Ja, det är verkligen dags för en update för det har hänt en hel del saker, så det kommer bli en relativt stor sådan.
Dock går det inte riktigt med den farten man önskar och sommaren är ju verkligen här och man önskar man kunde vara ute och köra istället för att vara i garaget
Det som har hänt...
Har fortsatt jobba på de bakre bärarmarna vilka nästan är klara, det som är kvar att göra är att bestämma hur och var dämparinfästningen ska se ut och placeras.
Här är alla delar klara och innan de blev punktade:
Notchade rör är allt trevligt att se
Blev supergrym passform...
Här är de ihoppunktade, på den ena bärarmen har jag pressat i en mässingskolv med övermått i lagersätet för att förhindra att det slår sig. Detta funkade över förväntan, lagersätet slog sig inte det minsta även att det tillfördes mycket värme.
Här är dem helsvetsade med ledlager samt länklager.
Har velat göra om tanken lite grann som jag gjorde för typ ett år sedan, den har blivit något smalare samt att anslutningarna har flyttats från undertill till på sidan istället. Detta för att undervika att behöva placera tanken så pass högt för att få plats med anslutningarna undertill. Tanken har även blivit utrustad med termoelement, när man har 8 kanaler i sprutet är det bara utnyttja

Fick även gjort tankbanden samt själva profilerna tanken ska stå på.
Har fått del två av delarna som har pulverlackats, känns riktigt gött att få skruva dit bitarna för "sista" gången. Blev väldigt bra... (inget som försvann denna gången

)
Provmonterade fjäderbensstaget igen, blev mycket bättre i svart än elförzinkat.
Har börjat rensa ur original elhärvan och plockat bort sådant som inte behövs längre, gick att ta bort väldigt mycket faktiskt. Går att strippa ner det ännu mera om man bara vill ha det absolut nödvändigaste men det får bli nästa gång i så fall. Har även dragit lite snyggare kabelstrumpa och krympslang samt nya kontaktstift på de ställen som det har behövts, efter 30 år har det kommit lite ärg på sina ställen.
Nu när jag fick tillbaka delarna från pulverlack kunde jag börja måtta in bakaxeln för att kunna bestämma längden på de dämparna jag ska beställa samt även fästöronens position i bärarmarna.
Lite dålig bilder tyvärr (måste fixa bättre kamera):
Här är en bärarm monterad i sitt "naturliga" läge:
Panhardsstaget går fritt från bakaxeln
Såhär är tanken att det kommer bli när bilen väl står på backen igen...
Då bilen har en 1030 bakaxel från början skaffade jag en 1031, dock var den i alls samma bra skick utan det finns lite att göra på den om man säger så. Ska gå över den med roterande stålborste så kommer den nog bli fin igen men jag ser verkligen inte fram emot det
Monterade av kronhjulet från befintliga diffklumpen för att flytta över den till torsendiffen, nån som vet hur man får av hastighetskransen utan att man totaldemolerar den?
