Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Jens Gustavsson »

botten: -90 B230f oöppnad 20000mil+

topp: sts/JONI RACING 530 cnc 46x38 212/165cfm/16mm lyft.

STS 247 kam med 114nock 12.1mm lyft

turbo: gammal HX40 56/65 14# avgashus

grenrör: 42.6mm invändigt och ca 50-60cm långa rör.

WG: STS 50mm med mottrycks regulator.

insug: custom, ca 22cm 48mm vid tratt. 3" bmw spjäll

insprut: autronic sm4 1680cc, 3.3bar standard btr, standard bränsle skena.

kompa?? ca 9.0 skulle jag gissa. hur va det med klämspalten stövarn va den fasad eller som den va direkt från cnc programmet?
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av 7aan »

hur mycket tändning kör ni?

vi kör 24grader på min provade att lägga på mer men vi tappade bara hk :(
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Jens Gustavsson »

på bensin broms-papperet på sid 17 så ser du anteckningarna om tänd punkt på lite olika punkter. på E85 så har vi liknade men vi höjde ju trycket så det vart lite lägre. stövarn kan nog lägga upp mer tänd kurvor sen.
jo på dina 2.1 bar så låter 24 grader rätt mycket men på 1.5 bar så vill vår motor ha rätt mycket med våra special förbrännings rum. jag gillar inte toppar där man måste sänka tändningen jätte mycket det bruka va ett täcken på att förbränningen blir instabil. tror vi körde 25 grader vid pik effekt och 26.6 vid 8000rpm nu vid 1.5bar? under 5500rpm dumpade vi tändningen/vridet till 18 grader eller nått sånt?

ska justera fram kamaxeln i morogon och testa lite mer sånt. jag hadde dock råkat sälja slut på justerbara kamdrev så vi får köra den råbarkade metoden utan sprint men det rekommenderar jag bara i krig åt hårdigar :lol:
mvh jens
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (400hk 1.15bar)

Inlägg av mrabarth »

Jens Gustavsson skrev:
ca 185-190nm vid 2000rpm micke.

:thumbright:
Rackarns!!! :shock: Grattulerar till effekten! Snart är 500hk målet nått :thumbright:
ERIK: Nu MÅSTE du hänga på till åmsele i sommar och ratta lite konbana. Ska bli otroligt kul att se hur all den effekten går att nyttja när det svänger lite :hey:
Med 185NM i motorn vid 2000rpm borde den ge ca 52,6hkr. :mrgreen:
Skulle vara ballt och se potenialen i din maskin med riktiga stakar.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Peter L »

Micke: Vilken tur att man inte ligger på 2000 varv annat än när man är ute och fin åker med en glass i handen ;)
Du skulle ha kommit ner med fårrden till södern och åkt riktig bana, du borde ju nästan kunna köra den hela vägen? Är riktigt sugen på att skaffa en banbil här nere när det finns möjlighet att köra på en riktig bana! :)
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Jens Gustavsson »

en sak vi funderar på som säkert några av er sävar turbo nördar har ideer om är oljetrycket på B230 motorerna som är ganska lågt ( ca 3.0bar så öppnar övertrycks ventilen på lite varv med varm 20-50 olja ).

Är det nått att oroa sig för eller på en sån här turbo motor?
på en sug motor skulle jag inte va så orolig men blir det för lite på vevlagren då vi börjar komma imot 600nm i vrid?

det är ca 5 minuters jobb i sävar bänken att demontera tråget så det är inga problem att shimsa på lite mer tryck :thumbright:

mvh jens och erik
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kvällens dyno rapport!
vi testade att vrida kamaxelns insugnings nock från 115 grader till 110 i dag för att se vad som hände och den laddar lite tidigare och gav nu 400+nm redan vid 3400rpm än fast vi svepte lite fortare upp i varv :thumbright: men som med allt här i värden så är det en balansgång då vi tappade ca 15hk i toppeffekt. ska dubbel kolla värdena i morgon imot laddtryck uppe på varv men mappningen sa samma sak mer soppa behövdes under 5000rpm och mindre vid 6500-7000rpm som va max varv i kväll.

mvh jens
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Robert Markström »

jag har nu kört 1100mil med runt 640nm. 440hjulnm får jag vid 3krpm på 3an & upp (1bar). under bromsningen
gav den just över 400wnm vid 3400 & 525wnm vid 3800rpm. trevligt å körbart register. Motorn verkar du inte
protestera :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lät som en rolig motor! hur mycket toppeffekt och hur stor turbo har du? kör du standard stakar med?

vi har mål att nå lite högre effekter än vad vi har nu så vi behöver en ganska stor turbo men tänk va rolig denna motor hadde varit med en super HX35 den hadde då passerat 400nm före 3000rpm en riktig drifting motor :thumbright:

hade vi inte begränsat vridet så hade den gett en bit över 600+nm med 1.5bar i vrid är jag ganska säker på.

mvh jens
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Robert Markström »

Originalstakarna åkte ur till förmån för h-profil direkt. Kör dock på std pistonger alá FT.

Kan ju tillägga att jag har några ventiler extra.

Vet inte om det hade gått kräma ur den mer på samma ladd men Robban på Dynotech våga nog inte
gå på mycket hårdare med Std Goetze packning samt nå budget no-name topp bultar.

Detta kommer uppdateras i sommar ti Arp men med samma packning. Sen vill jag bygga nytt
insug, är ju ganska klena runners i 16v insugen.

Turbon är just nu en lite halvrunkig H1E som mäter 54/81 på kompr & 64/76 på turbin med #14avg.
Borde trilla ner en HX40 med 61/86 på komp (Billethjul) & 64/76 turbin i brevlådan imorn. Ska bli kul
se skillnaden på motorn sen ti veckan :thumbright:

Som mest var vi å sniffa på 437whp på 256kpa.
Finns en bromspapper i tråden min på sid 6 eller 7. länk i signaturen.

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Värsting 240 Turbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 258
Blev medlem: ons dec 03, 2003 1:25 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Värsting 240 Turbo »

Riktigt roligt att se att det går att klämma ut så mycket effekt ur en "standard" bottendel :D

Det visar verkligen att ni vet vad ni gör Jens och co :twisted: :twisted: :twisted:

Blir roligt när den här motorn börjar nå kring 550hk :thumbright:


MVH

Kristoffer
Bild
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Simon Jonsson »

Har ni bromsat nått mer, eller har det bara varit skoter i det fina vädret idag.
Bild
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av fredde_vit_pv »

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vi gjorde på filmen va att jobba lite med laddtrycks kurvor vs varv och vi lyckades öka effekten vid 7000rpm med över 25hk utan att belasta motorn speciellt mycket mer. nu drar motorn fint till över 7500rpm.
nu känns den som en racing motor på hög varv fast den går som en bruks motor på lågvarv och den har väldigt bra drag på lägre varv med.
kamaxeln står fortfarande på 109-110 grader på insug så vi offrar en del toppeffekt med kaminstälningen men vi plockar igen det med tryck då vi vill ha den stark redan under 3500rpm. det blir sämre skryt effekt och mindre sug effekt men det skiter vi i.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (482hk/1.52bar E85)

Inlägg av Jens Gustavsson »

500hk nu vid 1.68bar och 6400rpm sen så ökar laddtrycket så den pik på 1.75bar på 7000rpm och 504hk.

1.54bar vid 6000rpm då va det 574nm. den riktiga sugmotor vrid pik är vid ca 5000rpm men där har vi bara 1.2bar ladd för att skona orginal B230 stakarna.

vi har nu klarat målet med 500+hk under 1.7bar man vi tunar vidare :thumbright:
Skriv svar