Sida 19 av 22

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: ons nov 19, 2014 5:28 pm
av Kaxxen

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: ons nov 19, 2014 5:56 pm
av Alex0512
Tack Kaxxen! Men är det där ett "sfäriskt" lager? Det lär väl behövas till en växelspak? :)

//Alex

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: ons nov 19, 2014 6:07 pm
av gjutarolle
NTCRS1 skrev:Tråkig update, nu vill jag få bort allt så man kan börja få det snyggt i stället

Idag rev jag bort all el, lite servoslangar, koppling & bromsgrejer m.m.
Bild

Förra säsongen rev jag ur kabelhärvan till ABS'n och använde bara själva klumpen för att bromsrören skulle ha nånstans att sitta.
Men nu när jag ändå ska riva ner allt så tänkte jag skita i att sätta tillbaka ABS-enheten.
Hur brukar man göra då? Finns det nåt smidigt så man kan koppla ihop bromsnipplarna etc?
Tar man från en "GL-bil utan abs" eller hur gör man? Kom gärna med tips!
Bild

Här nånstans blir det nog en ny kabelgenomföring till härvan till sprutet så det blir lite mindre synligt sen.
Bild
när jag plockade bort abs:en så tog ja helt enkelt ena utgången på cylindern till fram och den andra till bak,, :)

Re: NTCRS 940 8v 458hk

Postat: ons nov 19, 2014 6:25 pm
av TurboTeamSyd
NTCRS1 skrev:
TurboTeamSyd skrev:Jag tänkte lacka med min 50l enfas kompressor, jag tror inte det ska vara några problem för du kör ju inte direkt 8 bars tryck. Dock ska jag fixa en vattenavskiljare så man inte blandar färgen med vatten :thumbright:
Hur funkar det med vattenavskiljare? Bara att köpa och koppla på typ elr? Hur mkt tryck tror du man ska ha? :)

Såg detta sent :P. Men kort sagt ja bara koppla in efter kompressorn och innan sprutan :thumbright: 3-5 bar har jag för mig det står på min spruta iallafall men det borde finnas i instruktionen till sprutan vilket tryck den vill ha!

Mvh

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: ons nov 19, 2014 6:53 pm
av NTCRS1
Alex0512 skrev:Tack Kaxxen! Men är det där ett "sfäriskt" lager? Det lär väl behövas till en växelspak? :)
//Alex
Har också hört att vissa påpekat detta, men alla mina växlar + back går i lätt utan problem, så kör på ett sånt om du vill, är ju nästan gratis!

gjutarolle skrev:när jag plockade bort abs:en så tog ja helt enkelt ena utgången på cylindern till fram och den andra till bak,, :)
Ja är de så enkelt så är det ju sjukt smidigt :) Så får det bli!

TurboTeamSyd skrev:Såg detta sent :P. Men kort sagt ja bara koppla in efter kompressorn och innan sprutan :thumbright:
3-5 bar har jag för mig det står på min spruta iallafall men det borde finnas i instruktionen till sprutan vilket tryck den vill ha!

Mvh
Ah okej, tack för svaret :)

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: ons nov 19, 2014 10:28 pm
av Kaxxen
Runt 3 bar bör du köra färgsprutan på! :)

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: tor nov 27, 2014 7:38 am
av NTCRS1
Kaxxen skrev:Runt 3 bar bör du köra färgsprutan på! :)
Tack för tipset :thumbright:

Har dragit bromsrör och provmonterat allt så det är klart och nerplockat igen, även rengjort, tvättat och börjat lacka lite smågrejer. Dock blir det sprayburk på dessa smågrejer.

Bild
Gjort fäste till mitt nya expansionskärl, aluporr från Trendab :)

Bild
Fått hem Finessburen med lite extragrejer.
"Sidorören" längs sidorna fram ska byggas med skruvbara fästen så jag helt enkelt plockar bort dem när buren ska reggas


Bild
Har tillgång till en bra industritvätt på jobbet. Varenda pryl i motorrummet kommer bli mattsvart eller svart med krympstruktur

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: sön nov 30, 2014 2:15 pm
av NTCRS1
Miniupdate
Helgen har jag mest lackat och gjort iordning lite grejer. Orkade inte få vattenpumpen svetsad så jag gjorde det lätt för mig och köpta nya slangböjar och ett alurör till vattnet

Bild
Adventsstädat, då fyller man på gästrummet med lite nylackade bildelar :)

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: sön nov 30, 2014 10:12 pm
av Niclasarskog
Tjena, schyst bygge! :) tillverkade du expansionskärlet eller köpte du det?
Och sen angående färgen, vart köper du färg som du kör med i sprutan och hur blandar du?

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: mån dec 01, 2014 10:33 am
av NTCRS1
Niclasarskog skrev:Tjena, schyst bygge! :) tillverkade du expansionskärlet eller köpte du det?
Och sen angående färgen, vart köper du färg som du kör med i sprutan och hur blandar du?
Expansionskärlet är köpt från trendab.se
Jag kör bara sprayburk på sånna här smågrejer, grund, färg och matt klarlack, blir o lack motorrummet och insidan i bilen sen med spruta.

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Motorrum & bur i vinter

Postat: tis dec 30, 2014 6:20 pm
av NTCRS1
December

Burbyget är påbörjat, saknas lite fler rör innan den är helt klar.
Bild

Bild

Bild

Har även köpt en motorlyft så motorn ska ur och hjulhuset på turbosidan byggas om lite så man kan lyfta bort grenröret utan att behöva höja motorn.

Gott nytt! :santa_smile:

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Postat: ons jan 21, 2015 7:34 pm
av NTCRS1
Filmade bilen lite på tomgång: https://www.youtube.com/watch?v=3FU30mMDzAI

Först filmar jag bakom bilen, går sen fram till motorrummet och när jag drar ut sladden till luftmassemätaren dör bilen helt.

Avgasreningslampan lyser.

Verkar gå på 4 cylindrar.

Lmm?
Nåt med tändning?
Lambdasond?

Nån som vet nåt så får ni gärna säga till! :)

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Postat: ons jan 21, 2015 9:28 pm
av Steve
Är inte bara en tändspole då? Rätt vanligt att dom pajar

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Postat: ons jan 21, 2015 9:34 pm
av Pimpolainen
Skickade länken till min polare som är Volvo mek.

Citat:
Inte direkt mycket till info, går ju inte riktigt på alla vad det låter som, kan vara lite allt möjligt. Tändspole, stift, LMM, spjällhus, tryckgivare, lågt bränsletryck m.m

Börja med att läsa felkoder!!

Mvh Pontus

Re: NTCRS 940 8v 458hk - Felsökning v70n, nån som kan hjälpa

Postat: ons jan 21, 2015 9:38 pm
av Steve
Testa med att dra ur en spole åt gången och se om den går ännu sämre. Blir det ingen skillnad på en cylinder testar du att byta den spolen med en annan och göra samma sak