Volvo 242 T6 -82 Race-ready
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Tror faktiskt att jag har en sådan mutter liggandes, dock är väl nylocken förbrukad men det är ju bara ta lite Loctite.
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Ja, det är nog enklast att fixa på det sättet.Tegheim skrev:Volvo har säkert en sådan mutter för småpengar
Var i verkstan igår och började med lite saker till bakvagnen.
Bland annat fick jag gjort fästöron till stagen mellan bakaxel och krängarknivarna. Det blir att svetsa fast dessa i bakaxeln. Gjorde även nya inserts till länklagret. Tog fram favoritkompisen arborren och fixade radien så det blir bra passning mot axelröret, hittade en bit med samma diameter så man ser hur det blev. Inga problem att bränna fast dem på bakaxeln.

Sen längdade jag lite rör som ska användas till bärarmarna bak, notchade även dessa när ändå arborren var framme. Alex gjorde en fin jigg för ett tag sedan så det blir lättare att svetsa ihop bärarmarna. Var tvungen att prova bitarna i jiggen för att se hur bra passform det var och det blev helt klart över förväntan. Helt superb passning mot lagerhållaren om jag får säga det själv

-
- Forumsberoende
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bakvagn påbörjad
Ja, det är verkligen dags för en update för det har hänt en hel del saker, så det kommer bli en relativt stor sådan.
Dock går det inte riktigt med den farten man önskar och sommaren är ju verkligen här och man önskar man kunde vara ute och köra istället för att vara i garaget
Det som har hänt...
Har fortsatt jobba på de bakre bärarmarna vilka nästan är klara, det som är kvar att göra är att bestämma hur och var dämparinfästningen ska se ut och placeras.
Här är alla delar klara och innan de blev punktade:

Notchade rör är allt trevligt att se

Blev supergrym passform...

Här är de ihoppunktade, på den ena bärarmen har jag pressat i en mässingskolv med övermått i lagersätet för att förhindra att det slår sig. Detta funkade över förväntan, lagersätet slog sig inte det minsta även att det tillfördes mycket värme.

Här är dem helsvetsade med ledlager samt länklager.

Har velat göra om tanken lite grann som jag gjorde för typ ett år sedan, den har blivit något smalare samt att anslutningarna har flyttats från undertill till på sidan istället. Detta för att undervika att behöva placera tanken så pass högt för att få plats med anslutningarna undertill. Tanken har även blivit utrustad med termoelement, när man har 8 kanaler i sprutet är det bara utnyttja
Fick även gjort tankbanden samt själva profilerna tanken ska stå på.

Har fått del två av delarna som har pulverlackats, känns riktigt gött att få skruva dit bitarna för "sista" gången. Blev väldigt bra... (inget som försvann denna gången
)

Provmonterade fjäderbensstaget igen, blev mycket bättre i svart än elförzinkat.

Har börjat rensa ur original elhärvan och plockat bort sådant som inte behövs längre, gick att ta bort väldigt mycket faktiskt. Går att strippa ner det ännu mera om man bara vill ha det absolut nödvändigaste men det får bli nästa gång i så fall. Har även dragit lite snyggare kabelstrumpa och krympslang samt nya kontaktstift på de ställen som det har behövts, efter 30 år har det kommit lite ärg på sina ställen.

Nu när jag fick tillbaka delarna från pulverlack kunde jag börja måtta in bakaxeln för att kunna bestämma längden på de dämparna jag ska beställa samt även fästöronens position i bärarmarna.
Lite dålig bilder tyvärr (måste fixa bättre kamera):

Här är en bärarm monterad i sitt "naturliga" läge:

Panhardsstaget går fritt från bakaxeln

Såhär är tanken att det kommer bli när bilen väl står på backen igen...

Då bilen har en 1030 bakaxel från början skaffade jag en 1031, dock var den i alls samma bra skick utan det finns lite att göra på den om man säger så. Ska gå över den med roterande stålborste så kommer den nog bli fin igen men jag ser verkligen inte fram emot det

Monterade av kronhjulet från befintliga diffklumpen för att flytta över den till torsendiffen, nån som vet hur man får av hastighetskransen utan att man totaldemolerar den?

Dock går det inte riktigt med den farten man önskar och sommaren är ju verkligen här och man önskar man kunde vara ute och köra istället för att vara i garaget

Det som har hänt...
Har fortsatt jobba på de bakre bärarmarna vilka nästan är klara, det som är kvar att göra är att bestämma hur och var dämparinfästningen ska se ut och placeras.
Här är alla delar klara och innan de blev punktade:
Notchade rör är allt trevligt att se

Blev supergrym passform...
Här är de ihoppunktade, på den ena bärarmen har jag pressat i en mässingskolv med övermått i lagersätet för att förhindra att det slår sig. Detta funkade över förväntan, lagersätet slog sig inte det minsta även att det tillfördes mycket värme.
Här är dem helsvetsade med ledlager samt länklager.
Har velat göra om tanken lite grann som jag gjorde för typ ett år sedan, den har blivit något smalare samt att anslutningarna har flyttats från undertill till på sidan istället. Detta för att undervika att behöva placera tanken så pass högt för att få plats med anslutningarna undertill. Tanken har även blivit utrustad med termoelement, när man har 8 kanaler i sprutet är det bara utnyttja

Fick även gjort tankbanden samt själva profilerna tanken ska stå på.
Har fått del två av delarna som har pulverlackats, känns riktigt gött att få skruva dit bitarna för "sista" gången. Blev väldigt bra... (inget som försvann denna gången

Provmonterade fjäderbensstaget igen, blev mycket bättre i svart än elförzinkat.
Har börjat rensa ur original elhärvan och plockat bort sådant som inte behövs längre, gick att ta bort väldigt mycket faktiskt. Går att strippa ner det ännu mera om man bara vill ha det absolut nödvändigaste men det får bli nästa gång i så fall. Har även dragit lite snyggare kabelstrumpa och krympslang samt nya kontaktstift på de ställen som det har behövts, efter 30 år har det kommit lite ärg på sina ställen.
Nu när jag fick tillbaka delarna från pulverlack kunde jag börja måtta in bakaxeln för att kunna bestämma längden på de dämparna jag ska beställa samt även fästöronens position i bärarmarna.
Lite dålig bilder tyvärr (måste fixa bättre kamera):
Här är en bärarm monterad i sitt "naturliga" läge:
Panhardsstaget går fritt från bakaxeln

Såhär är tanken att det kommer bli när bilen väl står på backen igen...
Då bilen har en 1030 bakaxel från början skaffade jag en 1031, dock var den i alls samma bra skick utan det finns lite att göra på den om man säger så. Ska gå över den med roterande stålborste så kommer den nog bli fin igen men jag ser verkligen inte fram emot det

Monterade av kronhjulet från befintliga diffklumpen för att flytta över den till torsendiffen, nån som vet hur man får av hastighetskransen utan att man totaldemolerar den?
-
- Forumsberoende
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bakvagnsmek
Fick nya hastighetsmätaren härom dagen!
VDO Vision 0-300 km/h 100mm

Inser för varje ny bild jag tar att jag måste skaffa en bättre kamera.

VDO Vision 0-300 km/h 100mm
Inser för varje ny bild jag tar att jag måste skaffa en bättre kamera.

-
- Forumsberoende
Kor kjøpte du speedometeret?:)
Og du har ikkje vurdert og senke den litt til?:)DUmt og angre seinare viss du bygger bærearmane utifra ei viss høgde
Og du har ikkje vurdert og senke den litt til?:)DUmt og angre seinare viss du bygger bærearmane utifra ei viss høgde
-
- Forumsberoende
Köpte den på khmotorsport.se, försökte hitta den någonstans billigare men slutsumman landade på ungefär detsamma vart jag än tittade och i USA fanns denna bara som kombinerad km/h och mph vilket jag inte ville ha.
Jag har endel justermån både upp och ner så jag kan sänka den ytterligare om jag vill framöver
Jag har endel justermån både upp och ner så jag kan sänka den ytterligare om jag vill framöver

-
- Forumsberoende
Jag har det senaste fokuserat på att försöka få klart bakaxeln så den kan monteras snart.
Har beställt nya lager, shims och packningar till differentialen och bakaxeln, borde få dem i slutet av nästa vecka så den kan snart sättas ihop igen.
Drog av difflocket med roterande stålborste och svetsade dit en anslutning för att kunna mäta tempen på diffoljan.
Det verkar som skruvlocket till givarn har rostat ihop efter 30års tjänst, det sitter något fruktansvärt och har inte lyckats få av det ännu. Någon som har nåt bra tips?

Har även få gjort de övre infästningarna till dämparna, dem blev såhär. De skruvas fast i balken i befintliga hål i ramen underifrån.

Tillverkade droplinks till bakre krängaren, höger och vänstergängat för full justerbarhet. Fräste även greppspår för 13mm blocknyckel.

Sen hade jag även tänkt att fräsa spår i diffhuset som skulle användas som hastighetssignal, anledningen till att jag ville fräsa direkt i huset var att huset och original hastighetsringen har samma ytterdiameter. I och med detta så behöver inte originalgivarens position ändras.
Spände upp diffen i fräsen men då diffhuset var härdat var det i princip omöjligt att fräsa i. Pinnfräsen studsade bara ifrån materialet. Så fick helt enkelt tänka om här.
Det blev att jag svarvade mig en triggkrans istället som jag trär på diffen och punktar fast den.

Färdigt resultat:

Monterat på diffen, kommer att punkta 2-3 punkter för att hålla fast den. Den sitter dock lite presspassat på idag men för säkerhetsskull är det alltid bra att punkta.

Har aldrig gjort nåt liknande innan, blev väldigt nöjd med resultet. Satt som en smäck
I och med att jag gjorde denna triggerkransen bygger den 2mm extra på radien och på så sätt kommer den ta i givaren. Men funderar på att ta bort hela den anordningen och svarva en ny med en annan typ av givare som är lite moderna snitt på. Får se hur jag löser detta.
Allt för nu!
Har beställt nya lager, shims och packningar till differentialen och bakaxeln, borde få dem i slutet av nästa vecka så den kan snart sättas ihop igen.
Drog av difflocket med roterande stålborste och svetsade dit en anslutning för att kunna mäta tempen på diffoljan.
Det verkar som skruvlocket till givarn har rostat ihop efter 30års tjänst, det sitter något fruktansvärt och har inte lyckats få av det ännu. Någon som har nåt bra tips?
Har även få gjort de övre infästningarna till dämparna, dem blev såhär. De skruvas fast i balken i befintliga hål i ramen underifrån.
Tillverkade droplinks till bakre krängaren, höger och vänstergängat för full justerbarhet. Fräste även greppspår för 13mm blocknyckel.
Sen hade jag även tänkt att fräsa spår i diffhuset som skulle användas som hastighetssignal, anledningen till att jag ville fräsa direkt i huset var att huset och original hastighetsringen har samma ytterdiameter. I och med detta så behöver inte originalgivarens position ändras.
Spände upp diffen i fräsen men då diffhuset var härdat var det i princip omöjligt att fräsa i. Pinnfräsen studsade bara ifrån materialet. Så fick helt enkelt tänka om här.
Det blev att jag svarvade mig en triggkrans istället som jag trär på diffen och punktar fast den.
Färdigt resultat:
Monterat på diffen, kommer att punkta 2-3 punkter för att hålla fast den. Den sitter dock lite presspassat på idag men för säkerhetsskull är det alltid bra att punkta.
Har aldrig gjort nåt liknande innan, blev väldigt nöjd med resultet. Satt som en smäck

I och med att jag gjorde denna triggerkransen bygger den 2mm extra på radien och på så sätt kommer den ta i givaren. Men funderar på att ta bort hela den anordningen och svarva en ny med en annan typ av givare som är lite moderna snitt på. Får se hur jag löser detta.
Allt för nu!
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Diff och bakaxelmek
Jäkligt snygga bärarmar, det ska du ha en eloge för!
Satan vad snyggt allt blir. Riktigt bra jobbat!
-
- Lite mer laddtryck
Har avverkat ett X antal timmar nu på denna tråd, och det ångrar jag inte satan vilket jobb 

-
- Forumsberoende
Perfix skrev:Jäkligt snygga bärarmar, det ska du ha en eloge för!
alex b skrev:Satan vad snyggt allt blir. Riktigt bra jobbat!
Tack allihop. Roligt att läsa att ni gillar det ni ser, får hoppas att det fungerar lika bra på bilen sen också._Performance_ skrev:Har avverkat ett X antal timmar nu på denna tråd, och det ångrar jag inte satan vilket jobb

Bärarmarna är nu helt klara, fixade dit infästningarna till dämparna igår. Två parallella öron med förstärkningsplåtar bara, motion ratio har minskats med ca 20mm.
Färdigt resultat (ska polera dem lite grann sen också

Ska bara fixa till bakaxeln lite grann sen kan bakvagnen komma på plats på riktigt!
-
- Forumsberoende
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Bakre bärarmar klara!
Hänt lite grann med bakaxeln i helgen, eller delarna till den rättare sagt.
Tog bort den gamla hastighetsgivaren från bakaxelkåpan och började måtta in rätt avstånd till den nya mätarkransen jag gjorde. Gjorde två ringar så jag kunde montera diffen i rätt position och sen mäta avståndet, var mycket smidigt och lätt.
Sen var det bara att svarva en ny insats och svetsa på. Hade inte räknat med att det skulle bli så tight på ena sidan, fick köra med grymt långt utstick på elektroden, säkert 20-25mm. Märkte att det var på gränsen då det sprakade till ibland så fick öka på gasflödet

Färdigt resultat:

Så nu ska det bara på med färg.
Beställde en komplett sats till bakaxeln med lager, shims, bultar och packningar. Så nu har jag monterat dit kronhjulet och dragit till rätt moment. Shimsade in lagrena, hoppas det blev rätt nu
kommer inte byta lager på pinjongen då jag inte har rätt verktyg för att fixa det på korrekt sätt. Lagret kändes dock helt okej så det är nog inga problem.

Punktade även fast hastighetskransen med 3 loppor. Nu ska bara bakaxeln dammas av ordentligt så är det snart klart!
Tog bort den gamla hastighetsgivaren från bakaxelkåpan och började måtta in rätt avstånd till den nya mätarkransen jag gjorde. Gjorde två ringar så jag kunde montera diffen i rätt position och sen mäta avståndet, var mycket smidigt och lätt.
Sen var det bara att svarva en ny insats och svetsa på. Hade inte räknat med att det skulle bli så tight på ena sidan, fick köra med grymt långt utstick på elektroden, säkert 20-25mm. Märkte att det var på gränsen då det sprakade till ibland så fick öka på gasflödet

Färdigt resultat:
Så nu ska det bara på med färg.
Beställde en komplett sats till bakaxeln med lager, shims, bultar och packningar. Så nu har jag monterat dit kronhjulet och dragit till rätt moment. Shimsade in lagrena, hoppas det blev rätt nu

Punktade även fast hastighetskransen med 3 loppor. Nu ska bara bakaxeln dammas av ordentligt så är det snart klart!

-
- Forumsberoende
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF - Mer bakaxelmek
Gav bakaxeln en rejäl omgång i fredags, drog av det värsta med roterande stålborste och sen gick jag över den med blästern. Blev inte kliniskt rent men helt klart en förbättring sen innan
Ska svetsa på kräningshämmarinfästningarna samt brickorna till de nya bärarmarna innan den får sista färgen. Provlackade lite på diffhuset.

Var förbi racetema och köpte ny kylare, det blev den lite bredare 940 manuell kylaren, passar perfa! Tråkigt dock att behöva skymma motorn

Sen har jag även rensat klart originalkablaget från onödiga kablar och även fått på kabelstrumpa, krympslang, nya stift och kontakter på de flesta ställen. Blev kanonbra, dock en hel del extra timmar jag inte hade räknat med. Ska bara göra en ny kontakt för nya instrumethuset också sen är det klart.
Tur att jag "bara" har motorkablaget kvar att göra, suck!

Känns att det inte är supermycket kvar innan man eventuellt kan starta. Måste lägga på ett kol innan sommarn är slut

Ska svetsa på kräningshämmarinfästningarna samt brickorna till de nya bärarmarna innan den får sista färgen. Provlackade lite på diffhuset.
Var förbi racetema och köpte ny kylare, det blev den lite bredare 940 manuell kylaren, passar perfa! Tråkigt dock att behöva skymma motorn

Sen har jag även rensat klart originalkablaget från onödiga kablar och även fått på kabelstrumpa, krympslang, nya stift och kontakter på de flesta ställen. Blev kanonbra, dock en hel del extra timmar jag inte hade räknat med. Ska bara göra en ny kontakt för nya instrumethuset också sen är det klart.
Tur att jag "bara" har motorkablaget kvar att göra, suck!

Känns att det inte är supermycket kvar innan man eventuellt kan starta. Måste lägga på ett kol innan sommarn är slut

Fint jobb du gör!
Är tanken att stoppa dit nån snurra eller ska du köra den som sug?
garaget.org/NTCRS
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
-
- Forumsberoende
Tack för det!NTCRS1 skrev:Fint jobb du gör!
Det kommer inte bli någon snurra denna säsongen utan det blir sug till att börja med.
Tanken är att köra med moderat med effekt till en början för att bättre lära känna chassi, bromsar, hjulupphängning etc. Även få till finjustering utav dessa tills det känns att det lirar bra och man vågar lite på grejerna.
Planen är att jaga lite mer effekt nästa byggsäsong, jag har en hel del långtgående planer men inget jag avslöjar i dagsläget

Den som lever får se!