanstående färger.
Hör av er om ni är intresserade!
Skickas med posten och betalas via faktura.
MVH/
Simon
Jag instämmer med tidigare skribenter.
toksnygga dumpar, kan man välja vilken färg på kolven som man vill ha ?
jag e iaf bra sugen på en svart rackare, kommer sitta som en smäck i min ruttna gröna golf

Postat: fre sep 10, 2010 6:42 pm
av Moggemx
Tänk vad lite detaljer kan göra! Ganska stor skinnad mot tidigare modellen ändå
Riktigt snygga dumpar, Loggan såg fräck och enkel ut också!

Postat: fre sep 10, 2010 7:36 pm
av marmander
Kul att det är fler än jag som tycker dom är fina
Det går få dom med svart eller naturfägad kolv, dock så har jag till antalet räknat med svart kolv till dom blå och naturfärgade och svart den till naturfärgade ventilen, så jag får nog ha lite koll så man inte bara har en färg kvar på kolvarna i slutändan.
Mot den första modellen är det väldigt stor skillnad, mot den andra är det lite mindre, men som sagt det skiljer till det bättre på en del punkter ändå. Det är ju detaljerna som gör helheten
Kanske skulle uppdatera med något mer, nu sitter jag dock mest och väntar in att frugan skall klämma ut ungen snart, fem dagar över tiden än så länge...
Postat: mån sep 13, 2010 1:59 pm
av Nicklas Eriksson
dumparna är ju så innihe*****te snygga!
och om du fortfarande går i väntans tider så är ju uppdateringarna i den här tråden alltid av intresse. annars så är det väl bara gratulera till familjetillskottet!

Postat: mån sep 13, 2010 8:12 pm
av marmander
Tackar och bugar! Känns som man lyckats få till en bra produkt nu,
Inte bara snygga, dom presterar bra också
Ganska dyra att tillverka så det är inte så stora marginaler, handlar jag inte upp pengarna jag får för dom så blir det nästan inget över efter skatt och egenavgifter
Kul att uppdateringarna uppskattas, även om dom numera kanske inte är så bilrelaterade hela tiden. Det är så mkt annat som behövs göras innan man kan lägga tid på bilarna.
Om det nu kommer bli någon tid över trots arvingen (som inte kommit ut ännu) så ska det förhoppningsvis bli bygge av en lastväxlare till traktorn och grävmaskinen, eller så prioriteras pengar och tid till timmergrip och rotator till grävmaskinen istället. I bästa fall både och...
//SM
Postat: mån sep 13, 2010 9:19 pm
av Rogge
marmander skrev:
Om det nu kommer bli någon tid över trots arvingen (som inte kommit ut ännu)
Jasså? Ligga o vila på tanten hinner han, men inte bygga plastcamaro? vart är prioriteringarna Simon?
Notera ironin om den missades

Postat: tis sep 14, 2010 8:59 am
av marmander
Jadu Rogge
Visst är man sugen på att bygga plastcamaro, men är inte tanten nöjd så är det svårt att motivera sådana byggen
Tyvärr kommer det dröja relativt lång tid innan jag fått ordning på allt jag behöver för att kunna bygga Camaron, garaget måste vara utbyggt först också. Tyvärr räcker inte pengarna och tiden till för att göra allt samma år, även om jag helst hade velat ha det så

Postat: tis sep 14, 2010 3:46 pm
av Nicklas Eriksson
marmander skrev:
Kul att uppdateringarna uppskattas, även om dom numera kanske inte är så bilrelaterade hela tiden. Det är så mkt annat som behövs göras innan man kan lägga tid på bilarna.
Nu har jag ju visserligen anat ett svalt intresse av det traktorvagn jag visat bilder på i min egen tråd... men även om forumkategorin heter "Vad händer i garagen" så är jag och säkert många med mig mångsysslande byggomaner som tycker det är fräsigt med alla typer av ombyggnationer och maskiner... och då även det som händer utanför garagen.
Så tummen upp för "diverse-uppdateringar"!
Postat: mån sep 20, 2010 7:24 pm
av Magoo
Man får gratulera till arvingen.
Nu får du se till att han får smak på maskiner tidigt så att du får en hjälpreda i garaget.