Sida 19 av 29

Re: Kadett C -77

Postat: ons maj 02, 2012 4:28 pm
av Heimer
Bromsar o fjädring ska inhandlas ganska snart :) andra fälgar o däck också . En annan bakaxel likaså . Så ja hoppas hela kittet ska lira bra ihop .

Re: Kadett C -77

Postat: ons maj 02, 2012 8:49 pm
av Heimer
Nån som har kopplings schema till sprutet ?

Re: Kadett C -77

Postat: tor maj 03, 2012 9:43 am
av The
Såldes den inte utan sprut? Vad för sprut ska du köra med?

Re: Kadett C -77

Postat: tor maj 03, 2012 9:50 am
av Heimer
ja ska köra med motronic sprut från 2,2e

Re: Kadett C -77

Postat: tor maj 03, 2012 10:25 am
av Cassius
På en någorlunda välbyggd turbomotor? Är det verkligen så klokt? Kör du den som sugmotor funkar det nog rätt okej, men jag skulle inte överladda.

Att hålla på med tillskotts sprut, extra spridare osv brukar fungera, men det fungerar Aldrig BRA! Sen vore det ju ganska onödigt att skrota motorn vilket fort kan hända om man är oerfaren och labbar med extra spridare. Det är Väldigt lätt att justera fel så man får några elaka spikningar och då är de mer eller mindre över sen!

Ska du köra turbo på den där, skaffa ett mappbart sprut! Det är inte speciellt dyrt. Ska du köra den som sugis är de bara att koppla på sprutet som vanligt med CIH 2.2 original givare hela vägen. Sen skaffar du/alt. lånar en bredbandslambda så du kan se AFR och justerar LMM så du ligger rätt.

Re: Kadett C -77

Postat: tor maj 03, 2012 7:25 pm
av Heimer
Bild

Nu ligger den nya motorn på plats . ne ja ska köra den med turbo , de får bli nått annat sprut senare , om ja inte snubblar på ett till rätt pris , men så e de iaf .

Bild

Den hamnade en aning längre bak nu :) fint som fan

Bild

O gott om plats där fram blev de också :)

Re: Kadett C -77

Postat: tor maj 03, 2012 8:49 pm
av Kjelle.G
Lycka till med min gamla motor.
Det ser ut som du lyckades få den något längre bak än vad jag hade den.
Det är bra.
Mvh
Kjelle.G

Re: Kadett C -77

Postat: tor maj 03, 2012 8:55 pm
av Cassius
Ja de är upp till dig. Men om du blev besviken över hur den gick med en 2 liters, förvänta dig inte så mycket över en budget konverterad turbo motor med tillskotts spridare... Man brukar få välja en av 2 vägar, där den ena är lättare än den andra. Och den lättare är den som oftast väljs eftersom den är roligare och motorn kanske lever längre. Den roligare vägen ger dig okej ös på full syra, men den kommer gå dåligt på alla andra former av last. Du kommer troligen inte heller kunna få ut den potential motorn har! Grundsprutet kommer begränsa dig, tändkurvan är helt fel, det går inte ha hur många extra spridare som helst osv osv.

Då är det bättre att ta ett sprut på t ex en Volvo B230 turbo och klura till de så de funkar! SFR-Danne har ett Volvo sprut på sin CIH turbo och det funkar bra. Saab trionic är ett annat, ännu bättre alternativ.

Som jag sa, det är upp till dig. Men jag tror du gör ett misstag i att köra den där motorn med turbo och ett 2.2 sprut... Skaffa en fläns som passar på grenröret och dra ner ett rör bara, skit i turbon, och kör den som sugmotor tills du har råd att skaffa ett riktigt sprut istället! Skillnaden är som natt och dag, fast ännu större!

Exempel. Vad tror du det går få ur en std Ford 2.9 V6a med extra spridare? 220?230 häst kanske? Riktigt sprut, samma motor -> 400 hästar! Som sagt.. natt och dag, fast större! Kör du den som sug och justerar in den bör du kunna vänta dig en 140hk, det är rätt okej i en Kadett C ;)

Re: Kadett C -77

Postat: tor maj 03, 2012 9:35 pm
av Heimer
Hmm okej , aa ja ska fundera lite på de .
Ska se om ja inte kan ha råd me ett ms iaf . De funkar väl ?

Re: Kadett C -77

Postat: tor maj 03, 2012 10:05 pm
av Heimer
Smt6 är inte värt att sätta dit heller ?

Re: Kadett C -77

Postat: fre maj 04, 2012 6:50 am
av Cassius
MS funkar, försök hitta ett MS2, låt dig inte luras av att det står MS v2.2 eller v3 för då kan de lika gärna vara ett MS1! Ettan funkar den med, men 2an är bättre. Vilket MS du än väljer så hjälper det att läsa på ordentligt om hur sprut funkar. Den punkten har jag inte pluggat så mycke på själv, men du får ingen guide om hur allt ska sitta med MS, det får du komma på själv genom hjälp från kunniga eller forum. Så leta dig ett MS forum och plugga på lite om du väljer ett MS, det kommer du ha igen senare!

SMT-6 har jag nog aldrig hört någon tycka bra om... krångligt, inte lika fritt som ett riktigt sprut osv osv.. Nä.. Bättre än att köra med extraspridare och tryckvakter, men inte bra nog för att få ut max av motorn!

Du har ju annars ett komplett VEMS som är bättre än MS till salu i säljes nu, det hade nog passat bra!

Re: Kadett C -77

Postat: fre maj 04, 2012 7:04 am
av Heimer
Hmm okej , aa ne de va en snubbe som sa att ett smt6 va ganska prisvärt o då kan man mappa sprutet ganska så bra . men de kanske e som du säger att de e bättre att köpa ett ordenkligt från början . Hålla på med ett från volvo o laborera känns inte heller helt tryggt .

Re: Kadett C -77

Postat: fre maj 04, 2012 7:51 am
av The
Det blir klart mer rätt att ta ett sprut från en turbomotor och utgå från än att helt utan förkunskaper börja lura ett sugissprut. Det lär bli dyra läropengar..
Ska du göra det "enkelt" så är det vettigare att du skaffar fram en su och kör tryckförgasarturbo.. Speciellt om du hittar en som är motsvarande den ifrån R-sport satsen.

Själv har jag lärt mig att mappa mitt sprut genom att montera det på en ren standardmotor för att inte haverera den riktiga på ren okunskap, men har du råd att rasa en bra byggd motor så.

Re: Kadett C -77

Postat: fre maj 04, 2012 8:47 am
av Heimer
Men som ja förstår så ska ju smt6 o ms va väldigt lika . Skillnaden e att man kopplar in sig på befintlig härva istället för att göra en ny .

Re: Kadett C -77

Postat: fre maj 04, 2012 11:06 am
av Cassius
SMT 6 kan inte justera vad som helst, minns jag rätt har den dålig styrning på tändkurvan t ex, på ett 2.2 sprut får den INGEN styrning över tändningen då tändläget justeras manuellt och tändkurvan är fast och inpräntad i tändmodulen.

Det funkar rätt hyffsat på en bil som har samma "typ" av motor som original systemet är gjort för. På en 940 turbo t ex hade de funkat okej om man fortsatt köra turbo, på en BMW M3 hade de funkat okej om man fortsatt köra sug, men på säg en Golf GTi som turbokonverteras, där blir det inte bra längre! Det funkar, och är bättre än tryckvakter och fler spridare, men inte lika bra som att köra ett riktigt sprut.

MS1 v2.2 brukar man se titt som tätt för 2-3000, komplettera det med ett EDIS system från skroten och bygg en egen kabelstam så har du med alla givare osv ett komplett sprut för under 5000. Eller köp VEMS'et som det ingick en del givare i, samt som har styrning av tändningen direkt som finns under säljes!

Turbokonvertering behöver inte vara dyrt, men vill man ha tillförlitlighet behöver man ha ett riktigt sprut! Spelar det ingen roll om motorn ryker så är de ju bara att köra på med tryckvakter osv. Men som The säger, har du råd att rasa en rätt bra byggd motor? Det låter tyvärr inte så då det verkar som att ett sprut är lite för dyrt just nu. Det var just därför jag föreslog att du skulle bygga på ett rör på turbogrenröret och köra Utan turbo, men med det grenröret så det fort är bytt, och 2.2 sprutet som sugmotor tills du skaffat ett sprut. Har du skaffat en turbo som passar än, för det ingick väl inte i motorn?

Sen tror jag det är enklare att lura ett Volvo motronic tänkt för turbo än att få det att lira hyffsat med tryckvakter... Inkoppling av ett SMT sen är inte heller så tvärgjort om du inte har stenkoll på vilken kabel som är vilken i handsken som sitter på ECU'n.