
"Mickes MC/BIL byter skepnad"
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Inlägg: 1958
- Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hejsan! Jo, Locost är vad man brukar kalla hemmabyggda lotus superseven replika bilar, eftersom i bnracing utgör de en mycket kostnadseffektiv racingklass. Locostklubben kommer att vara på plats på wheels och har en lite egen reserverad hörna med lite lokala bilar. Så jag blev ombedd att göra dom sällskap.polymoog skrev:mrabarth skrev:Tjenare! Jo jag gissar nog att det blir att vara kvar i Umeå på wheels. Kom gärna och snacka lite då jag troligtvis kommer att stå tillsammans med locostgänget.
Cruisa!!!!!!!!!!! Hehe, Nej du. Jag har kört ett varv med en annan bil där en gång. Det var nog den sista gången. Jag tror inte att min koppling kommer att må riktig så bra efter sådan misshandel. Mride:en går ju endast ca 115km/h på 1:an.Haha jo din bil är nog inte riktigt avsedd för cruising egentligen
![]()
Locostgänget, vem är dem? Ursäkta, känner inte så många bland bilfolket![]()

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Hehe!! Tack så mycket! Jo det blev en liten rundtur till Holmsund för att försöka hitta en lite trevlig miljö att ta några bilder. Och givetvis fick man ju även prova glassätar kapaciteten på bilenNicke Nyman skrev:Sedär ja att du va till Holmsund o smög... Fina bilder och ditt bygge är riktigt fint!

Jag har bytt bort orginal wastegaten mot en ny 40mm WG. Orginal dumpen är även den ersatt av ett tätt slutande lock, eftersom jag har haft stora misstankar på läckage då spoolup tiden har varit tämligen lång....

Elektronisk laddstyrning är också ihopbyggd men inte monterad.
Som första provtur med ny WG och utan dump är resultatet överraskadne bra!!! Utan laddstyrning, utan dumt och endast med ny WG börjar den ladda ca 4000rpm tidigare!!!!!!!!!!!!!!


Responstiden är nog ca 400% snabbare- Helt makalöst!!!!!
Man kan nog säga att jag har haft inre läckage och att orginal WG:n har troligtvis snygöppnat långt i förtid också.
Ska ut en stund idag med Benny i baksätet "stackars jäkel" och kontrolllogga bränslemappen. Motorn har ju inte laddat så här tidigt någonsin tidigare, så det kan vara kul att se att allt är i sin ordning.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Tackar tackar!! Kul att du gillar den!SnoWFreaK skrev:Men duså förbaskat otroligt frän den är nu
Längtar till wheels, då blire glo konstant på den
knäppa några bilder blir det nog av med även
Är du sugen och har lite att göra, så kan du ju alltid "shoppa" om mride c42 bilen med lite nya tillbehör- typ en hardtop, vingar, ny färg/lack med coola stripes

Lite fler bilder finns på hemsidan: http://www.c42.mride.se/progress.html . Då är det vara att skriv vilka bilder du vill ha så kan jag fixa dom i högre upplösning.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Kul, ska hålla utkik för locostgänget på lördagenmrabarth skrev:Hejsan! Jo, Locost är vad man brukar kalla hemmabyggda lotus superseven replika bilar, eftersom i bnracing utgör de en mycket kostnadseffektiv racingklass. Locostklubben kommer att vara på plats på wheels och har en lite egen reserverad hörna med lite lokala bilar. Så jag blev ombedd att göra dom sällskap.

Hej igen!
Igår blev det en sväng till Åmsele flygas för lite utvärdering av hjulupphängningen i SS banan.
Det var fint väder och ca 22 grader i luften.
Jag är mer än nöjd med hur bilen uppförde sig- Fin ballans med snabb och precis instyrning. Jag testade att "kasta" in den i kurvan med motorbroms, det resulterade i lätt överstyrning men mycket lätt att hämta hem. Vid jämn gas och mjuk instyrning kändes den riktigt följsam med lätta tendenser till bakvagnssläpp när man närmade sig gränsen men det var bara att fortsätta att gasa.
Diffen verkade jobba otroligt fint. Jag upplevde det,, ju mer jag gasade ut ur kurvan, ju mer grepp hade jag i bakvagnen. Riktigt trevligt fenomen.
För dagen hade jag sänkt bilen i framvagnen för att sänka rollcentrat och därför minska understyrningen som jag kännt tidigare. Men sänkningen följde även cambern med till ca -1,5grad. Bilen känns helt anorlunda mot förr. Kul när små justeringar gör av sig!
På filmen kan man se hjulupphängningen röra sig när man kör. Känns inte som de rör sig något alls, men nu ser man verkligen att jag har massvis med fjädringsrörelse när man provoserar. Den rollar och niger en hel del kan man säga. Det är bra- Då finns det lite rörelser att jobba med.
Tråkigt nog blev det endast 6 varv körda på hela dagen pga problem med mekaniken runt motorn.
Vet inte hur jag lyckas!!? Men min nya Wastegate SKAR i ventilstyrnigen!!!!! Hur kan detta hända? Ventilen som ska reglera laddtrycket fastnade helt enkelt i stänkt läge- Vilket resulterar i att laddtrycket skenar. Vi mappade in en "bränslevägg" för säkerhets skull vid 1,0bar som dränker motorn med soppa och släcker tändningen. Därför kan man se att den puffar till vid växlingarna även om jag försöker att sluta gasa innan.
Jag plockade lös WG:n och bankade ner ventilen några mm så den inte skulle överladda. (Jag ville ju SÅÅÅ gärna göra när jag ändå var där) Funkade fint! Jag hann köra 2 repor till innan med nästan inget laddtryck (inte med på filmen tyvärr). Snacka om lättkörd!!! Dagens bästa tid stod jag för på 1:23,75. Det gick alltså "pinsamt nog" snabbare med mindre laddryck. Det var betydligt lättare att mästra banan då man inte var tvungen att hålla tillbaks effekten hela tiden. Övning övning- Nästa gång ska det bli andra bullar.
Ett kopplingsbyte skulle inte heller vara dumt. Den vill gärna slira på 3:an och uppåt. Det var inte helt oväntat då den aldrig varit bytt sen -01.
Skulle vara otroligt kul om Gullabo hade möjlighet att köra den på Emmaboda SS.
FILMEN: http://www.youtube.com/watch?v=Gs6AE28WNV0
Igår blev det en sväng till Åmsele flygas för lite utvärdering av hjulupphängningen i SS banan.
Det var fint väder och ca 22 grader i luften.
Jag är mer än nöjd med hur bilen uppförde sig- Fin ballans med snabb och precis instyrning. Jag testade att "kasta" in den i kurvan med motorbroms, det resulterade i lätt överstyrning men mycket lätt att hämta hem. Vid jämn gas och mjuk instyrning kändes den riktigt följsam med lätta tendenser till bakvagnssläpp när man närmade sig gränsen men det var bara att fortsätta att gasa.
Diffen verkade jobba otroligt fint. Jag upplevde det,, ju mer jag gasade ut ur kurvan, ju mer grepp hade jag i bakvagnen. Riktigt trevligt fenomen.
För dagen hade jag sänkt bilen i framvagnen för att sänka rollcentrat och därför minska understyrningen som jag kännt tidigare. Men sänkningen följde även cambern med till ca -1,5grad. Bilen känns helt anorlunda mot förr. Kul när små justeringar gör av sig!
På filmen kan man se hjulupphängningen röra sig när man kör. Känns inte som de rör sig något alls, men nu ser man verkligen att jag har massvis med fjädringsrörelse när man provoserar. Den rollar och niger en hel del kan man säga. Det är bra- Då finns det lite rörelser att jobba med.
Tråkigt nog blev det endast 6 varv körda på hela dagen pga problem med mekaniken runt motorn.
Vet inte hur jag lyckas!!? Men min nya Wastegate SKAR i ventilstyrnigen!!!!! Hur kan detta hända? Ventilen som ska reglera laddtrycket fastnade helt enkelt i stänkt läge- Vilket resulterar i att laddtrycket skenar. Vi mappade in en "bränslevägg" för säkerhets skull vid 1,0bar som dränker motorn med soppa och släcker tändningen. Därför kan man se att den puffar till vid växlingarna även om jag försöker att sluta gasa innan.
Jag plockade lös WG:n och bankade ner ventilen några mm så den inte skulle överladda. (Jag ville ju SÅÅÅ gärna göra när jag ändå var där) Funkade fint! Jag hann köra 2 repor till innan med nästan inget laddtryck (inte med på filmen tyvärr). Snacka om lättkörd!!! Dagens bästa tid stod jag för på 1:23,75. Det gick alltså "pinsamt nog" snabbare med mindre laddryck. Det var betydligt lättare att mästra banan då man inte var tvungen att hålla tillbaks effekten hela tiden. Övning övning- Nästa gång ska det bli andra bullar.
Ett kopplingsbyte skulle inte heller vara dumt. Den vill gärna slira på 3:an och uppåt. Det var inte helt oväntat då den aldrig varit bytt sen -01.
Skulle vara otroligt kul om Gullabo hade möjlighet att köra den på Emmaboda SS.
FILMEN: http://www.youtube.com/watch?v=Gs6AE28WNV0
Senast redigerad av mrabarth den sön aug 05, 2007 7:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1022
- Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
- Ort: Borlänge (Dalarna)