Sida 19 av 87

Postat: mån mar 29, 2010 8:29 am
av Mattias Hahlin
Instämmer med föregående, grymt häftigt! :thumbright:
Kul och annorlunda maskinarbete också! Du kanske kan förklara lite kort hur man kopplar ihop två 13b motorer? Är det en adapter mellan de två vevaxlarna du bygger eller hur funkar hela wankelhistorien??

Kör hårt!

Postat: mån mar 29, 2010 12:21 pm
av Tegheim
Mattias Hahlin skrev:Instämmer med föregående, grymt häftigt! :thumbright:
Kul och annorlunda maskinarbete också! Du kanske kan förklara lite kort hur man kopplar ihop två 13b motorer? Är det en adapter mellan de två vevaxlarna du bygger eller hur funkar hela wankelhistorien??

Kör hårt!
Nej nej nej :)
Jag kopplar inte ihop några motorer, utan använder mig utav 4st rotorhus från 13B, och även 3st mittgavlar till 13B, samt 1st front, och 1st bak. Sedan svarvar jag ju då denna vevaxeln i fullängd som ett 4rotors motor :)
Så det är bara en vevaxel. Och eftersom det inte finns sådana mer än borta i Nya Zeeland exempevis, så får man göra den själv. För den kostar närmare 36k att köpa.

Postat: mån mar 29, 2010 3:31 pm
av Daniel Bjälevik
jävligt häftigt projekt :)

bara en fundering,men hur fäster man svänghjulet i axeln? tycker den ser tunn ut lr e det bara en synvilla?? kanske inte har mycket till svänghjul på en wankel iaf??

mvh Bjäle

Postat: mån mar 29, 2010 4:16 pm
av Tegheim
Bjale_Racing skrev:jävligt häftigt projekt :)

bara en fundering,men hur fäster man svänghjulet i axeln? tycker den ser tunn ut lr e det bara en synvilla?? kanske inte har mycket till svänghjul på en wankel iaf??

mvh Bjäle
Man sätter en motvikt på splines och mutter. Sedan skruvar man fast svänghjulet i motvikten. I mitt fall är det en 184mm 3skivig Tilton-koppling som ska användas, så svänghjulet blir inte stort alls.

Postat: tis mar 30, 2010 7:03 am
av Daniel Bjälevik
aha ok ,ja det låter ju vettigt, du ser va lite man kan om wankel motorer :)


mvh

Postat: tis mar 30, 2010 8:01 am
av Tegheim
Bjale_Racing skrev:aha ok ,ja det låter ju vettigt, du ser va lite man kan om wankel motorer :)
Ja, så sitter det original på 20Bn tex. Men även många andra bilar har väl bultade svänghjul o en splines-fläns har jag för mig? BMW och Audi har jag för mig har så iaf :)

Postat: tis mar 30, 2010 8:15 am
av Kurre86
Man måste bara älska sådana här vansinnesprojekt! Skitballt! :thumbright:

Postat: tis mar 30, 2010 1:38 pm
av Karl Buchka
Riktigt coolt. Hade själv tänkt skarva två 13B axlar, men har man rätt maskiner så har man. :thumbright:

Postat: tis mar 30, 2010 3:29 pm
av Tegheim
Karl Buchka skrev:Riktigt coolt. Hade själv tänkt skarva två 13B axlar, men har man rätt maskiner så har man. :thumbright:
Det är ju bara en "vanlig" svarv och en jävla massa tid och funderingar :) Jag tror att många fler där ute skulle klara detta utan bekymmer om man vågade pröva. Har sett massor av projekt där människor visar sig sju resor värre än jag någonsin kommer bli :)

Postat: tis mar 30, 2010 3:48 pm
av TheWho
Har du mer info/bilder på lillmotorn? :D

Postat: tis mar 30, 2010 4:17 pm
av Tegheim
TheWho skrev:Har du mer info/bilder på lillmotorn? :D
Har tyvärr inte gjort mer prylar till den, men jag har en komplett ritning på den och det är från ett tyskt modell-företag från början på en gammal ritning.

Postat: tis mar 30, 2010 4:30 pm
av Tegheim
Tar semester från bilen nån dag till, sen i påsk ska de produceras hoppas jag. Får inte bli för mycke spetsad påskmust för min del iaf!

Bild

Postat: sön apr 04, 2010 8:24 am
av Mattias Hahlin
Tegheim skrev:Tar semester från bilen nån dag till, sen i påsk ska de produceras hoppas jag. Får inte bli för mycke spetsad påskmust för min del iaf!

Bild
Aha! då förstår jag, såg ju bara två "nockar" på veven men de andra två är lösa bultbara nockar eller har jag fel? Lycka till i Påsken å ha så kul på Elmia. :thumbright:

Postat: mån apr 05, 2010 5:13 pm
av Tegheim
Mattias Hahlin skrev: Aha! då förstår jag, såg ju bara två "nockar" på veven men de andra två är lösa bultbara nockar eller har jag fel? Lycka till i Påsken å ha så kul på Elmia. :thumbright:
Jepp, man skjuter på de två lösa nockarna med kilspår och kona. Sen hålls de fast med axiallager och balansvikter.

Såhär kan det se ut när man ska mäta och kontrollera lite mått på en 20B-vev :)
Bild

Har bara grovsvarvat ner bägge ändarna till 46mm. Ska långborras och göras oljehål innan jag går vidare.
Bild
Bild

Postat: mån apr 05, 2010 7:50 pm
av martinssoN
Trevligt kunnande :) wankel är riktigt fränt. synd det är så få tillverkare som verkar gilla wankel. Vad tror du det beror på? Är dom mer omständiga att bygga än en otto motor eller saknar dom flesta kunskap?


Mvh ! :)