Audi S1 Gtr

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ErikFloren
För mycket laddtryck

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av ErikFloren »

Tack...jag tycker det är både är kul och lärorikt att bygga. Man får prova nya saker som man inte anars skulle gjort...
AntonD
För mycket laddtryck

Inlägg av AntonD »

en fråga bara om din svetsning, svetsade du "baklänges" växelvis runt om, korsvis, eller gick du bara varvet runt eftersom så att säga? för annars kan det vara ett tips till nästa gång att sprida ut värmen mer. Men kåpans utformning och fogberedningen styr nog mest hur pass mycket det drar sig ändå.
All svetsning gör ju att det drar sig, gäller att försöka hålla koll på hur. Tyvärr förstår inte alltid konstruktörerna detta på jobbet :doh:
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Jag svetsa växelvis runt ungefär som man korsdrar ett bultförband...svetsar baklänges vet jag inte hur man gör...är det typ att man har svetslågan mot det man svetsat redan? Minimerar det krympningen i svetsfogen?
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Nu är lådan ihopmonterad...lackade svepet i biltemas fälgfärg
Bild

Nu ska det bara tillverkas ett fäste för främre diffen...sen är det motorfästen.......sen sitter motor o låda i bilen :P
Bild
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Kommer bli tajt mellan diff och startmotorn...men det ska gå
Lillen
Forumsberoende

Inlägg av Lillen »

Motorpaket deluxe :shock:
Måste ju vara två meter långt när de är klart.
Var hamnar växelspaken?
VW & Volvo.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

blir ju grymt bra det där. Det finns mindre startmotorer att få tag på om original är för stor annars. Lite färg skillnad mellan främre delen på lådan och den bakre men antar att det kommer bli lika fint som den främre. :) skulle du inte köra med alu block från volvo?
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Ja gtr lådan är en skaplig klump..växelspaken hamnar på samma ställe som original i skylinen är det tänkt.

johan det kommer funka precis med startmotorn..du missförstog mig nog vad gäller motorn. Jag tog motorn från en volvo 850 diesel. Men det är en audi diesel motor som sitter i dom volvo bilarna...
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Börjat lite med fästet för diffen...
Bild

Bild

Bild
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

ah Gjorde nog det, Trodde den dieseln var i aluminium. Det var ju lite synd. Hade det varit i aluminium så hade det varit bra. Den motorn du har på bild är det diesel motorn från volvo?
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Ja det blocket du ser på bilden är urplockad från en volvo...
men det är inte volvos D5a den är gjuten i aluminium. Tror det är den motorn du trot jag använt
men det är diselmotorn som volvo använde innan D5an. Som jag använder...en audi motor
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Det är nog så det ligger till. Jag har nog bara sett dom nyare volvo dieslarna. vad är fördelen med den motor kontra en bensinare? ser ju nästan identisk ut som bensinaren. Iaf på bilderna. :)
ErikFloren
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikFloren »

Motor volymen är anledningen.......
audi diseln är på 2.5l
Audi bensinarn är på 2.2l
det är samma borr men längre slag på diseln
så största skilnaden är vevaxeln. Och höjden på blocket. Disel blocket är 13mm eller var det16mm högre..ja det är högre i allafall..sen skiljer det lite andra små saker
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

okej. Smutt kan man ju borra mer om man vill ha ännu större volym. Det är väl lika på 4:orna med skulle jag tro. För många år sen när jag körde gti skulle jag byta motor. Min motor jag hade i golfen var drygt en cm högre en den motorn jag fick tag på. båda var 1,8l.
BubbaEliasson
För lite laddtryck

Inlägg av BubbaEliasson »

Snyggt! Gillar att du valt GT-R drivlinan, det värmer ett nissanfreak som mig haha. Kommer nog bete sig fint när den är klar.
Daniel Eliasson
Skriv svar