Jannes"M535"Turbo SFRO bygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Re: Jannes E28 M30B35 Turbo

Inlägg av Jannek »

Då var de dags igen för en liten update .

Har inte ägnat så mycket tid åt bilen då jag har garaget som fortfarande har vibbrat jordgolv :lol: Men nu har det börjat hända grejer.

Var över till vårt kära grannland och köpte markisolering . Var riktigt spännande att köra hem med 19 paket på släpet :hihi:

Bild

Sen har avloppet blivit grävt, Nu ska jag bara fundera på hurdan brunn jag ska ha.

Bild

Bild

Och idag så kom första gjutformen på plats, Tiden räckte inte riktigt till allt så dom andra sätts upp imorgon. Sen är det inte allt för långt bort.

Bild

Kollar man på bilen så har jag iaf fått tillbaka speglarna men jag är fortfarande en list för kort. Men har hittat midjelister från en shadowline som borde komma nästa vecka sen tänkte jag pröva spraya alla chrome lister med Plastidip och se om det blir bra.

Bild

Har även gjort hjulinställning på den. Nu går den riktigt fint på vägen. :thumbright:

Bild
Bmw "M535 Turbo" http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=62303"

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Re: Jannes E28 M30B35 Turbo

Inlägg av Jannek »

Dags för en update !

Hela sommaren och semestern har gått åt till att få garageplattan klar och idag blev det verklighet :thumbright:

De som är kvar är att slå innertak och 3 st väggar sen får man börja isolera och montera en ordentlig port samt en dörr på sidan om :thumbright:

Isolering, 8 mm armeringsmatta golvbrunn och slangen på plats.

Bild

Kompisen kör betongbil så han fick frakta den åt mig

Bild

Äntligen börjar man se slutet i denna tunnel :hihi: . Bara slipa och lacka de sen när de tål att gå på den.

Bild

Av det som vart över gjöt vi en infart !

Bild

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Re: Jannes E28 M30B35 Turbo "Garagebygge

Inlägg av Jannek »

Då var det dags igen :)

Den sista tiden har jag mest hållit på med garaget för att hinna med väggar och innertak innan vintern anländer så man kan värma upp det.
Men när tid funnit över så har det mekats bil. Är så mycket roligare nu när man kan vara hemma och meka :thumbright: . Finns ännu mycket kvar att göra innan garaget är helt färdigt men det är på god väg iaf .

Idag reglades första väggen upp.

Bild

Nu går bilen förövrigt riktigt bra :thumbright: . Fått ihop hela 50 mil i sommar :hihi:

Bild

Bild

Min tillfälliga arbetsbänk/verktygslåda :lol:

Bild

Under resans gång så verkar det som att mitt filterhus har spruckit :? . Men polaren hade över ett s38 hus som jag fick köpa så imon ska det gängas in kopplingar till turbo/tryck och oljekylare .

Bild

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende

Inlägg av beaver6 »

Fan vad härligt. Det är som helt annat och pyssla på när man får ett vettigt garage på hemmaplan :thumbright:
Christian Hörning / 0730438298

Hörnings svets och fordonsreparationer
Lada 2104
Lite mer laddtryck

Inlägg av Lada 2104 »

angående att den tappar en cylinder..

jag hade liknande strumpor över tändkablarna på min m20, och dom LEDER STRÖM! så gnistan hoppa ut och jorda genom strumpan.... bara ett tipps :wink:
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Inlägg av Jannek »

Varit ute lite idag och mappat med polaren .

Hade riktigt svårt att hålla ner laddtrycket vid långa drag . Så åkte hemåt och började operera i fanskapet.

Visade sig att ventilen brunnit fast i styrningen och att muttern ovanför membranet låg lös under locket :thumbdown: . Har smort in ventilstången med kopparpasta . Finns det något annat man kan gnida den med ?. Valfett kanske ? :lol:

Bild

Fick iaf lite filmer på bilen :thumbright:

http://s1290.photobucket.com/user/janne ... c.mp4.html

http://s1290.photobucket.com/user/janne ... d.mp4.html

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

Jag gjorde så att jag tog våt slippapper typ 1000papper och polerade av skaftet med våtslipet därefter smorde jag in skiten med kopparfett eller om ja tog Molly fett. Den gled lätt och fint i styrningen efter det :)
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Inlägg av Jannek »

7aan skrev:Jag gjorde så att jag tog våt slippapper typ 1000papper och polerade av skaftet med våtslipet därefter smorde jag in skiten med kopparfett eller om ja tog Molly fett. Den gled lätt och fint i styrningen efter det :)
Nu har jag fått den att hålla ner laddet. :thumbright:

Gjorde så att jag slipade skaftet och rengjorde så började den löpa fint. Var ute och tog lite loggar och allt verkar lira fint nu. Bilder på de kommer.

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Inlägg av Jannek »

Nu när vintern snart börjar spilla vitt på backen så tyckte jag det var lägligt att ställa av bilen och riva ner vissa delar.

Körde sönder klumpen förra veckan igen ! . Men lyckades få tag på en M535 diff som nu ska få sig lite ny färg och sen åker den på plats . När bakvagn ändå är nere så passar jag på att blästra allt och så ska Luleå Industrilack få pulverlacka de. Tanken är ju att även byta upp till lite större bromsar runtom, Blir förmodligen så att jag kör med 540 bromsar bak . Fram får vi se vad det blir men det lutar åt M5 .

Ny diffen till vänster :thumbright:

Bild

Bild

Sen är det inte länge kvar nu tills jag får börja värma upp garaget. :thumbright:

När jag ej har vattenburen värme i huset så köpte jag mig en Nibe elkasset som jag ska köra golvvärmen med.

Bild

Nu är båda väggarna så gott som färdiga. Ska skruvas upp gips skivor och dit med en dörr så är det klart :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Nästa ledigvecka ska innertaket dit

Bild

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Inlägg av Jannek »

Då var det dags igen för en liten update.

Dom sista bitarna börjar vara på plats i garaget . Förra vecka slogs takstolarna upp och innertaket kom på plats . :thumbright:

I veckan hade jag tänkt börja isolera det, All spån jag skottade upp från golvet och det som fanns i väggen jag rev förra hösten tänkte jag blåsa upp på kallvinden . Det jobbiga är jag har inte hittat en fläkt som man kan använda till spån , Så det blir att hinka upp nästan 4 kubik :doh:

Bild

Bild

Bild

Sen börjar golvvärme systemet vara färdigt. Insåg att ekasseten jag köpt inte hade någon säkerhetsventil, så ordnade de , sen så tyckte min vvsare att jag skulle köpa på mig ett expantionskärl , Trodde först det inte behövdes då kasseten är på 7L men det kan visst bli problem med luftning och svajande temperatur utan kärl .

Bild

Lite byggvärme är inte dumt :thumbright:

Bild

Sen har jag lillprojektet i huset till veckan. Montera luftvärme :thumbright:

Bild

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Inlägg av Jannek »

Nu känns det som att det värsta börjar vara gjort i det här bygget .. Det har tagit ungefär 1 år att ta sig dit jag är nu med bygget..Men nu är det så pass färdigt att man kan köra värme där inne utan att värma upp hela gården :thumbright: . Porten och innerdörr borde komma nästa vecka!

Hade ett litet dilemma när jag skulle välja port, Öppningen i ladan var 2570*2540 så en port som var 250*250 var ju självklart tyckte jag . Enda problemet var att skenpaketet till nya porten skulle bygga ca 50-100mm åt vardera sida . Vilket hade blivit en omöjlighet att få dit då jag jag stolpar från syllen och upp till takstolarna som bär upp taket :doh:.. Visst hade det gått att ordna de problemet med limträbalk eller resa stålbalk men intalade mig själv att en 240 port ska räcka :lol:

Nya hålet blev på 2400*2140..Ser så löjligt litet ut på bild :lol:

Bild

Bild

Golvvärme systemet är nu färdigt. Ska bara få dit matningen till kasseten ..

Bild

Om man kollar på vad som har hänt på bilen så står den orörd sen jag rev ner bakvagnen.

Bryggan och bärarmarna har varit en sväng till Kiruna och fått smaka blästersand :lol: .
Har även beställt Camber/Toe justeringskit så jag får upp hjul vinklarna lite. När det är dit svetsat så blir det pulverlack och sen är bil bygget åter igång :thumbright:

Enda som jag är lite orolig över är ju att nu när man fått lite grepp om det här med trä och byggnationer så går jag ju i tankarna om att bygga ut huset till sommaren .. Jaja tiden får väl visa vart det leder men måste säga att det är kul :thumbright:

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Re: Jannes"M535"Turbo

Inlägg av Jannek »

Så där gott folk , Nu kan jag nästan säga att garaget är färdigt .. Lite gips på väggarna men det är ju egentligen bara kosmetiskt :lol: ..

Nu har jag ett varmgarage :thumbright:

Men fy fan vilken bra monteringsbeskrivning porten kom med .. Not . Det mesta fick man gissa sig fram till. Fanns även saker i beskrivningen som ej fanns med i lådan . Men tillslut fick vi dit den iaf :thumbright:

Bild

Igår körde jag och en polare igång golvvärmen. Gjorde ju en liten miss när vi byggde upp systemet då vi inte gjorde en påfyllning så man lätt kan fylla medans man luftar den. Så fick bygga ihop något snabbt och enkelt. På Nibe kasseten finns det bara en avtappning så vi fyllde den vägen med lite slang och en intankpump från en Bmw 735a :thumbright:..

Bild från idag när golvvärmen vart igång hela natten.. Med utetemp på -21

Bild

Såklart jag fick tjejens bil bosätta sig där direkt efter att toppackningen blåst

Bild

Är det bara jag som tycker att det är enormt med plats under huven på nya Omegan . Kanske man måste bygga på nå sånt här nångång :hihi: Man rymmer ju vad som helst hit in. :thumbright:

Bild

Finn 2 fel ..

Bild

Nu kan man ju säga att byggsäsongen börjat igen :thumbright: . Har gått länge i tankarna på att SFRO besikta bilen och SÅ klart så har det ju blivit stopp för det för tillfället. Får hoppas dom kommer fram till en bra lösning..

Har ändå börjat rusta upp bilen med lite grövre grejer som man måste byta vid eventuell besikting såsom diff och bromsar.

Köpte Evinrudes gamla fram bromsar från hans M5 :wink:

Bild

Har även fått bakvagnen blästrad och nygjutna silentblock i modell stenhård :)

Bild

Bild

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Re: Re: Jannes"M535"Turbo

Inlägg av Jannek »

God jul !!

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Re: Jannes"M535"Turbo

Inlägg av 7aan »

Go jul ;D

När ska det snytas elak m30 rå?
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Jannek
Forumsberoende

Re: Jannes"M535"Turbo

Inlägg av Jannek »

Så fort den är utanför garaget på alla fyra hjul :wink:

Planen är ju att få den laglig på gatan till sommarn . Så ska ligga i under vintern och försöka få den klar till våren så man kan åka och bromsa den till laglig effekt :hey: . Sedan boka sfro .

Spekulerar i vad för låda jag ska ha... Började kolla på Suprans R154 från MK3an men det lutar mer åt en diesel låda från en E60. Någon som har några mått på en sån pjäs ?. Tänkte om den ryms i hajjens tunnel ?

Jan Kostet
0730-851579
Instagram @Jankostet
Skriv svar