Sida 19 av 23

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: ons okt 08, 2014 4:55 pm
av Robert Markström
Jag kollade med stålskala på högkant över skivorna på lördag kväll innan
bromsningen. Linjerar nästan perfekt (+/-0.5mm) med remmen spänd
ordentligt.

Funderar om det är så att när det börjar varva ordentligt & remmen
vill dra sig rund (Gkraft) så bryter det mer i generatorn så den börjar
tugga snett.

Ska nån kväll i veckan åka & hämta ett nytt remhjul låna mig en svarv så
jag får gjort bussningar i alu istället!

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: tor okt 09, 2014 2:02 pm
av fugazi
Löp/spänn-hjul mitt emellan (på utsidan) för att motverka g-kraften?
Har du filmat hur det beter sig? Vore intressant att se....

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: tor okt 09, 2014 3:37 pm
av Mattias wikberg
jag har ochså haft problem med detta, varvar 7500 med klracing remskiva på veven, körde tidigare med contitech 10mm remmar och dom blev inte långlivade, Nu vid sissta bytet blev de gatesremmar som var bredare, 11mm minst. Å dessa har hållt rätt länge nu faktiskt. Ska även stumma alla bussningar och linjera ordentligt i vinter så är problemet förhoppningsvis borta. mvh

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: tor okt 09, 2014 3:59 pm
av Jens Gustavsson
man ska ha max 35M/s på sånna remar om jag mins rätt? (står mer i slutet på min vega B18 comp tråd)

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: tor okt 09, 2014 6:43 pm
av Daniel-635
Robert Markström skrev: Är ju som trist om remmen vänder sig & går av. Med lite otur resulterar de i
bendingvalve syndrome :)
:hihi:

Är generatorn ned växlad så att den håller sitt normala maxvarvtal ?

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: tor okt 09, 2014 6:53 pm
av Robert Markström
Generatorn har std remskiva, remskivan på veven har gått från 157-8 till 120mm så den
varvar lite mindre nu. Får min nya remskiva till generatorn imorn & ska på Momentum &
shoppa nylon så blir det nya bussningar i helgen.

Återkommer med resultat :thumbright:

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: lör okt 11, 2014 5:34 pm
av Robert Markström
Nu ligger det en ny remskiva på köksbordet (Vart annars? ) & nysvarvade Nylonbussningar.

Borrade 12mm genom nylonstången & dunkade in stålhylsan från den gamla
bussningarna i nylonet svarvade sen nylonet till ~27.7 Med en krage på 34mm
4mm bred. Så istort sett som originalen fast i plast.

Nu sitter jag & dricker några Stella Artois innan krogsvängen. Kvällens
alkoholintag avgör vad som händer i garaget imorn :lol: :thumbright:

Har ju dessutom 2-3cm nysnö så det är rätt blött på vägarna. Kan vara
dumt åka på tvären i 150Km/h tjuvbakis.

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: lör okt 11, 2014 5:44 pm
av robban
Kör med bredare rem än 10mm så kommer det fungera bättre. Visst löphjul är alltid bra men vi pratar enbart 7500varv vilket inte är extremt utan förekommer på många bilar med kilrem som standard så ska inte behövas på det varvtalet.

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: lör okt 11, 2014 5:53 pm
av Robert Markström
Jag tror faktiskt det ligger lite i att Contitech remmar för 40:- st är inte så värst bra.
Visar det sig att Gates remmen funkar bättre så kommer jag köra på dom i fortsättningen.

Ska jag köra bredare rem så kommer jag måsta svarva ur remskivan på veven.
Visserligen inget större ingrepp men slipper man är det ju positivt :)

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: lör okt 18, 2014 11:45 am
av Robert Markström
Nu sitter det nya hårdare bussningar. allt injusterat efter konstens alla regler.
Servon omjusterad åxå då den satt liiiite snett.

Har vart & varvstoppat nån sväng då kallasfalten är rätt hal & det funkar ännu (ta i trä).

Nu börjar ju dock säsongen vara riktigt slut i norra änden av landet med -10 om
nätterna & -3 - 5 om dagarna här ute i byn. Ska försöka få kört lite mer innan
snön tar greppet om asfalten. Kan ju inte ställa bilen på vinterförvar med över
halv tank :hihi:

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: lör okt 18, 2014 10:08 pm
av Kirre
finns ju isdäck :thumbright:

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: tor nov 06, 2014 5:15 pm
av Robert Markström
Nu är skrotet bortstuvat för vintern! Sista svängen på 18milen satt remmarna åt rätt håll iaf! :thumbright:

Hittade en annons här på forat så jag köpte en tidig julklapp åt bilen (mig)

Bild


4st br.ok med skivor från en 04as Dodge Viper. 355mm runt om & 4 kolvs Brembo ok.
Bör gå göra en stoppie med bilen sen? Jag har ju nu mer pulver i 24oin än i Vipern
så jag bör ju ha minst lika stora bromsar? :hihi:


Har fjäderben som ligger å skräpar så jag ska få borrat i ny bultdelning i skivorna
& distanser så de centrerar på naven sen ska det byggas adapters så skruvar
jag dit dem till våren :!:

//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: lör nov 15, 2014 7:52 pm
av 242turbo75
Intressant läsning då jag själv har en 242:a med 16v turbo! Tyvärr så infann sig inte orken å lusten förra hösten så bilen har fått gå i ide på obestämd framtid... Fick tillbaka lite vilja när jag läste igenom din tråd!! Har väl gått å småfilat på bättre lösningar lite här å där... Hjälper just nu brorsan med hans nya garage, så det är nog bara en tidsfråga innan jag sätter igång!
BTW.... Köpte bilbälte av dig för några år sen till min 242:a!!

Mvh
Johan

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10

Postat: tis maj 19, 2015 1:42 am
av Robert Markström
Nu är bilen utplockad ur förrådet så nu har min Meksäsong börjat :lol:

Bakaxeln numer framflyttad 10mm. Skar lös öronen på länkarmarna & flyttade dem helt enkelt framåt 10mm från
ursprungsläget. Övre länkarmarna kortade 10mm, kapa svetsa.

La sedan i 3mm förstärkningsplåt i botten på nedre länkarmen men ljushuvud som
man är glömde jag borra ett dräneringshål i dem innan jag fick dem pulverlackerade :mrgreen:

På bilderna syns även ett stycke 25mm R-sport krängare som blitt blästrad & fått pulverlack den med.


Bild

Bild

Bild


Övre länkarmar. Dom gamla stagen hade ändarna blivit kraftigt äggformade. Hade jag vetat detta (kollat före) innan
så hade jag förstärkt dessa. Kommer byggas Nya stag på sidanom med ledlager ist för gummin/Poly som inte orkar med.
Det blir lite svettigt för dom när man kör svetsat.

Bild

Bild

Sen var det dags för bromsar igen. Nu kommer asfalten vecka sig framför bilen när jag
ställer mig på hejdarn! :hihi:

Volvo original mot SRT10 14" skivor.
Bild

Nymålade med ny volvoklibba förståss. Tack till Fänixx som fixade dessa! :)

Bild

Modifiering av bromsskiva. Bonnsvarvning på hög nivå. kapskiva på
vinkelHardy & tumme-peckfinger för att reglera hastigheten på skivan.

Bild

& här sitter skitet på bilen, ser inte vidare märkvärdigt ut när det sitter
20" fälgar över.

Bild


Här byter jag till spjällucka från en 95a 3.0 B6304S. Den har denna lilla plastklack så
att den inte blir lika känslig på spjällöppning. Jag har ca 60Kpa insugsvacum på tomgång
med rätt stor spjällöppning vid 9-950rpm. Stoooooor plenumvolym + vassare kammar gör
att det tar lite längre tid för den att bygga undertryck i plenum & sjunka till normalt tomgångsvarv.

Det blir som lite lagg i det hela.

Detta tillsammans med 765 & 4-p sinter gör start i uppförsbacke rätt intressant
så jag hoppas detta ska göra mitt liv lite enklare :thumbright:

Bild




Problemet jag hade i höstas med remmar som flög åt alla håll
& kanter kvarstår, iaf med servoremmen. Dock är det fortfarande en
billig Contitech rem. Gen remmen byttes ju till en Gates i höstas & den
ligger kvar som den ska även vid varvstopp. Så en ny Gatesrem till
servot ska inhandlas i veckan!


Bilen fick bromsarna luftade ikv så imorrn blir det provtur. Återkommer med resultat.


//Robban

Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5

Postat: ons maj 20, 2015 9:09 pm
av Robert Markström
Jaha, dagens provkörning resulterade i skuret urtrampningslager :thumbright:

Nu dricker jag en styrkekopp kaffe så jag ska orka lyfta ner lådan.


Bromsarna då?

Jo det var sjukt skillnad. Behöver hålla 1/5 tryck på pedalen mot för tidigare för att göra en
normal inbromsning. Men den nyper alldeles för hårt bak så en Wilwood ventil skall inhandlas
så att det går justera fram vettig balans. Kanske skulle gett fan i å ta bort 240ins original
ventiler bak :lol:

Tänkte på en sånhär http://rallyshop.se/produkt/Wilwood-Reduceringsventil

Några invändningar innan jag beställer? :)

//Robban